Educational Interventions for Intellectual Giftedness
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1528Keywords:
High Skills, Giftedness, Talent, Educational InterventionsAbstract
Gifted students are known for being different in their cognitive skills and abilities, both in their development as well as in their application. This article analyzes appropriate educational strategies for this specific intellectual population.
References
Acereda, A. (1996). La superdotación: estado de la cuestión. Tesis de Licenciatura. Universitat Rovira i Virgili. Tarragona.
Acereda, A. (2000). Metacognición y superdotación: un estudio empírico de su relación a partir de la resolución de problemas. Tesis Doctoral. Universitat Rovira i Virgili. Tarragona.
Acereda, A. (2008). Superdotación y escuela: una relación incierta todavía hoy. Extraído el 20 de mayo de 2015, de: http://www.educaweb.com/noticia/2008/07/07/superdotacion-escuela-relacion-incierta-todavia-hoy-3094/
Acereda, A. (2010). Niños superdotados. Madrid: Pirámide.
Acereda, A. y Sastre, S. (1998). La superdotación. Madrid: Síntesis.
Acereda, A. y López, A. (2012). La problemática de los niños superdotados. Madrid: Síntesis.
Arroyo, S., Martorell, M. y Tarragó, S. (2009). Los superdotados. La realidad de una diferencia. Barcelona: Terapias Verdes.
Benito, Y. y Renzulli, J. (2003). Manual internacional de superdotados: manual para profesores y padres. Madrid: EOS.
Berché, J. (1999). La superdotación infantil. Del mito a la realidad. Barcelona: ISEP Universidad.
Betancourt, J. (2004). Reflexiones en torno a los niños superdotados, la creatividad y la educación. Extraído el 18 de mayo de 2015, de:http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001%5CFile%5Cpsicologiapdf-117-reflexiones-en-torno-a-los-ninos-superdotados-la-creatividad-y-la-educacion.pdf
Blanco, Mª C. (2001). Guía para la identificación y seguimiento de alumnos superdotados: educación primaria. Bilbao: CISS Praxis.
Coleto Rubio, C. (2009). Intervención educativa con alumnado que presenta altas capacidades intelectuales. Extraído el 17 de mayo de 2015, de: http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_17/CLARA_COLETO_RUBIO_1.pdf
Del Caño, M. (2001). Formación inicial del profesorado y atención a la diversidad: alumnos superdotados. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 40, 135-146.
Genovard, C. (1988).Excepcionalidad del superdotado. En J. Mayor, Manual de Educación Especial, pp.613-632. Madrid: Anaya.
Grau, S. y Prieto, Mª D. (1996). La formación del profesorado de alumnos superdotados. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 27, 127-139.
Hume, M. (2000). Los alumnos intelectualmente bien dotados. Barcelona: Edebé.
Prado, R. (2004). Creatividad y sobredotación: diagnóstico e intervención psicopedagógica. Tesis Doctoral. Málaga: Universidad de Málaga.
Renzulli, J. (2010). El rol del profesor en el desarrollo del talento. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol.13, nº1, pp. 33-40.
Sastre, S. (2004). La superdotación a examen: un abordaje psicológico. Faísca: Revista de Altas Capacidades, nº11, 5-15.
Soto, T. (2000). La sobredotación: Contextualización y experiencias pedagógicas en España. Extraído el 17 de mayo de 2015, de http://www.psicopedagogia.com/articulos/?articulo=444
Tourón, J. (1998). La superdotación intelectual: modelos, identificación y estrategias educativas. Pamplona: EUNSA
Verhaaren, P.R. (1991). Educación de Alumnos Superdotados. Una introducción a sus características, necesidades educativas y a las adaptaciones curriculares que precisan. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org