The Expanded Museum

Communicative and Digital Transformations in the Construction of Cultural Knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62701/revsocial.v13.5506

Keywords:

Extended museum, Digital communication, Digital venue, New narratives, Digital culture

Abstract

Currently, museums are undergoing a process of structural transformation that challenges their modes of communication and demands a reconfiguration of their strategic approaches. This article explores the concept of the expanded museum, examining the external agents that directly influence the institution and compel it to reinterpret its working and communication practices. Accordingly, the text identifies these key developments and analyzes how they are activated in service of the museum, with the primary objective of fostering effective and efficient information exchange with society.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
17
Views
7
Downloads
24
Total

References

Aprendemos Juntos (2022). La importancia de elegir la palabra adecuada. Lera Boroditsky, psicóloga e investigadora [Archivo de vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=OeZJkQ-x8Mo

Arqués i Salvador, N. (2006). Aprender comunicación digital. Paidós Ibérica.

Arrigoni, G., Schofield, T. y Trujillo Pisanty, D. (2020). Framing collaborative processes of digital transformation in cultural organizations: from literary archives to augmented reality. Mus. Manag. Curatorship, 35(4), 424-445. https://doi.org/10.1080/09647775.2019.1683880 DOI: https://doi.org/10.1080/09647775.2019.1683880

Bellido Gant, Mª L. y Ruíz Torres, D. (2012). Museos de nueva generación: la pantalla como acceso. Museos argentinos. Universidad de Granada. http://www.ugr.es/~mbellido/PDF/012.Pdf

Bellido, Mª L. (2001). Arte, museos y nuevas tecnologías. Gijón: TREA.

Blakemore, S. J. y Frith, U. (2007). Cómo aprende el cerebro. Ariel.

Boroditsky, L. (2022). 7,000 universes: How the languages we speak shape the way we think. William Heinemann.

Camaerero, C. y Garrido, M. J. (2008). The role of technological and organizational innovation in the relation between market orientation and performance in cultural organizations. Emerald, 11(3), pp.413-434. https://doi.org/10.1108/14601060810889035 DOI: https://doi.org/10.1108/14601060810889035

Carreras Monfort, C. y Munilla Cabrillana, G. (2005). Patrimonio digital. Un nuevo medio al servicio de las instituciones culturales. Editorial UOC.

Charr, M. (2024). How museums are using augmented reality. Museum Next. https://www.museumnext.com/article/how-museums-are-using-augmented-reality/

Chen, W., Li, T. y Zhang, Y. (2025). Embodied cognition model for museum gamification cultural heritage communication a grounded theory study. npj Heritage Science, 13, 239. https://doi.org/10.1038/s40494-025-01821-9 DOI: https://doi.org/10.1038/s40494-025-01821-9

Colombo, D. (2019). El ABC del storytelling: Aprende a comunicar historias inolvidables sobre tu marca, producto y servicios. Autores de Argentina.

Corpas Hansen, D.; Martínez, E. y Pombero, C. (2014). Un viaje por las nuevas experiencias [edición digital].

Cufari, A. (2020). Storytelling y Copywriting. Cómo contar la historia de tu empresa. Ediciones Anaya Multimedia.

Dierssen, M. (2020). ¿Cómo aprende (y recuerda) el cerebro? Salvat.

Digital Meets Culture. (2025). Rijksmuseum launches Collectie Online – the new online collections platform. Digital meets Culture. https://www.digitalmeetsculture.net/article/rijksmuseum-collectie-online-platform/

Fernández Llanes, T. (2024). El museo en la era digital: estrategias y procesos [tesis doctoral]. Universidade de Santiago de Compostela.

Fernández Llanes, T. (2025). Narrativas interactivas: storytelling con IA para mejorar la experiencia en el museo. MuseoTech. https://museotech.org/narrativas-interactivas-storytelling-con-ia-para-mejorar-la-experiencia-en-el-museo/

Hernández Hernández, F. (2018). Reflexiones museológicas desde los márgenes. Ediciones Trea.

Herrero Delavenay, A. (2019). El museo extendido: ampliaciones y descentralizaciones para un concepto de museo en metamorfosis (1989-2018). AACA DigitalRevista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte, 46.

