Enlightenment empiricism as precedent of the modern body pedagogy

Authors

  • Alejandro Quintas Hijós Universidad de Zaragoza

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1675

Keywords:

History of Education, Physical Education, Philosophy of the Body, John Locke

Abstract

This work studies the first precedent of the modern body pedagogy, which is related to the empirist thought of John Locke. It is delved into Locke's main pedagogical ideas about the body, contextualizing them in the social and scientific context of the seventeenth century. His corporal pedagogy, based on the control of the Reason over a vigorous and autonomous body, will be explicit in numerous physical rearing councils aimed at male children of rich families. These orientations will influence the concern towards sensitivity, the corporal, and the aesthetic in the eighteenth century in authors such as Ballexerd, Basedow, Rousseau, Jovellanos and Kant.

Author Biography

Alejandro Quintas Hijós, Universidad de Zaragoza

Personal Investigador en Formación de la Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación de la Universidad de Zaragoza

References

Díaz, S. (2009). Spinoza y el cuerpo. A parte Rei: Revista de filosofía, 65, 1-14.

Gallo, L. E. (2006). El pensamiento educativo de John Locke y la atención a la Educación Física. Educación Física y Deporte, 25, 97-114. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.efyd.2990

García-Valdecasas, F. (1991). Teoría de los cuatro humores (o como sanaba la medicina antigua). Medicina & historia: Revista de estudios históricos de las ciencias médicas, 36, 1-16.

Locke, J. (1985). Ensayo sobre el entendimiento humano. Barcelona: Ediciones Orbis, S.A.

Locke, J. (2012). Pensamientos sobre educación (trad. de Rafael Lasaleta). Madrid: Akal.

Martín, J. C. (2003). La educación física en el período de la Ilustración. En L. P. Rodríguez (Ed.). Compendio físico de la actividad física y el deporte. Barcelona: Masson, S.A.

Martínez Marzoa, F. (1973). Historia de la Filosofía. Filosofía Moderna y Contemporánea. Madrid: Ediciones Istmo.

Negrín, O., & Vergara, J. (2011). Historia de la educación. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.

Rembradt. (1632). La lección de anatomía del doctor Nicolaes Tulp [Pintura]. La Haya: Galería Real de Pinturas de Mauritshuis.

Sánchez Meca, D. (2010). Historia de la filosofía moderna y contemporánea (96-97). Madrid: Dykinson.

Vigarello, G. (2005). Ejercitarse, jugar. En Corbin, A., Courtine, J. J., & Vigarello, G. (Eds.) Historia del cuerpo I. Del Renacimiento a la Ilustración. Madrid: Taurus.

Published

28-11-2018

How to Cite

Quintas Hijós, A. (2018). Enlightenment empiricism as precedent of the modern body pedagogy. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 6(2), 61–67. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1675

Issue

Section

Research articles