Sociological Perspective and Cultural Dimension in the Research about the Youth in a Marginal Urban Context

Authors

  • Ksenia Sidorova Universidad Autónoma de Yucatán

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v4.790

Keywords:

Young People as Subjects, Social Experience, Otherness

Abstract

How can we approach the process of construction of young men and women as subjects in the case of a group of high school students, who, in some cases, come from the families of maya origin and are inhabitants of a marginalized urban area in the southeast of Mexico? In this paper I argue that their way of being, relationship with structures, future projects, and notions of “good life” become intelligible through an approach that puts into dialogue the concepts of social experience (Dubet, 2011) and otherness. The first one is a valuable tool that allows to discover a particular dialectic of integrationsubjectivation, which characterizes the relationship of these young people with social institutions and actors. The second one locates the students as constructors of a symbolic universe, where different cultural elements, among them those originated in the family and in school, interact. The representation of a young subject that I construct differs from the stereotypes – usually negative and homogeneous– that are used to describe the urban area in question; it also allows to understand the necessities and aspirations of these individuals according to their own notions of good life, in which the individual and the communal aspects are merged.

Author Biography

Ksenia Sidorova, Universidad Autónoma de Yucatán

Maestra en Ciencias Antropológicas y en Antropología del Trabajo por la Universidad Autónoma de Yucatán (UADY). Profesora-investigadora en la Licenciatura en Comunicación Social de la Facultad de Ciencias Antropológicas de la UADY. Egresada del Doctorado en Ciencias y Humanidades para el Desarrollo Interdisciplinario (de la Universidad Autónoma de Coahuila en coordinación con el Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades de la Universidad Nacional Autónoma de México). Ha realizado investigación sobre imaginarios urbanos, comunicación y cultura organizacional (en específico, en organizaciones educativas), y procesos de formación en comunicación (incluyendo el análisis de experiencias de estudiantes en los proyectos de Comunicación y desarrollo).

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Published

06-03-2015

How to Cite

Sidorova, K. (2015). Sociological Perspective and Cultural Dimension in the Research about the Youth in a Marginal Urban Context. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 4(2). https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v4.790

Issue

Section

Research articles