Enlightenment empiricism as precedent of the modern body pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1675Keywords:
History of Education, Physical Education, Philosophy of the Body, John LockeAbstract
This work studies the first precedent of the modern body pedagogy, which is related to the empirist thought of John Locke. It is delved into Locke's main pedagogical ideas about the body, contextualizing them in the social and scientific context of the seventeenth century. His corporal pedagogy, based on the control of the Reason over a vigorous and autonomous body, will be explicit in numerous physical rearing councils aimed at male children of rich families. These orientations will influence the concern towards sensitivity, the corporal, and the aesthetic in the eighteenth century in authors such as Ballexerd, Basedow, Rousseau, Jovellanos and Kant.
References
Díaz, S. (2009). Spinoza y el cuerpo. A parte Rei: Revista de filosofía, 65, 1-14.
Gallo, L. E. (2006). El pensamiento educativo de John Locke y la atención a la Educación Física. Educación Física y Deporte, 25, 97-114. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.efyd.2990
García-Valdecasas, F. (1991). Teoría de los cuatro humores (o como sanaba la medicina antigua). Medicina & historia: Revista de estudios históricos de las ciencias médicas, 36, 1-16.
Locke, J. (1985). Ensayo sobre el entendimiento humano. Barcelona: Ediciones Orbis, S.A.
Locke, J. (2012). Pensamientos sobre educación (trad. de Rafael Lasaleta). Madrid: Akal.
Martín, J. C. (2003). La educación física en el período de la Ilustración. En L. P. Rodríguez (Ed.). Compendio físico de la actividad física y el deporte. Barcelona: Masson, S.A.
Martínez Marzoa, F. (1973). Historia de la Filosofía. Filosofía Moderna y Contemporánea. Madrid: Ediciones Istmo.
Negrín, O., & Vergara, J. (2011). Historia de la educación. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
Rembradt. (1632). La lección de anatomía del doctor Nicolaes Tulp [Pintura]. La Haya: Galería Real de Pinturas de Mauritshuis.
Sánchez Meca, D. (2010). Historia de la filosofía moderna y contemporánea (96-97). Madrid: Dykinson.
Vigarello, G. (2005). Ejercitarse, jugar. En Corbin, A., Courtine, J. J., & Vigarello, G. (Eds.) Historia del cuerpo I. Del Renacimiento a la Ilustración. Madrid: Taurus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org