Disability, Special Education & Inclusive Education
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1465Keywords:
Disability, Special education, Inclusive education, Social Model of Disability, International Convention on the Rights of Persons with DisabilitiesAbstract
The article describes contradictions y possibilities of the educative processes since the International convention on the rights of persons with disabilities. The analysis contemplates the institutions, the actors, the curriculum and the public policies, in this period of transition that proposes the Social Model of the disability. The approach, argues that disability should not be attributed to subjects, but to the barriers that are found in their development environments. School spaces must be transformed, socially and politically constructed - then - as inclusive spaces.
References
Ainscow, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas. Madrid: Narcea
Briscioli, B. (2016). La incidencia de las condiciones de escolarización del nivel secundario en la construcción de las trayectorias escolares. Revista Perfiles Educativos. Nº 154. Abril de 2016. México DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.154.57666
De la Vega, E. (2010) Anormales, deficientes y especiales. Genealogía de la Educación Especial. Buenos Aires: Novedades Educativas
Ocampo, A. (2016). Aproximaciones y descripciones generales sobre la descripción del objeto de la Educación Inclusiva. Santiago de Chile: CELEI.
Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (13 de diciembre de 2006). Convención Internacional de los Derechos de las Personas con Discapacidad. Recuperado de: http://www.un.org/spanish/disabilities/default.asp?id=497
Padín, G. (2013). La educación especial en Argentina. Desafíos de la educación inclusiva. Revista de educación inclusiva. Nº 2. Agosto 2013. Chile
Palacios, A. (2008). El modelo social de la discapacidad. Madrid: CERMI.
Pérez, A. y Gallardo, H. (2016). Derechos y (dis)capacidad. Revista Pasajes. Nº 2. Junio 2016. México
Schewe, C. (2011). La educación especial desde una perspectiva sociocomunitaria. Revista RUEDES. Nº 2. Abril 2011. Argentina
Slee, R. (2010). La escuela extraordinaria: exclusión, escolarización y educación inclusiva. Madrid: Morata
Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Madrid: Morata
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org