Entrepreneur Women in the Use of Web 2.0: Speeches of a Prelude

Authors

  • Mª del Rosario Rodríguez Díaz Universidad de Sevilla
  • Mª José González Río Universidad de Alicante
  • Mª Ángeles Rebollo Catalán Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v3.805

Keywords:

Entrepreneur Women, Online Social Network as Interactive, Self- Inclusion, ICT

Abstract

This paper presents the main results of an investigation whose purpose is to investigate the adoption of on-line social networks in SMEs run by women. The base assumption is that the use of networks as a strategic communication element is still at an early stage of development, far from being an established practice. Our interest in this study is to determine the willingness and motivations of entrepreneurs in using these networks, as well as utilities and difficulties they have faced. Our goal is to visualize the change of attitude and competences that entrepreneurs are imprinting on their businesses within the competitive environment they operate in. Ultimately, we are interested in studying the perception of women-entrepreneurs regarding the adoption of online social networks to the extent where they are, as an additional management tool. We find ourselves facing a new field of knowledge on which there are very few references and very little research has been carried. Hence, this study has a primarily qualitative and exploratory purpose. To obtain the needed information we held semi-structured interviews to fourteen Andalusian entrepreneurs, coming from different business fields. The main findings were that just less than a half of them used them, or implemented them in their companies, as communication tools. The others, depending on to the size of their business, adopted them as an extension of the personal use in which they had been started.

Author Biographies

Mª del Rosario Rodríguez Díaz, Universidad de Sevilla

Doctora en Sociología por la Universidad de Granada. Profesora Titular en el Departamento de Sociología de la Universidad de Sevilla. Participa como investigadora, entre otros proyectos en: “Calidad Relacional, Inmersión Digital y Bienestar Social desde una Perspectiva de Género. Una Aplicación de las Redes Sociales Online en la Mujer Rural Andaluza”. También en el proyecto “Teón XXI: Creación de Recursos Online para el Conocimiento y Difusión de la Cultura de Género en la Escuela. Autora del libro Empresas con Rostro. Firmas Familiares Sevillanas. Universidad de Sevilla. Secretariado de Publicaciones, 2011.

Mª José González Río, Universidad de Alicante

Doctora en Sociología por la Universidad de Alicante. Profesora Titular en el Departamento de Sociología II de la Universidad de Alicante. Ha participado como investigadora en diversos proyectos I+D+I entre otros: Evaluación del impacto de la conciliación entre la vida familiar y profesional para la igualdad de género; empobrecimiento de las mujeres; prostitución femenina en la Comunidad Valenciana entre otras. Asimismo ha publicado Metodología de la investigación social (1997) El método biográfico en el estudio de las desigualdades sociales” (2002) "Jóvenes en las redes sociales virtuales. Un análisis exploratorio de las diferencias de género" (2009). “Actualmente participa como investigadora en diversos proyectos llevados a cabo por la Unidad de Igualdad de la Universidad de Alicante.

Mª Ángeles Rebollo Catalán, Universidad de Sevilla

Doctora en Pedagogía por la Universidad de Sevilla. Profesora Titular en el Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico de la Universidad de Sevilla. Investigadora Responsable del Proyecto “Teón XXI: Creación de Recursos Online para el Conocimiento y Difusión de la Cultura de Género en la Escuela”. Como investigadora entre otros proyectos en: “Calidad Relacional, Inmersión Digital y Bienestar Social desde una Perspectiva de Género. Una Aplicación de las Redes Sociales Online en la Mujer Rural Andaluza”, y “Recuperando el control de nuestras vidas: reconstrucción de identidades y empoderamiento en mujeres víctimas de violencia de género”. Coautora en Informes Técnicos y Dictámenes Sobre la Sociedad del Conocimiento para el Área de Cohesión Social e Igualdad de la Diputación de Sevilla. Diputación de Sevilla / Universidad de Sevilla. 2013.

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Published

06-03-2014

How to Cite

Rodríguez Díaz, M. del R., González Río, M. J., & Rebollo Catalán, M. Ángeles. (2014). Entrepreneur Women in the Use of Web 2.0: Speeches of a Prelude. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 3(2). https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v3.805

Issue

Section

Research articles