Linkage in innovation between the University of Guadalajara and the pharmaceutical production sector in Jalisco. Does it reflect the transit towards knowledge societies?
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1381Keywords:
Collaborative Work, Industry, University, Innovation, Economic DevelopmentAbstract
This paper provides a characterization about the collaborative work between Universidad de Guadalajara and pharmaceutic industry. Through interviews applied to the responsible of innovation, we show how had been the development of researchers, government expenditure and the development of science and technology during 2010 to 2015.
References
Arechavala Vargas, R. (2013). Las universidades públicas mexicanas: los retos de las transformaciones institucionales hacia la investigación y la transferencia de conocimiento. Presentado en XV Latin Ibero-American Conference on Management of Technology.
Arocena, R., & Sutz, J. (2001). Changing knowledge production and Latin American universities. Research Policy, 30(8), 1221–1234. http://doi.org/10.1016/S0048-7333(00)00143-8 DOI: https://doi.org/10.1016/S0048-7333(00)00143-8
Arocena, R., & Sutz, J. (2005). Latin American Universities: From an Original Revolution to an Uncertain Transition. Higher Education, 50(4), 573–592. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-004-6367-8
Casalet, M., & Casas, R. (1998, septiembre). Un diagnóstico sobre la vinculación Universidad-Empresa CONACyT-ANUIES. Revista de la Educación Superior, 27(107), 1–5.
Chang, Y.-C., Yang, P. Y., Martin, B., & Chi, H.-R. (2016). Entrepreneurial universities and research ambidexterity: Amultilevel analysis. Elsevier. DOI: https://doi.org/10.1016/j.technovation.2016.02.006
CONACYT. (2014a). Padron de Beneficiarios 2009-2013 PEI. Recuperado a partir de http://www.conacyt.mx/index.php/fondos-y-apoyos/programa-de-estimulos-a-la-innovacion
CONACYT. (2014b). Programa de Estímulos a la Innovación. Recuperado el 5 de febrero de 2016, a partir de http://www.conacyt.mx/index.php/fondos-y-apoyos/programa-de-estimulos-a-la-innovacion
CONACYT. (2015). Agenda de Innovación de Jalisco. Recuperado a partir de www.agendasinnovacion.mx
CONACYT. (2016). Base de Datos Miembros SNI. Historico 2015.
Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P., & Trow, M. (1997). La nueva producción del conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporaneas (1a ed.). Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor.
INEGI. (2010). Población, Hogares y Vivienda. Recuperado a partir de http://www3.inegi.org.mx/
INEGI. (2014). Censos Económicos. Recuperado a partir de http://www3.inegi.org.mx/
Martínez de Ita, M. E., Piñero, F. J., & Figueroa Delgado, S. A. (2013). El papel de la universidad en el desarrollo (1a ed.). México.
OECD. (2008). OECD Reviews of Innovation Policy MEXICO Overall Assessment and Recommendations.
OECD. (2010). THE OECD INNOVATION STRATEGY: GETTING A HEAD START ON TOMORROW.
ProMéxico. (2013). Industria Farmacéutica. Unidad de Inteligencia de Negocios. Recuperado a partir de http://mim.promexico.gob.mx/work/sites/mim/resources/LocalContent/368/2/130820_DS_Farmaceutica_ESP.pdf
Schumpeter, J. (1934). The theory of economic development (1a ed.). Estados Unidos de América: Harvard economics studies.
Secretaría de Economía. (2016). PROMÉXICO. Inversión y Comercio Jalisco. Recuperado a partir de www.promexico.gob.mx
Secretaría de Economía. (s/f). El sector farmacéutico en México. Recuperado a partir de embamex.sre.gob.mx
UdeG. (2016). Inicia UdeG 2016 con 927 especialistas en el SNI [Noticia]. Recuperado a partir de http://www.udg.mx/
UNESCO. (2005). Hacia las sociedades del conocimiento.
Villa Rivera, E. (2004). Construir el futuro en el presente. Elementos conceptuales y metodológicos para la planeación y desarrollo de instituciones de educación Superior. Materiales para la Reforma No. 16. IPN.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org