Digital knowledges in public universities in the northwest of Mexico
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1492Keywords:
Digital knowledges, Students, UniversityAbstract
We conducted a research with mixed methods in which the main means for data collection were an online survey and a set of semi structured interviews with students of two public universities in Sonora, a northwest Mexican state that has a border with the United States of America. The population of the study counted with 556 students registered in different bachelors programs in three disciplinary fields. The digital knowledges of the participants were explored under two main lenses: gender and the disciplinary field. The main findings show that women have higher levels of technology appropriation than men, the discipline does not make a relevant difference and, on the whole, the levels of technology appropriation of the university students is lower than expected.
References
Cabero, J. (2005). Las TIC y las universidades: Retos, posibilidades y preocupaciones. Revista de la educación superior. Vol. 34, Num. 135, pp. 77-100
Casillas, M.a, y Ramírez Martinell, A (coordinadores) (2016). Háblame de TIC Volumen 3: Educación Virtual y Recursos Educativos. Argentina: Brujas
Cobo, C. (2008). Aprendizaje adaptable y apropiación tecnológica: Reflexiones prospectivas. México: FLACSO México.
Crovi, D. (2007). Dimensión social del acceso, uso y apropiación de las TIC. Contratexto. Num. 16 pp. 65-79 DOI: https://doi.org/10.26439/contratexto2008.n016.784
Crovi, D. (coordinadora). (2013). Jóvenes y apropiación tecnológica: La vida como hipertexto. México: UNAM
Instituto Nacional de Estadística y Geografía-INEGI. (2013). “Disponibilidad y uso de tecnología de información y comunicaciones en los hogares”. Disponible en http://www3.inegi.org.mx/sistemas/microdatos/encuestas.aspx?c=34519&s=est
Nuñez, A., Cabrera, E., Ledezma, A., Moreno, H., Valdés, J. y Lugo, A. (2013). Apropiación social de las TIC y políticas educativas en la educación superior tecnológica. Pistas educativas. No. 101 pp. 6-16
Ramírez, A. (2012). Saberes Digitales Mínimos: Punto de partida para la incorporación de TIC en el currículum universitario. En Vargas, R. H. (coord.), Innovación Educativa, experiencias desde el ámbito del proyecto aula. México: FES
Ramírez, A., Morales, A. T. y Olguín, P. A. (2015). Marcos de referencia de Saberes Digitales. Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC, 4(2), 112-136. DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v4i2.3965
Ramírez, A. y Casillas, M. A. (2015). Los saberes digitales de los universitarios. En J. Micheli. Educación virtual y universidad, un modelo de evolución. Pp. 77-106. Serie Estudios Biblioteca de Ciencias Sociales y Humanidades. México: Universidad Autónoma Metropolitana
Surman, M., Reilly, K. (2005). Apropiarse de Internet para el cambio social. Hacia un uso estratégico de las nuevas tecnologías por las organizaciones transnacionales de la sociedad civil, en Social Science Research Council (informe), disponible en http://biblioteca.hegoa.ehu.es/system/ebooks/15288/original/Cuaderno_de_trabajo_38.pdf, consultado el 15 de agosto de 2015.
Torres, S., Barona, C. (2012). Los profesores universitarios y las TIC. Uso, apropiación y experiencias. México: Ediciones mínimas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org