Human sciences in university musical training of teachers: a proposal from interdisciplinary

Authors

  • Carmen M. Zavala Arnal

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1472

Keywords:

Interdisciplinary, University, Curriculum, Music Education, Human Sciences

Abstract

The concept of interdisciplinary has been widely studied from the ontological and epistemological points of view. However, we can still deepen the design of strategies in the educational field. Therefore, from the Music area, a proposal in the frame of the University Degree of Primary School Teaching is posited, allowing for creating interdisciplinary curricular integration with disciplines belonging to the knowledge fields of Human. In this way, it is expected that the teaching/learning processes of the subjects involved are fostered, as well as the comprehensive education of the students. 

Author Biography

Carmen M. Zavala Arnal

Doctora en Ciencias de la Educación (área de Música) por la Universidad de Zaragoza. Ha desempeñado su actividad profesional como profesora en los Conservatorios Profesionales de Música de Zaragoza y Huesca, y como profesora asociada en el Departamento de Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Universidad de Zaragoza. Como investigadora, ha publicado varias artículos sobre iconografía musical, didáctica de la música y pedagogía musical.

References

Alcázar Cruz-Rodríguez, M. (2004). Concepto y campo epistemológico de las Ciencias Sociales I. En: M. C. Domínguez Garrido, Didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 3-28). Madrid: Pearson.

Alonso Arenal, S., González Alonso, S., González Alonso, A. P. y González Alonso, M. (coords.) (2010). Didáctica de las Ciencias Sociales para la Educación Primaria. Madrid: Ediciones Pirámide.

Álvarez Martínez, R. (1997). Iconografía musical y organología. Revista de Musicología, XX (2), pp. 767-782 DOI: https://doi.org/10.2307/20797455

Apostel, L. (1983). Las ciencias humanas: muestra de relaciones interdisciplinarias. En: L. Apostel, J.M. Benoist, T.B. Bottomore [et al.], Interdisciplinariedad y ciencias humanas (pp. 71 - 164, Ch. 4). Madrid: Tecnos.

Bialostocki, J. (1963). Iconography and iconology. En: B. S. Myers (Ed.), The Encyclopedia of World Art, vol. VIII, pp. 769-785. New York: McGraw-Hill.

Brown, H. M. (1980). Iconography of music. En: S. Sadie (Ed.), The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 9, pp. 11-18. Londres: Macmillan.

Cobo Suero, J. M. (1986). Interdisciplinariedad y Universidad. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.

Fernández Arenas, J. (1982). Teoría y metodología de la historia del arte. Barcelona: Anthropos.

García Mahiques, R. (2009). Iconografía e Iconología, vol. I. Madrid: Editorial Encuentro.

López Cano, R. (2010). Musicología. Manual de usuario. Texto didáctico. www.lopezcano.net

(Consultado: 5 de febrero de 2017)

Morin, E. (2001). La cabeza bien puesta. Repensar la reforma, reformar el pensamiento. Buenos Aires: Nueva Visión.

Palmade, G. (1979). Interdisciplinariedad e ideologías. Madrid: Narcea.

Panofsky, E. (2004). Estudios sobre iconología. Madrid: Alianza Universidad, Madrid.

Pedroza Flores, R. (2006). La interdisciplinariedad en la Universidad. Tiempo de educar, 7 (13), 69-98.

Torres, J. (2001). Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. Madrid: Editorial Morata.

Published

03-12-2017

How to Cite

Zavala Arnal, C. M. (2017). Human sciences in university musical training of teachers: a proposal from interdisciplinary. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 5(2), 114–120. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1472

Issue

Section

Research articles