Teaching and learning of the environment from the potential of the school microenvironments
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1355Keywords:
Community, Microenvironment, Inclusion Learning, Natural EnvironmentAbstract
The experience that is presented evidences the aspects that characterize the school microenvironment and its implementation in the methodological work of the "Paiguara" Millennium Educational Unit of the San Antonio community in the canton of Gualaceo, taking into account the strategies of inclusion of the Kichwa children, to promote the study and sensitization towards the conservation of natural resources, which makes possible a better understanding for its implementation in integration with the process that that takes place in Ecuador. The different terms that have been used that try to limit geographical spaces are addressed.
References
Cuétara López, R: Metodología para el estudio de la localidad. Didáctica de la Geografía. Colección PROMET. Editorial Academia. La Habana, 1997.
Mc Pherson, S. M: Dimensión Ambiental. Planeamiento Curricular. Estrategia para su incorporación en la Licenciatura en Educación. Tesis en opción al Título de Master en la Educación Superior. La Habana, 2004.
García, R.M. Una propuesta para el mejoramiento de la introducción de la dimensión ambiental por vía curricular en Secundaria Básica. Tesis en Opción a Master en Investigaciones Educativas, Holguín, 2009.
Alvarez, I.F. Vocabulario de Ecología. Editorial Mejoras Ltda. Barranqilla, Colombia, 1995.
Valdés, V.O. La educación ambiental en las escuelas ubicadas en las áreas protegidas: gran Parque Nacional Sierra Maestra, gran Parque Sierra del Escambray y Sierra del Rosario, V Seminario Nacional de Educación Ambiental, MINED, Camagüey, 1989.
Rodríguez, R., M., Potencialidades del microambiente escolar para el desarrollo de la educación ambiental en la enseñanza preuniversitaria. Revista digital Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño (IPLAC) No 3. Septiembre – diciembre, 2009.
UNAE. Modelo Pedagógico. Azogues, Ecuador: Universidad Nacional de Educación, 2014.
Álvarez González, F. J. Universidad Emblemática de formación de maestros y maestras para el Buen Vivir. Un acercamiento a una propuesta de identidad. En F. J. Álvarez González, H. Quinn, Á. Pérez Gómez, J. Prats, A. Didirksson, F. Peñafiel, & S. Fernández de Córdova, Hacer bien, pensar bien y sentir bien. Azogues, Ecuador: Universidad Nacional de Educación, 2015, pág. 223
Freire, P. A la sombra de este árbol (Primera edición ed.). Barcelona, España: El Roure Editorial S.A. Primera edición, 1997.
Napoleón Almeida. HISTORIA DE LA PARROQUIA SAN JUAN DE GUALACEO http://www.sanjuandelcid.com/p/historia-de-la-parroquia-san-juan-de.html#.V4G_76Lcqeg
Gobierno Autónomo Descentralizado del Cantón Gualaceo. Plan de Desarrollo de Ordenamiento Territorial. 2014-2019.
Patricio Miller Revista Cuenca Ilustre – Ecuador https://patomiller.wordpress.com/tag/santa-barbara/, 2013.
Alonso González, H., González Bermúdez, F. M., Fontanela Rizo, J. L., De Armas, De Armas, L. F., Espinosa, J., Herrera Oliver, P. Biodiversidad de Cuba. Ciudad de Guatemala. Guatemala. Ediciones Polymita, S.A, (2007).
Sarmiento, M., Inclusión a los niños kichwa parlantes en las Unidades Educativas del Milenio. Universidad Nacional de Educación (UNAE). Ecuador – Cañar, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org