Endeporte Mission: Significant Pedagogical Experiences of Social Transformation and Peacebuilding through Sports Training in the City of Santiago de Cali, Colombia

Authors

  • Germán Darío Isaza Gómez Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte
  • Ricardo Rengifo Cruz Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte
  • Johanna Lorena Cano Moya Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1773

Keywords:

Sports Training, Social Construction, Solidarity, Respect, Recognition, Peace

Abstract

The action research work was carried out in the main popular districts of the Santiago of Cali city, children and young people from different communities were summoned in a state of social vulnerability in the city to participate in various sports interview programs. It was possible to identify the potentialities of sport in sports training processes, helping in the transformation of relationships based on the experience of values such as respect, solidarity and recognition.

Author Biographies

Germán Darío Isaza Gómez, Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte

Licenciado en Educación Física y Recreación de la Universidad de Caldas, Colombia. Magister en Educación, Universidad de Caldas, Colombia y Candidato a doctor en Educación, Universidad de la Salle, Costa Rica. 

Docente – Investigador.

Líder del Grupo de Investigación Educar 2030.

Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte, 

Cali, Colombia.

Ricardo Rengifo Cruz, Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte

Licenciado en Literatura,  Universidad del Valle. Magister en Educación y Desarrollo Humano, Universidad San Buenaventura, Colombia. Candidato a doctor en Educación, Universidad del Valle, Colombia. 

Docente – Investigador 

Grupo de Investigación Educar 2030.

Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte.

 Cali, Colombia.

Johanna Lorena Cano Moya, Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte

ciada en Lenguas Modernas, Universidad del Valle, Colombia. Candidata a Magister en Innovación Social, Universidad ICESI, Colombia.

 Docente – Investigadora

 Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte.

Cali, Colombia.

References

Assmann, H. (2002). Placer y ternura en la edu-cación: hacia una sociedad aprendien-te (Vol. 90). Narcea Ediciones.

Consejo Ciudadano para la Seguridad Pública y Justicia Penal -CCSPJP-, (2017). Las 50 ciudades más violentas del mundo en 2017, recuperado de: http://www.seguridadjusticiaypaz.org.mx/biblioteca/download/6-prensa/242-las-50-ciudades-mas-violentas-del-mundo-2017-metodologia.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Mé-xico. Siglo XXI.

Freire, P. (2005). Cartas a quien pretende ense-ñar. México: Siglo XXI.

Friere, P. (2002). Pedagogía de la esperan-za. Un reencuentro con la Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Editorial Siglo XXI.

Gallardo de Parada, y., & Moreno Garzón, a. (1999). Aprender a investigar. Módulo 3 y 4. Tercera edición. Bogotá: ICFES. Disponible en: http://es.scribd.com/doc/28693122/miv-analisis-de-los-datos.

González, D., López, J., & Rivera, N. (2015). Fronteras invisibles en “Belén, Medellín, Colombia”. División imaginaria, marcas reales: lógicas de poder, territorio y resis-tencia. PROSPECTIVA. Revista de Tra-bajo Social e Intervención Social, (20), 193-211. DOI: https://doi.org/10.25100/prts.v0i20.939

Hevia, D. (s.f.). Arte y Pedagogía. Recuperado de http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/williamsoler/arte_y_pedagogia.pdf

Huxley, A (1969). Un Mundo Feliz, Barcelona, Plaza y Janés Ed.

Lasso Toro, P. (2013). Cuando se vive el des-arraigo. Educación y desplazamiento forzado: una mirada desde el Distrito de Aguablanca, Cali, Colombia. Revista científica Guillermo de Ockham, 11(2). DOI: https://doi.org/10.21500/22563202.608

Maturana, H. (1992). El Sentido de lo Humano. Con la colaboración de S. Nisis. de R. Colección Hachette. Comunicación, San-tiago.

Maturana, H. (2007). Biología del amor. Seminario en la Societat Catalana de Terapia Familiar, Barcelona.

Ocampo, P. M., Chenut, P., Férguson, M., Mar-tínez, M., Molina, G., & Luna, P. (2014). Desplazamiento forzado y territorio, re-flexiones en torno a la construcción de nuevas territorialidades: nuevos pobres, ciudadanía inconclusa y la búsqueda de una nueva vida digna. Bogotá: Universi-dad Externado de Colombia.

Pestaña, M., & Alcázar, M. A. (2009). Investiga-ción-acción participativa. Román Reyes, Diccionario crítico deficiencias sociales, Plaza y Valdés. Universidad Compluten-se de Madrid, Madrid.

Tardif, M. (2000) “Os professores em quanto su-jeitos do conhecimento: subjetividade, prática e saberes no magistério”. In. Didática, currículo e saberes escola- res. Rio de Janeiro. (p. 112 – 128).

Taylor, S., & Bogdam, R. (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investiga-ción. 3 reimpresión. Barcelona: Paidós. ISBN 84-7509-816-9.

Uribe-Castro, H., Holguín, C. J., & Ayala-Osorio, G. (2016). De “invasores” a po-blación urbanizada: encerramiento sim-bólico de los habitantes de Potrero Gran-de en Cali-Colombia. PROSPECTIVA. Revista de Trabajo Social e Intervención Social, (21), 181-211. DOI: https://doi.org/10.25100/prts.v0i21.925

Urrea, F. y Quintín, P. (2000). Segregación ur-bana y violencia en Cali: trayectorias de vida de jóvenes negros del distrito de Aguablanca. En Centre de la Vielle Cha-rité (organizador), Séminaire Internatio-nal: guerre, mobilité et territorialité. Marseille, Francia. Recuperado el 24 de marzo de 2010, de http://bibliotecavirtual. clacso.org.ar/ar/libros/colombia/ cidse/segregacion.pdf.

Vigotsky (2006) Alfa y Omega. Ciudad de Mé-xico, Ediciones quinto sol.

Published

24-01-2019

How to Cite

Isaza Gómez, G. D., Rengifo Cruz, R., & Cano Moya, J. L. (2019). Endeporte Mission: Significant Pedagogical Experiences of Social Transformation and Peacebuilding through Sports Training in the City of Santiago de Cali, Colombia. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 6(4), 201–207. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1773

Issue

Section

Research articles