Human sciences in university musical training of teachers: a proposal from interdisciplinary
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1472Keywords:
Interdisciplinary, University, Curriculum, Music Education, Human SciencesAbstract
The concept of interdisciplinary has been widely studied from the ontological and epistemological points of view. However, we can still deepen the design of strategies in the educational field. Therefore, from the Music area, a proposal in the frame of the University Degree of Primary School Teaching is posited, allowing for creating interdisciplinary curricular integration with disciplines belonging to the knowledge fields of Human. In this way, it is expected that the teaching/learning processes of the subjects involved are fostered, as well as the comprehensive education of the students.
References
Alcázar Cruz-Rodríguez, M. (2004). Concepto y campo epistemológico de las Ciencias Sociales I. En: M. C. Domínguez Garrido, Didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 3-28). Madrid: Pearson.
Alonso Arenal, S., González Alonso, S., González Alonso, A. P. y González Alonso, M. (coords.) (2010). Didáctica de las Ciencias Sociales para la Educación Primaria. Madrid: Ediciones Pirámide.
Álvarez Martínez, R. (1997). Iconografía musical y organología. Revista de Musicología, XX (2), pp. 767-782 DOI: https://doi.org/10.2307/20797455
Apostel, L. (1983). Las ciencias humanas: muestra de relaciones interdisciplinarias. En: L. Apostel, J.M. Benoist, T.B. Bottomore [et al.], Interdisciplinariedad y ciencias humanas (pp. 71 - 164, Ch. 4). Madrid: Tecnos.
Bialostocki, J. (1963). Iconography and iconology. En: B. S. Myers (Ed.), The Encyclopedia of World Art, vol. VIII, pp. 769-785. New York: McGraw-Hill.
Brown, H. M. (1980). Iconography of music. En: S. Sadie (Ed.), The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 9, pp. 11-18. Londres: Macmillan.
Cobo Suero, J. M. (1986). Interdisciplinariedad y Universidad. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.
Fernández Arenas, J. (1982). Teoría y metodología de la historia del arte. Barcelona: Anthropos.
García Mahiques, R. (2009). Iconografía e Iconología, vol. I. Madrid: Editorial Encuentro.
López Cano, R. (2010). Musicología. Manual de usuario. Texto didáctico. www.lopezcano.net
(Consultado: 5 de febrero de 2017)
Morin, E. (2001). La cabeza bien puesta. Repensar la reforma, reformar el pensamiento. Buenos Aires: Nueva Visión.
Palmade, G. (1979). Interdisciplinariedad e ideologías. Madrid: Narcea.
Panofsky, E. (2004). Estudios sobre iconología. Madrid: Alianza Universidad, Madrid.
Pedroza Flores, R. (2006). La interdisciplinariedad en la Universidad. Tiempo de educar, 7 (13), 69-98.
Torres, J. (2001). Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. Madrid: Editorial Morata.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org