Education to Empowerment and Emancipation of young Women: the Contribution of Female Scouting

Authors

  • Valeria Vittoria Aurora Bosna Università di Foggia

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v4.784

Keywords:

Female Scouting, Education of Young Women, Young Movements

Abstract

In 1907, the Scout Movement was founded in England by Sir Robert Baden Powell. Since 1909, he has collaborated with her sister Agnes and then with his wife Olave to develop also the Girls Scouting. This youth movement developed rapidly, becoming the most widespread worldwide educational organization for young people. In the international scenario, the World Organization of the Scout Movement and the World Association of Girl Guides and Girl Scouts are committed to ensuring that national member associations around the world develop an education for girls and boys based on Scout values. WAGGGS is the official umbrella organization for all national Girl Guide and Girl Scout organizations in the world. Using tools of the Scout Method, Female Scouting works towards empowerment and emancipation of young women, helping to develop in girls and young women the ability to become aware of themselves as women with their own possibilities and personal potential and be active citizens in the Society.

Author Biography

Valeria Vittoria Aurora Bosna, Università di Foggia

Doctora, con mención de Doctor Europaeus, en Pedagogía Intercultural por la Universidad de Messina (Italia), Máster en Estudios Interdisciplinares de Género por la Universidad Autónoma de Madrid, Master en Estudios de la Diferencia Sexual por la Universitat de Barcelona,licenciada con matrícula de honor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Bari (Italia). Especialista en Escultismo femenino y Guidismo (movimiento de educación no formal dirigido a las jóvenes mujeres) y en Historia de la Educación femenina. Scout en activo en la Asociación italiana laica CNGEI con cargo de dirigente nacional.

References

Asociación Mundial de las Guías Scouts (1990). El Guidismo/Escultismo femenino: un movimiento en acción. Oficina Mundial, Centro Olave, Londres.

Asociación Mundial de las Guías Scouts (2014). Your Chance to Balance the Gender Imbalance. Oficina Región Europa , Bruselas.

Asociación Mundial de las Guías Scouts (2014). The World we want for Girls beyond 2015. Oficina Mundial, Centro Olave , Londres.

Asociación Mundial de las Guías Scouts (n.d.). Niñas y mujeres jóvenes en el siglo XXI: un llamado a la acción. Oficina Mundial & otros, Londres.

Asociación Mundial de las Guías Scouts (2014). Prepared to Learn, prepared to lead. Oficina Mundial , Centro Olave, Londres

Baden Powell, R. (1938). Girl Guiding . London, Inglaterra: C. Arthur Pearson LTD.

Baden Powell, R. (2007). La escuela de la Vida . Madrid, España: Esquilo.

Baden Powell, R. (1908). Scouting for Boys . London, Inglaterra: C. A. Pearson LTD.

Bertolini, P. (2003). Educazione e Politica . Milano, Italia: Raffaello Cortina.

Bertolini, P., y Pranzini, V. (2003). Pedagogia Scout . Roma, Italia: Nuova Fiordaliso.

Beseghi, E., y Telmon, V. (1992). Educazione al femminile: dalla parità alla differenza. Firenze, Italia: La Nuova Italia.

Bosna, A. (2012). Scautismo femminile e Guidismo. Esperienze educative in prospettiva di genere: i casi dell’Italia e della Spagna . Pisa, Italia: ETS.

Bosna, V.V.A. (2013). Educación para la creatividad en el Escultismo: herramientas educativas en lo no formal. Anais IV Forum Internacional Inovação e Criatividade INCREA , pp.1-11.

Bosna, V.V.A. (2014). La co-educación en el Escultismo laico italiano: comunicar valores de igualdad entre las jovenes y los jovenes. Libros de actas II International Conference Gender and Communication. Sevilla, pp. 502-513.

Bosna,V.V.A., García Rodríguez, M.L. (2010). Exploradoras y Guías en Italia. Revista de Ciências da Educaçao . Universidad Salesiana de São Paulo, 22 , pp. 391-445.

