Pedagogic and didactic strategies from the approaches María Montessori and Reggio Emilia for the construction of an emergent curriculum in childhood education

Authors

  • Angie Alejandra Cepeda Escobar
  • Maria Angélica Arias García
  • Karent Yubeli Castañeda López
  • Diana Johana Forero Mendonza
  • Tatiana Geraldine Ramírez Bello
  • Sandra Adriana Useche
  • Diego Andrés Pinzón González

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1501

Keywords:

Methodological routes, Pedagogic approaches, Emergent curriculum, Pedagogic strategies, Pedagogic documentation, Transformation of the teacher

Abstract

The article shows the results of the research carried out by teachers in pre-school education at the Fundación Universitaria Monserrate, in Bogotá, Colombia. The aim was to search for appropriate methodological and didactic routes in early childhood education, in order to enhance the developmental dimensions of infants, based on pedagogical approaches of Maria Montessori and Reggio Emilia, linking perspectives of child development, pedagogy and didactics relevant in vulnerable urban contexts. It shows a conception of emergent curriculum, thus providing a new look at the role of the teacher and the role of the child in early childhood education.

References

Referencias

Álvarez. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa: Guía didáctica. (P.71).

De Zubirìa, (2006). Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante (P.16). Instituto Alberto Merani

Elliott, J. (1994). la investigación-acción en la educación. Morata

Hamui-Sutton & Varela, A. (2012). Metodología de investigación en educación médica. La técnica de grupos focales: http://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v2n5/v2n5a9.pdf DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8

Herrán, A. (2008). Capítulo 7-III: Metodología didáctica en Educación. Obtenido de En A. de la Herrán y J. Paredes, Didáctica General: La práctica de la enseñanza en Educación Infantil, Primaria Madrid.

Malaguzzi, L. (2011). Reggio Emilia y la pedagogía de Loris Malaguzzi. Red solare. Argentina.

Montessori, M (1937).Montessori y el desarrollo de la autonomía. Aula infantil. (P. 11-14)

Montessori, M. (1948). Ideas generales sobre mi método. Buenos aires: editorial, losada S.A.

PEI Colegio Comfacesar Rodolfo Campo Soto (2015). Obtenido de http://colegio.comfacesar.com/media/Documentos/Formatos/pei%2020150.pdf.

Rinaldi, C. (2004). La pedagogía de la escucha desde Reggio Emilia. En O. C. López, Enfoque Reggio Emilia (P.s. 29-31).

Sampieri, Fernández & Lucio (2008) Metodología de la investigación. (P.597). México. Editorial McGraw-Hill Interamericana.

Stenhouse, L. (1998). Investigación y desarrollo del curriculum. En L. Stenhouse, Investigación y desarrollo del curriculum. (P. 8-30). Madrid: Morato.

Toro & Parra (2010). Técnicas e instrumentos para la recolección de datos. En T. &. Parra, Fundamentos epistemológicos de la investigación y la metodología de la investigación. P.s. 285-349). Bogotá, Colombia: Fondo editorial Universidad EAFIT.

Weniger, (1962). Didáctica, disciplina de pedagogía infantil (P.29)

Published

05-07-2018

How to Cite

Cepeda Escobar, A. A., Arias García, M. A., Castañeda López, K. Y., Forero Mendonza, D. J., Ramírez Bello, T. G., Adriana Useche, S., & Pinzón González, D. A. (2018). Pedagogic and didactic strategies from the approaches María Montessori and Reggio Emilia for the construction of an emergent curriculum in childhood education. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 6(1), 35–42. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1501

Issue

Section

Research articles