ICOM (2022). Definición de museo. https://icom.museum/es/recursos/normas-y-directrices/definicion-del-museo/#:~:text=,%E2%80%9D

Londoño Ocampo, L. (2009). La atención: un proceso psicológico básico. Pensando psicología., 5(8),91-100. https://www.imbiomed.com.mx/articulo.php?id=72122

Loranger, H. (2017). Plain Language is for everyone, even experts. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/plain-language-experts/

Martínez Peláez, A.; Oliva Marañón, C. y Rodríguez Rivas A. M.ª (2012). Comunicación interna y externa en el Museo Reina Sofía. Revista Telos. Revista de Pensamiento, Sociedad y Tecnología. https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero090/comunicacion-interna-y-externa-en-el-museo-reina-sofia/?output=pdf

Moran, K. (2019). Better link labels: 4Ss for encouraging clicks. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/better-link-labels/

Moran, K. (2020). How people read online: new and old findings. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/how-people-read-online/

Moreno Sánchez, I. (2001). Genoma digital. Anàlisi: Quaderns de comunicación i cultura, 27, 101-114. https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/15088

Nielsen, J. (2000). Eyetracking Study of Web Readers. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/eyetracking-study-of-web-readers/

Nielsen, J. (2007). Change vs. Stability in Web Usability Guidelines. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/usability-guidelines-change/

Nielsen, J. (2015). Legibility, readability and comprehension: making users read your words. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/legibility-readability-comprehension/

Pernice, K. (2017). F-Shaped Pattern of Reading on the Web: Misunderstood, but still Relevant (even on mobile). Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/f-shaped-pattern-reading-web-content/

Pernice, K. (2019a). The layer-cake pattern of scanning content on the Web. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/layer-cake-pattern-scanning/

Pernice, K. (2019b). Text scanning patterns: eyetracking evidence. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/text-scanning-patterns-eyetracking/

Poulot, D. (2011). Museo y Museología. Abada Editores.

Rijksmuseum (2025). https://www.rijksmuseum.nl/en

Rijksmuseum launches Collectie Online – the new online collections platform (2025). Digital Meets Culture. https://www.digitalmeetsculture.net/article/rijksmuseum-collectie-online-platform/#:~:text=,to%20get%20at%20just%20the

Rodá, C. (2010). 2.0: el viaje de los museos a la comunicación social. mus-A. Revista de los museos de Andalucía. 12, 22-33. https://www.juntadeandalucia.es/sites/default/files/2022-07/mus_A%2012.pdf

Rodríguez de las Heras, A. (1994). El libro electrónico: el esplendor de la escritura. Semiosfera. 1, 27-53. http://hdl.handle.net/10016/6712

Ruíz Martín, H. (2020). Aprendiendo a aprender. Penguin Random House.

Schade, A. (2018). Inverted pyramid: writing for comprehension. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/inverted-pyramid/

Scolari, C. A. (2014). Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicar en la era digital. Anuario AC/E de cultura digital, 71-81.

Simon, N. (2010). ¿Cómo hacer los museos más participativos? Nina Simon da muchas claves en el libro «The participatory museum». Museu Picasso. https://museupicassobcn.cat/es/actualidad/descubre-online/como-hacer-los-museos-mas-participativos-nina-simon-da-muchas-claves-en

Singer, S. (2022). Reimaginando los museos: entre lo presencial y lo digital. En J. Carrión Castro, J. Maroni, et al. Museos. Tendencias y estrategias digitales, BID, pp. 35-50.

Torres Mandiola, R. (2021). Conexiones más allá de la pantalla. En A. Martí Testón (Ed.), Actas del I Congreso Internacional de Museos y Estrategias Digitales. Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/CIMED21.2021.12635

Torres Mandiola, R. (2021). Conexiones más allá de la pantalla. I Congreso de Museos y Estrategias Digitales. Valencia. Universidad Politécnica de Valencia, pp.729-742. https://dx.doi.org/10.4995/CIMED21.2021.12635 DOI: https://doi.org/10.4995/CIMED21.2021.12635

Uribe Aguilar, S. (2015). Hipervínculo como proceso de diseño: aproximación a la estructuras de la interacción en la web y su utilización para la construcción de metáforas en el diálogo visual. [Tesis doctoral]. Universitat de Barcelona. https://www.tesisenred.net/handle/10803/397835#page=1

Villaespesa, E. (2019). The Met’s Object Page: Towards a New Synthesis of Scholarship and Storytelling. https://mw19.mwconf.org/paper/the-mets-object-page-towards-a-new-s

Viñarás, M. y Cabezuelo, F. (2011). Claves para la participación y generación de contenido en las redes sociales: estudio de caso del Museo del Prado en Facebook. Revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, 3, 87-104. DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2012.3.6

Published

22-12-2025

How to Cite

Fernández Llanes, T. (2025). The Expanded Museum: Communicative and Digital Transformations in the Construction of Cultural Knowledge. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 13(2), 53–69. https://doi.org/10.62701/revsocial.v13.5506

Issue

Section

Research articles