Bosna,V.V.A., García Rodríguez, M.L. (2011). Propuesta pedagógica de Exploradoras y Guías italianas. Revista de Ciências da Educaçao. Universidad Salesiana de São Paulo, 24, pp. 33-80. DOI: https://doi.org/10.19091/reced.v0i24.24

Bosna,V.V.A., García Rodríguez, M.L. (2012). Las Exploradoras en Italia, cien años de historia educativa (1912-2012). Aula. Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 18 , pp. 155-180.

Bosna,V.V.A., García Rodríguez, M.L. (2012). Escultismo femenino y Guidismo en Italia y en España. Ejemplos de educación no formal en perspectiva de Género. Actas XXV CESE Conference . Salamanca, pp. 590-601.

Bosna,V.V.A., García Rodríguez, M.L. (2013). Contribuciones del Guidismo a la emancipación femenina. Anuario Con la A, Madrid, pp. 388-390.

Bovet, P. (1935). Educador de juventudes: bases psicológicas del escultismo, el instinto de lucha y el ideal de los jóvenes . Madrid, España: Espasa Calpe.

C.N.G.E.I. (2012). Regolamento C.N.G.E.I. Roma.

Cuadrato Tapia, R. (1974). Educación, tiempo libre y escultismo . Valencia, España: Marfil.

García Rodríguez, M.L., Bosna,V.V.A. (2009). Claves Educativas del Guidismo. Revista de Ciências da Educaçao . Universidad Salesiana de São Paulo, 21 , pp. 347-380.

García Rodríguez, M.L., Bosna,V.V.A. (2011). El Guidismo como movimiento social. Revista de Ciências da Educaçao. Universidad Salesiana de São Paulo, 24 , pp. 81-102. DOI: https://doi.org/10.19091/reced.v0i24.25

García Rodríguez, M.L., Bosna,V.V.A. (2012). Guidismo. Propuestas para la excelencia educativa . Salamanca, España: Sanesteban.

García Rodríguez, M.L., Bosna,V.V.A. (2014). Escultismo Femenino y Guidismo, movimientos juveniles educativos. Paralelismo histórico entre Italia y España. En J. M. HERNÁNDEZ DÍAZ. (Coord.), Influencias italianas en la educación española e iberoamericana (pp. 225-237). Salamanca, España: Ediciones Fahren House.

García Rodríguez, M.L; Bosna,V.V.A., y Gómez Sánchez, R.(2013). Guidismo o el compromiso por la sostenibilidad. Revista de Ciências da Educação, Universidad Salesiana de São Paulo, 27 , pp. 1-17. DOI: https://doi.org/10.19091/reced.v0i27.205

Gianini Belotti, E. (2009). Dalla parte delle bambine . Milano, Italia: Feltrinelli.

Hernández Roselló, J. (1973). Escultismo: ¿método de educación? Madrid, España: Asociación Madrileña de Escultismo Scouts Baden-Powell.

Lagrave, R. M. (2007). Un’emancipazione sotto tutela. Educazione e lavoro delle donne nel XX secolo. En G. Duby, y M. Perrot. (Coord.), Storia delle Donne – Il Novecento (pp. 484-525). Bari, Italia: Laterza.

Lucchelli, A., Patriarca, E. (1994). Identità di Genere e Metodo Scout. La Coeducazione. Roma, Italia: Nuova Fiordaliso.

Piussi, A.M. (1989). Educare nella differenza . Torino, Italia: Rosemberg&Sellier.

Piussi, A.M., y Mañeru Méndez, A. (2006). Educación, nombre común femenino. Barcelona, España: Octaedro.

Rivera Garreta, M.M. (2005). La Diferencia Sexual en la Historia . Valencia, España: PUV.

World Association of the Girl Guides and Girl Scouts: http://www.wagggs.org/es/home

World Organization of the Scout Movement: http://www.scout.org

Published

06-03-2015

How to Cite

Bosna, V. V. A. (2015). Education to Empowerment and Emancipation of young Women: the Contribution of Female Scouting. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 4(2). https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v4.784

Issue

Section

Research articles