Methodologies with ICT vs methodologies without ICT: Study of cases in English Foreign Language in Primary Education
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.1874Keywords:
ICT, Primary Education, English, Writing, Study case, Technologies, LearningAbstract
To test whether the same activities with Information and Communication Technologies (ICT) and without them can actually lead to positive results with one method or the other, it has been carried out a study case with two experimental groups (group X for students who work with ICT and group Y for students who do not use any technologies) with 9-10 year-old in the fourth grade of primary education and for English subject.
References
Araujo, E. (2015). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) como recurso didáctico para el aprendizaje de la ortografía en la II etapa de la Educación Básica. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, volumen 1, pp. 134-162. DOI: https://doi.org/10.30827/eticanet.v15i1.11971
Arrausi, J. J., & Martínez, J. R. (2018). Driving maps: El uso de mapas mentales para orientar el Aprendizaje Basado en Proyectos a través del Design thinking. Grafica: documents de disseny gràfic = documentos de diseño gráfico = journal of graphic design, 6(11), 25-31. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/grafica.92
Decreto 103/2014, de 10 de junio, por el que se establece el currículo de Educación Primaria para la Comunidad Autónoma de Extremadura, Documento Oficial del Estado (DOE), 16 de junio de 2014. DOI: http://doe.juntaex.es/pdfs/doe/2014/1140o/14040122.pdf
Easy Sign Test Calculator. (s. f.). Recuperado 4 de junio de 2018, a partir de http://www.socscistatistics.com/tests/signtest/Default.aspx
En Educación Primaria el estudio de lenguas extranjeras ya es generalizado, principalmente el inglés (98,5%) - Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (s. f.). Recuperado 18 de mayo de 2018, a partir de https://www.mecd.gob.es/prensa-mecd/actualidad/2016/08/20160812-idiomas.html
Escuela 2.0. (s. f.). Recuperado 18 de mayo de 2018, a partir de http://www.ite.educacion.es/eu/escuela-20
García, D. V. (2015). Las TIC en la educación. Plumilla Educativa, (16), 62-79. DOI: https://doi.org/10.30554/plumillaedu.16.1598.2015
Garrido, J. M. M., & García, M. D. (2016). Las TIC en centros de Educación Primaria y Secundaria de Andalucía. Un estudio de casos a partir de buenas prácticas. Digital Education Review, (29), 134-165.
Gené, M. (2015). Efecto del AICLE sobre la producción escrita en estudiantes de secundaria de Inglés como Lengua Extranjera: Un estudio longitudinal. UniversitasBalerica. Islas Baleares.
Gisbert, M. & Esteve, F. (2011). Digital Learners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La CuestiónUniversitaria, volumen 7, pp. 48-59.
Jo Tondeur, Don Krug, Mike Bill, Maaike Smulders & Chang Zhu (2015). Integrating ICT in Kenyan secondary schools: an exploratory case study of a professional development programme, Technology, Pedagogy and Education, volume 24, issue 5, pp. 565-584. DOI: 10.1080/1475939X.2015.1091786 DOI: https://doi.org/10.1080/1475939X.2015.1091786
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE), Boletín Oficial del Estado (BOE), jueves 4 de mayo de 2006. DOI: https://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158-17207.pdf
Ley 8/2014, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE), Boletín Oficial del Estado (BOE), martes 10 de diciembre de 2013. DOI: http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf
Marqués, P. R. (2013). Impacto de las TIC en la educación: Funciones y limitaciones. 3 c TIC: Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, volumen 2, pp. 1-15. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4817326
Martínez, S. J. R., & Barranco, M. V. (2014). Edublogs musicales en el tercer ciclo de educación primaria: perspectiva de alumnos y profesores. Revista complutense de educación, 25(1), 195-221. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41351
Méndez, J.M. & Delgado, M. (2016). Las TIC en centros de Educación Primaria y Secundaria de Andalucía. Un estudio de casos a partir de buenas prácticas. Digital EducationReview, nº 29, pp. 134-165. Recuperado de: http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/16145/pdf_2
Muñoz, J. M., Ariza, C., &Sampedro, B. E. (2015). La aplicación de los mapas mentales en educación primaria. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), volume 4, pp. 70-89.
Oliveira, J. M. de, Martí, M. del M. C., & Cervera, M. G. (2014). Explorando la percepción de estudiantes y profesor sobre el libro de texto electrónico en Educación Primaria. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (42), 87-95.
Orcera, E.; Moreno, E. y Risueño, J.J. (2017). Aplicación de las TAC en un entorno AICLE: una experiencia innovadora en Educación Primaria. Aula de Encuentro, nº 19, volumen1, PP. 143-162. Recuperado de: file:///C:/Users/e_sua/Downloads/3405-11415-1-PB.pdf
Parra, D. A., & Gracia, B. D. (2012). Trabajo cooperativo y competencias transversales: una experiencia de la web 2.0 aplicada a la asignatura de educación social e intercultural (grado de maestro de primaria) en la facultad de educación. Universidad de Zaragoza. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo: RIDE, 2(4), 34-51. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v2i4.46
Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria, Boletín Oficial del Estado, sábado 1 de marzo de 2014.DOI: https://www.boe.es/buscar/pdf/2014/BOE-A-2014-2222-consolidado.pdf
Ridsdale, M. (2007). The Dialectic of Global Language. Gist: Education and Learning Research Journal, (1), 49-64.
Rodríguez, I. (2015). La importancia de las competencias digitales de los docentes en la sociedad del conocimiento. 3º Congreso Internacional de Formación Docente, 23-27 marzo.
Sebastían, E. & Garrido, M. P. (2017). Desarrollo de la inteligencia interpersonal e intrapersonal en educación primaria a partir del uso de tecnologías de información y comunicación: estudio de casos. Notandum, pp.175-188. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/notandum.44.15 DOI: https://doi.org/10.4025/notandum.44.15
Serrano, M. C. (2013). Buenas prácticas educativas en el uso de las TIC. Jaén: Joxman.
Torrens, D. B. i. (2017). ¿Qué nos dice la neurociencia de cómo se aprende? Aula de innovación educativa, (267), 25-28.
Uluyol, Ç. &Sahin, S. (2016).Elementary school teachers´ ICT use in their classrooms and their motivators for using ICT.British Journal of Educational Technology, volume 47, pp.65-75. DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.12220
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org