Endeporte Mission: Significant Pedagogical Experiences of Social Transformation and Peacebuilding through Sports Training in the City of Santiago de Cali, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1773Keywords:
Sports Training, Social Construction, Solidarity, Respect, Recognition, PeaceAbstract
The action research work was carried out in the main popular districts of the Santiago of Cali city, children and young people from different communities were summoned in a state of social vulnerability in the city to participate in various sports interview programs. It was possible to identify the potentialities of sport in sports training processes, helping in the transformation of relationships based on the experience of values such as respect, solidarity and recognition.
References
Assmann, H. (2002). Placer y ternura en la edu-cación: hacia una sociedad aprendien-te (Vol. 90). Narcea Ediciones.
Consejo Ciudadano para la Seguridad Pública y Justicia Penal -CCSPJP-, (2017). Las 50 ciudades más violentas del mundo en 2017, recuperado de: http://www.seguridadjusticiaypaz.org.mx/biblioteca/download/6-prensa/242-las-50-ciudades-mas-violentas-del-mundo-2017-metodologia.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Mé-xico. Siglo XXI.
Freire, P. (2005). Cartas a quien pretende ense-ñar. México: Siglo XXI.
Friere, P. (2002). Pedagogía de la esperan-za. Un reencuentro con la Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Editorial Siglo XXI.
Gallardo de Parada, y., & Moreno Garzón, a. (1999). Aprender a investigar. Módulo 3 y 4. Tercera edición. Bogotá: ICFES. Disponible en: http://es.scribd.com/doc/28693122/miv-analisis-de-los-datos.
González, D., López, J., & Rivera, N. (2015). Fronteras invisibles en “Belén, Medellín, Colombia”. División imaginaria, marcas reales: lógicas de poder, territorio y resis-tencia. PROSPECTIVA. Revista de Tra-bajo Social e Intervención Social, (20), 193-211. DOI: https://doi.org/10.25100/prts.v0i20.939
Hevia, D. (s.f.). Arte y Pedagogía. Recuperado de http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/williamsoler/arte_y_pedagogia.pdf
Huxley, A (1969). Un Mundo Feliz, Barcelona, Plaza y Janés Ed.
Lasso Toro, P. (2013). Cuando se vive el des-arraigo. Educación y desplazamiento forzado: una mirada desde el Distrito de Aguablanca, Cali, Colombia. Revista científica Guillermo de Ockham, 11(2). DOI: https://doi.org/10.21500/22563202.608
Maturana, H. (1992). El Sentido de lo Humano. Con la colaboración de S. Nisis. de R. Colección Hachette. Comunicación, San-tiago.
Maturana, H. (2007). Biología del amor. Seminario en la Societat Catalana de Terapia Familiar, Barcelona.
Ocampo, P. M., Chenut, P., Férguson, M., Mar-tínez, M., Molina, G., & Luna, P. (2014). Desplazamiento forzado y territorio, re-flexiones en torno a la construcción de nuevas territorialidades: nuevos pobres, ciudadanía inconclusa y la búsqueda de una nueva vida digna. Bogotá: Universi-dad Externado de Colombia.
Pestaña, M., & Alcázar, M. A. (2009). Investiga-ción-acción participativa. Román Reyes, Diccionario crítico deficiencias sociales, Plaza y Valdés. Universidad Compluten-se de Madrid, Madrid.
Tardif, M. (2000) “Os professores em quanto su-jeitos do conhecimento: subjetividade, prática e saberes no magistério”. In. Didática, currículo e saberes escola- res. Rio de Janeiro. (p. 112 – 128).
Taylor, S., & Bogdam, R. (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investiga-ción. 3 reimpresión. Barcelona: Paidós. ISBN 84-7509-816-9.
Uribe-Castro, H., Holguín, C. J., & Ayala-Osorio, G. (2016). De “invasores” a po-blación urbanizada: encerramiento sim-bólico de los habitantes de Potrero Gran-de en Cali-Colombia. PROSPECTIVA. Revista de Trabajo Social e Intervención Social, (21), 181-211. DOI: https://doi.org/10.25100/prts.v0i21.925
Urrea, F. y Quintín, P. (2000). Segregación ur-bana y violencia en Cali: trayectorias de vida de jóvenes negros del distrito de Aguablanca. En Centre de la Vielle Cha-rité (organizador), Séminaire Internatio-nal: guerre, mobilité et territorialité. Marseille, Francia. Recuperado el 24 de marzo de 2010, de http://bibliotecavirtual. clacso.org.ar/ar/libros/colombia/ cidse/segregacion.pdf.
Vigotsky (2006) Alfa y Omega. Ciudad de Mé-xico, Ediciones quinto sol.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org