Education from another perspective
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1360Keywords:
Deconstruction, School, Paradigm, Complexity, EducationAbstract
This scriptural proposal is a reflection on the budgets that make up an investigative process from emerging paradigms and complexity as an epistemological and philosophical phenomenon that proposes an education from other than the scientistic trends looks. The deconstruction of the school as argumentative axis feeds on the contributions discussed thoroughly and mainstreamed in the works of Francisco Gutierrez, Claudio Naranjo, Humberto Maturana, Hugo Assmann, Carlos Calvo and Zigmund Bauman among many other thinkers of education, which could well placed on the other side.
References
Assmann, H. (2002). Placer y Ternura en la Educación. Hacia una sociedad aprendiente. Madrid: Ediciones Narcea.
Bauman, Z. (2013). Sobre la educación en un mundo líquido. España: Paidós
Boff, L (2004). Femenino y Masculino: Una nueva conciencia para el encuentro de las diferencias. Madrid: Editorial Trota.
Boff, L (2004). Ética y Moral. España. Editorial Sal Tense polígono de Raos.
Bhom, D (2008). La totalidad y el Orden implicado. Buenos Aires, Argentina: Editorial Kayros S.A
Calvo, C. (2007). Del mapa escolar al territorio educativo: Disoñando la escuela desde la educación. Santiago: Editorial Nueva mirada.
Capra, F (1992). El punto Crucial. México: Editorial PAX
Gadotti, M (2008). Historia de las ideas pedagógicas. Editorial Siglo XXI: México
Gutiérrez, F. (1988). La educación como praxis política. México: Siglo XXI editores.
Gutiérrez, F. (1991). La mediación Pedagógica. Costa Rica: RNTC
Herrera M. (2005). La Construcción de Cultura política en Colombia. Bogotá: Arfo Editores
Kant, E (2003). Pedagogía. Madrid: Ediciones AKAL
Maturana, H. y otros autores (2003). Conversando con Maturana de educación. Málaga: Ediciones Aljibe
Naranjo, C. (2007). Cambiar la educación para cambiar el mundo. Chile: Índigo, cuarto propio
Margulis L, Sagan D (2005) Qué es la Vida. Grafos: Barcelona.
Quiceno, H (2003). Crónicas de la educación en Colombia. Colombia: Editorial Magisterio.
Restrepo, L (1994). El derecho a la ternura. Colombia: Editorial Arango
Varela, F (2000). El Fenómeno de la Vida. . Dolmen Ediciones: Santiago de Chile.
Zubiria, J (1991). Los Modelos Pedagógicos. Bogotá: Editorial Magisterio
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org