Pedagogic and didactic strategies from the approaches María Montessori and Reggio Emilia for the construction of an emergent curriculum in childhood education
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1501Keywords:
Methodological routes, Pedagogic approaches, Emergent curriculum, Pedagogic strategies, Pedagogic documentation, Transformation of the teacherAbstract
The article shows the results of the research carried out by teachers in pre-school education at the Fundación Universitaria Monserrate, in Bogotá, Colombia. The aim was to search for appropriate methodological and didactic routes in early childhood education, in order to enhance the developmental dimensions of infants, based on pedagogical approaches of Maria Montessori and Reggio Emilia, linking perspectives of child development, pedagogy and didactics relevant in vulnerable urban contexts. It shows a conception of emergent curriculum, thus providing a new look at the role of the teacher and the role of the child in early childhood education.
References
Referencias
Álvarez. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa: Guía didáctica. (P.71).
De Zubirìa, (2006). Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante (P.16). Instituto Alberto Merani
Elliott, J. (1994). la investigación-acción en la educación. Morata
Hamui-Sutton & Varela, A. (2012). Metodología de investigación en educación médica. La técnica de grupos focales: http://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v2n5/v2n5a9.pdf DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8
Herrán, A. (2008). Capítulo 7-III: Metodología didáctica en Educación. Obtenido de En A. de la Herrán y J. Paredes, Didáctica General: La práctica de la enseñanza en Educación Infantil, Primaria Madrid.
Malaguzzi, L. (2011). Reggio Emilia y la pedagogía de Loris Malaguzzi. Red solare. Argentina.
Montessori, M (1937).Montessori y el desarrollo de la autonomía. Aula infantil. (P. 11-14)
Montessori, M. (1948). Ideas generales sobre mi método. Buenos aires: editorial, losada S.A.
PEI Colegio Comfacesar Rodolfo Campo Soto (2015). Obtenido de http://colegio.comfacesar.com/media/Documentos/Formatos/pei%2020150.pdf.
Rinaldi, C. (2004). La pedagogía de la escucha desde Reggio Emilia. En O. C. López, Enfoque Reggio Emilia (P.s. 29-31).
Sampieri, Fernández & Lucio (2008) Metodología de la investigación. (P.597). México. Editorial McGraw-Hill Interamericana.
Stenhouse, L. (1998). Investigación y desarrollo del curriculum. En L. Stenhouse, Investigación y desarrollo del curriculum. (P. 8-30). Madrid: Morato.
Toro & Parra (2010). Técnicas e instrumentos para la recolección de datos. En T. &. Parra, Fundamentos epistemológicos de la investigación y la metodología de la investigación. P.s. 285-349). Bogotá, Colombia: Fondo editorial Universidad EAFIT.
Weniger, (1962). Didáctica, disciplina de pedagogía infantil (P.29)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org