Education to Empowerment and Emancipation of young Women: the Contribution of Female Scouting
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v4.784Keywords:
Female Scouting, Education of Young Women, Young MovementsAbstract
In 1907, the Scout Movement was founded in England by Sir Robert Baden Powell. Since 1909, he has collaborated with her sister Agnes and then with his wife Olave to develop also the Girls Scouting. This youth movement developed rapidly, becoming the most widespread worldwide educational organization for young people. In the international scenario, the World Organization of the Scout Movement and the World Association of Girl Guides and Girl Scouts are committed to ensuring that national member associations around the world develop an education for girls and boys based on Scout values. WAGGGS is the official umbrella organization for all national Girl Guide and Girl Scout organizations in the world. Using tools of the Scout Method, Female Scouting works towards empowerment and emancipation of young women, helping to develop in girls and young women the ability to become aware of themselves as women with their own possibilities and personal potential and be active citizens in the Society.
References
Asociación Mundial de las Guías Scouts (1990). El Guidismo/Escultismo femenino: un movimiento en acción. Oficina Mundial, Centro Olave, Londres.
Asociación Mundial de las Guías Scouts (2014). Your Chance to Balance the Gender Imbalance. Oficina Región Europa , Bruselas.
Asociación Mundial de las Guías Scouts (2014). The World we want for Girls beyond 2015. Oficina Mundial, Centro Olave , Londres.
Asociación Mundial de las Guías Scouts (n.d.). Niñas y mujeres jóvenes en el siglo XXI: un llamado a la acción. Oficina Mundial & otros, Londres.
Asociación Mundial de las Guías Scouts (2014). Prepared to Learn, prepared to lead. Oficina Mundial , Centro Olave, Londres
Baden Powell, R. (1938). Girl Guiding . London, Inglaterra: C. Arthur Pearson LTD.
Baden Powell, R. (2007). La escuela de la Vida . Madrid, España: Esquilo.
Baden Powell, R. (1908). Scouting for Boys . London, Inglaterra: C. A. Pearson LTD.
Bertolini, P. (2003). Educazione e Politica . Milano, Italia: Raffaello Cortina.
Bertolini, P., y Pranzini, V. (2003). Pedagogia Scout . Roma, Italia: Nuova Fiordaliso.
Beseghi, E., y Telmon, V. (1992). Educazione al femminile: dalla parità alla differenza. Firenze, Italia: La Nuova Italia.
Bosna, A. (2012). Scautismo femminile e Guidismo. Esperienze educative in prospettiva di genere: i casi dell’Italia e della Spagna . Pisa, Italia: ETS.
Bosna, V.V.A. (2013). Educación para la creatividad en el Escultismo: herramientas educativas en lo no formal. Anais IV Forum Internacional Inovação e Criatividade INCREA , pp.1-11.
Bosna, V.V.A. (2014). La co-educación en el Escultismo laico italiano: comunicar valores de igualdad entre las jovenes y los jovenes. Libros de actas II International Conference Gender and Communication. Sevilla, pp. 502-513.
Bosna,V.V.A., García Rodríguez, M.L. (2010). Exploradoras y Guías en Italia. Revista de Ciências da Educaçao . Universidad Salesiana de São Paulo, 22 , pp. 391-445.
Bosna,V.V.A., García Rodríguez, M.L. (2011). Propuesta pedagógica de Exploradoras y Guías italianas. Revista de Ciências da Educaçao. Universidad Salesiana de São Paulo, 24, pp. 33-80. DOI: https://doi.org/10.19091/reced.v0i24.24
Bosna,V.V.A., García Rodríguez, M.L. (2012). Las Exploradoras en Italia, cien años de historia educativa (1912-2012). Aula. Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 18 , pp. 155-180.
Bosna,V.V.A., García Rodríguez, M.L. (2012). Escultismo femenino y Guidismo en Italia y en España. Ejemplos de educación no formal en perspectiva de Género. Actas XXV CESE Conference . Salamanca, pp. 590-601.
Bosna,V.V.A., García Rodríguez, M.L. (2013). Contribuciones del Guidismo a la emancipación femenina. Anuario Con la A, Madrid, pp. 388-390.
Bovet, P. (1935). Educador de juventudes: bases psicológicas del escultismo, el instinto de lucha y el ideal de los jóvenes . Madrid, España: Espasa Calpe.
C.N.G.E.I. (2012). Regolamento C.N.G.E.I. Roma.
Cuadrato Tapia, R. (1974). Educación, tiempo libre y escultismo . Valencia, España: Marfil.
García Rodríguez, M.L., Bosna,V.V.A. (2009). Claves Educativas del Guidismo. Revista de Ciências da Educaçao . Universidad Salesiana de São Paulo, 21 , pp. 347-380.
García Rodríguez, M.L., Bosna,V.V.A. (2011). El Guidismo como movimiento social. Revista de Ciências da Educaçao. Universidad Salesiana de São Paulo, 24 , pp. 81-102. DOI: https://doi.org/10.19091/reced.v0i24.25
García Rodríguez, M.L., Bosna,V.V.A. (2012). Guidismo. Propuestas para la excelencia educativa . Salamanca, España: Sanesteban.
García Rodríguez, M.L., Bosna,V.V.A. (2014). Escultismo Femenino y Guidismo, movimientos juveniles educativos. Paralelismo histórico entre Italia y España. En J. M. HERNÁNDEZ DÍAZ. (Coord.), Influencias italianas en la educación española e iberoamericana (pp. 225-237). Salamanca, España: Ediciones Fahren House.
García Rodríguez, M.L; Bosna,V.V.A., y Gómez Sánchez, R.(2013). Guidismo o el compromiso por la sostenibilidad. Revista de Ciências da Educação, Universidad Salesiana de São Paulo, 27 , pp. 1-17. DOI: https://doi.org/10.19091/reced.v0i27.205
Gianini Belotti, E. (2009). Dalla parte delle bambine . Milano, Italia: Feltrinelli.
Hernández Roselló, J. (1973). Escultismo: ¿método de educación? Madrid, España: Asociación Madrileña de Escultismo Scouts Baden-Powell.
Lagrave, R. M. (2007). Un’emancipazione sotto tutela. Educazione e lavoro delle donne nel XX secolo. En G. Duby, y M. Perrot. (Coord.), Storia delle Donne – Il Novecento (pp. 484-525). Bari, Italia: Laterza.
Lucchelli, A., Patriarca, E. (1994). Identità di Genere e Metodo Scout. La Coeducazione. Roma, Italia: Nuova Fiordaliso.
Piussi, A.M. (1989). Educare nella differenza . Torino, Italia: Rosemberg&Sellier.
Piussi, A.M., y Mañeru Méndez, A. (2006). Educación, nombre común femenino. Barcelona, España: Octaedro.
Rivera Garreta, M.M. (2005). La Diferencia Sexual en la Historia . Valencia, España: PUV.
World Association of the Girl Guides and Girl Scouts: http://www.wagggs.org/es/home
World Organization of the Scout Movement: http://www.scout.org
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org