Multicultural education as an inclusive setting for a good living together and diversity attention

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1370

Keywords:

Multiculturalism, Values Education, Inclusive Education, Attention to Diversity, Teaching Planning

Abstract

The current cultural context, characterized by multiculturalism, obliges us to rethink deeply the teaching-learning process in the face to face education in our classrooms. A better interaction between students and teachers shows a suitable way to diagnose difficulties, as well as to detect new chances for the current cultural situation. The plot of the film “Entre les murs”(2008) by Lauren Cantent, presents an evocative display about these issues and makes possible to carry out a videoforum activity. Accomplishing this didactic activity in the classroom will help us to focus on the pedagogic and philosophical involvements of a suitable civic formation, which will strengthen the moral layer of our social living together. 

Author Biographies

Fernando García-Cano Lizcano, Consejería de Educación-Castilla La Mancha

Profesor Dr.  Filosofía, Escuela de Arte "Pedro Almodovar"

Luis Del Espino Díaz, UNIVERSIDAD DE CÓRDOBA

Universidad de Córdoba, Derpartamento de Educación, Profesor Asociado Doctor

References

Aristóteles (1999). Ética a Nicómaco. Madrid, Centro de Estudios Constitucionales.

Ayllón, J. R. (1998). Desfile de modelos. Análisis de la conducta ética. Madrid, Rialp.

AA. VV. (2007). Ética sin religión. Pamplona, Eunsa.

Cardona, C. (1990). Ética del quehacer educativo. Madrid, Rialp.

Del Espino-Díaz, L. (2016). La enseñanza de la Religión y el aprendizaje de valores sociales, de autorregulación y logro. Charleston, SC, Createspace Independent Publishing Platform.

García-Cano, F. (2008). Razón pública y razón práctica. Una convergencia necesaria. Valencia, Edicep.

Gil Cantero, F.-Reyero García, D. (2015). Educar en la Universidad hoy. Propuestas para la renovación de la vida universitaria. Madrid, Encuentro.

González de Cardedal, O. (2004). Educación y educadores. El primer problema moral de Europa. Madrid, PPC.

Kant, I. (1994). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Madrid, Espasa Calpe.

Llano, A. (2015). Humanismo cívico. Madrid, Cristiandad.

Ley Orgánica de Educación (LOE), (2004). Sevilla, Ecoem.

Moratalla, A. D. (2006). Ciudadanía, religión y educación moral. El valor de la libertad religiosa en el espacio público educativo, Madrid, PPC.

Moratalla, A. D. (2011). Ciudadanía activa y religión. Fuentes pre-políticas de la ética democrática. Madrid, Encuentro.

Naval, C.-Laspalas, J. (2000). La educación cívica hoy. Una aproximación interdisciplinar. Pamplona, Eunsa.

Pérez Soba, J. J. “La experiencia moral” en Melina, L., Noriega, J., Pérez

Soba, J. J. (2006). Una luz para el obrar. Madrid, Palabra.

Prades, J-Oriol, M. (2009). Los retos del multiculturalismo. Madrid, Encuentro.

Spaemann, R. (2003). Límites. Acerca de la dimensión ética del actuar. Madrid, Eiunsa.

Torney, J., Schwille, J., Amadeo, J. A. (1999). Civic Education across Countries: 24 National Cases Studies from the IEA Civic Education Project. Amsterdam, Eburon Publishers.

Published

03-12-2017

How to Cite

García-Cano Lizcano, F., & Del Espino Díaz, L. (2017). Multicultural education as an inclusive setting for a good living together and diversity attention. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 5(2), 145–152. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1370

Issue

Section

Research articles