The principle of internationalization in a regional center for the University of Guadalajara: the case of CUNorte
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v5.90Keywords:
Internationalization of Higher Education, Student Mobility, Academic Cooperation, University of Guadalajara, CUNorteAbstract
This article analyses the process of internationalization of one of the regional centers that make up the University Network of University of Guadalajara, the University Center of North. The purpose of this paper is to show the difficulties faced as organization immersed in an adverse regional context. Also the potential as an institution of higher education, whose networks of cooperation and agreements established covering a quarter of countries in the world. After addressing the importance of internationalization, data describing the national and regional context of University Center are provided. Subsequently a review of the actions of internationalization, since its foundation, the institution has implemented outside the Plans and Programs Internationalization of the University of Guadalajara shown. This text concludes with the institutional purposes at international level.
References
ANUIES. (2012). Anuario Estadístico de Educación Superior, 2012. Recuperado de: http://www.anuies.mx/content.php?varSectionID=166
ANUIES. (2015). Descripción del Proyecto de Presupuesto de Egresos de la Federación 2015 para educación superior. Recuperado de: http://www.anuiesrco.org.mx/images/sesion022014/6-1-proyecto-presupuesto-egresos-2015.pdf
CEFP. (2015). Presupuesto de Egresos de la Federación 2015. Recursos Asignados al Ramo 11 “Educación”. Recuperado de: http://www.cefp.gob.mx/publicaciones/nota/2015/marzo/notacefp0102015.pdf
Deardorff, D. K. (2008). A Framework for Intercultural Competence. En Educación Global: XV años de experiencias: Nuevos retos, nuevos horizontes, 12. México: AMPEI.
De Wit, H. (2002). La calidad y la internacionalización de la educación superior. Educación global, 6, 23-47.
Gacel-Ávila, J. (1999). Internacionalización de la educación superior en América Latina y el Caribe: reflexiones y lineamientos. México: Organización Universitaria Interamericana, Fundación Ford y AMPEI.
Gacel-Ávila, J. (2000). Internacionalización de las universidades mexicanas: políticas y estrategias institucionales. México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.
Gacel-Ávila, J. (2005). La internacionalización de la Educación Superior en América Latina: El caso de México. Cuaderno de Investigación en la Educación, 20. Recuperado de: http://cie.uprpr.edu
Gacel-Ávila, J. (2006). La dimensión internacional de las universidades. Contexto, Procesos, Estrategias. México: Universidad de Guadalajara / Consorcio para la Colaboración de la Educación Superior en América del Norte, Estados Unidos.
Gacel-Ávila, J. (2010). La educación superior en América Latina y México de frente a la sociedad del conocimiento y la internacionalización. En Hernández, C. F. y Gacel-Ávila, J. (Coords.), Innovación e Internacionalización de la educación: estudios de caso y propuestas (pp. 40-94). Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.
Gacel-Ávila, J. (2012). Informe annual de activiades 2012. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara. Coordinación General de Cooperación e Internacionalización.
Mejía, P. G. A. (2014). Informe de actividades 2013-2014 CUNorte. Colotlán, México: Universidad de Guadalajara. Centro Universitario del Norte.
Moctezuma, H. P. y Navarro, C. A. B. (2011). Internacionalización de la educación superior: Aprendizaje Institucional en Baja California. Revista de la educación superior, 3(159), 47-66. Recuperado de: http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista159_S2A1ES.pdf
OECD. (2014). Panorama de la educación 2014. Recuperado de: http://www.oecd.org/edu/Mexico-EAG2014-Country-Note-spanish.pdf
OECD. (2015). Estudios Económicos de la OCDE México: enero 2015. Visión General. Recuperado de: http://www.oecd.org/economy/surveys/Mexico-Overview-2015%20Spanish.pdf
Rodríguez, B. A. (2014). Internacionalización curricular en las universidades latinoamericanas. RAES Revista Argentina de Educación Superior, 6(8), 149-168.
Saldaña, Z. S. O. (21 de julio de 2015). La deuda eleva el riesgo de crisis transexenal. Recuperado de: http://www.forbes.com.mx/la-deuda-eleva-el-riesgo-de-crisis-transexenal/
Sandoval, T. A. (2003). El obstáculo de la deuda externa y su impacto sobre los derechos económicos, sociales y culturales. El caso de México. Documento presentado en el II Foro Internacional sobre Derechos Humanos. Barcelona, España: Oservatori DESC.
Universidad de Guadalajara. (2015). Presupuesto de ingresos y egresos 2015. Recuperado de: http://www.transparencia.udg.mx/sites/default/files/PRESUPUESTO%202015%20129%20PM.pdf
UNESCO. (2013). Mobility of Students in Asia and the Pacific. París, Francia: Unesco.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org