Analysis of the usage of the four linguistic skills acquired by former students of the Program “Reinforcing the Teaching and Learning of the English Language in the institutions of the Superior State University of Costa Rica, at UNED sites”
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.1906Keywords:
English Language, Foreign Language, Bilingual Linguistic Skills, Macro Skills, GraduatedAbstract
Learning a foreign language facilitates a social, economic and cultural development in a society. Consequently, in order to respond to a current bilingual demand, the Language Center of the Distant State University UNED (Universidad Estatal a Distancia) in Costa Rica provides to enrolled students with an English Program full scholarship. In light of this bilingual need in society, the main purpose of this investigation is to analyse the current usage of acquired bilingual linguistic skills once participants have completed the English Program.
References
Barreiro, S. (2007). Nuevas enseñanzas en las escuelas oficiales de idiomas: renovación metodológica. Madrid: Ministerio de Educación. Recuperado de https://books.google.com.co/books?id=5yVSkLj88lMC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Barrantes, R. (2013). Investigación: Un camino al conocimiento. Un enfoque cualitativo, cuantitativo y mixto. San José: EUNED.
Bermúdez, J., Fandiño, Y. (s.f.) El fenómeno bilingüe: perspectivas y tendencias en bilingüismo. Revista de la Universidad de la Salle. (59). 100-124. Recuperado de file:///C:/Users/Usuario/Downloads/1982-3921-1-SM.pdf
Broek, S., Van Den Ende, I. (2013). La aplicación del Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas en los Sistemas Educativos Europeos. Bruselas: Parlamento Europeo. Recuperado de http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/etudes/2013/495871/IPOL-CULT_ET(2013)495871(SUM01)_ES.pdf
Cassany, D.; Luna, M. y Sanz, G. (2003). Enseñar la lengua. Novena edición. Barcelona: Editorial Grao. Recuperado de http://lenguaydidactica.weebly.com/uploads/9/6/4/6/9646574/cassany,_d._luna,_m._sanz,_g._-_ensenar_lengua.pdf
Consejo de Europa. (2002). Marco Común Europeo de referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación. Madrid: Ediciones del Instituto Cervantes. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf
Fernández, S. (2003). Propuesta Curricular y Marco Común Europeo de Referencia: desarrollo de tareas. Madrid: Editorial Edinumen. Recuperado de https://books.google.com.co/books?id=7dWcRFs9u4gC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Gallardo, H. (2007). Elementos de investigación académica. San José: EUNED.
Garro, M. (2017). Análisis del uso de las cuatro habilidades lingüísticas adquiridas por las personas egresadas del Programa de Fortalecimiento de la Enseñanza y Aprendizaje del idioma inglés en las Instituciones de Educación Superior Universitaria Estatal en las sedes UNED durante el año 2016. [Trabajo Final de Graduación presentado para optar por el título de Licenciatura en Docencia, UNED Costa Rica]. San José: UNED.
Hernández, A. (2008). El inglés en Costa Rica: un requisito indispensable en un mundo globalizado. Revista Electrónica Actualidades investigativas en Educación 8(2), 1-23. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/447/44713044016.pdf
Hernández, R.; Fernández, C y Baptista, M. (2003). Metodología de la investigación. Tercera edición. México: Editorial McGraw Hill.
Hernández, R.; Fernández, C y Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. Quinta edición. México: Editorial McGraw Hill. Recuperado de http://soda.ustadistancia.edu.co/enlinea/SandroMunevar_Sacramentos_1/Metodologia_de_la_investigacion_Sampieri.pdf
Hernández, R.; Fernández, C y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. Sexta edición. México: Editorial McGraw Hill. Recuperado de http://upla.edu.pe/portal/wp-content/uploads/2017/01/Hern%C3%A1ndez-R.-2014-Metodologia-de-la-Investigacion.pdf.pdf
Hesselbein, F.; Goldsmith, M. y Beckhard, R. (2006). El líder del futuro. Barcelona: DEUSTO.
Jiménez, C. (2011). El Marco Europeo Común de Referencia para las Lenguas y la comprensión teórica del conocimiento del lenguaje: exploración de una normatividad flexible para emprender acciones educativas. México: UNAM. Recuperado de http://www.juegosdelenguaje.com/papers/mecrl.pdf
Lindón, A. (2000). La vida cotidiana y su espacio-temporalidad. México: Editorial Anthropos. Recuperado de https://books.google.co.cr/books?id=6vFG2KrRnggC&printsec=frontcover&dq=vida+cotidiana&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwiih-eHz6_WAhUGJCYKHV8JD3EQ6AEIKjAB#v=onepage&q=vida%20cotidiana&f=false
López, A., y Gallardo, B. (2005). Conocimiento y lenguaje. Valencia: Editorial Universitat de València. Recuperado de https://books.google.com.co/books?id=te3VxNBQlXwC&pg=PA385&dq=integraci%C3%B3n+habilidades+idioma&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwi2sZmW5tzTAhUDbiYKHWCvAEsQ6AEIPTAF#v=onepage&q=integraci%C3%B3n%20habilidades%20idioma&f=false
Matos, M. (1999). La cultura de la Lengua. Santo Domingo: Editorial Búho. Recuperado de
Navas, G. (2011). La enseñanza de las lenguas extranjeras en la Escuela de Idiomas Modernos de la UCV desde la perspectiva del Marco común Europeo de Referencia. Revista de Pedagogía. (32) 90. 145-175. Recuperado de http://web.a.ebscohost.com.talamanca.uned.ac.cr/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=216c5398-3795-4cf4-8668-e9c189106162%40sessionmgr4010&vid=25&hid=4107
Paulín, M. y Quintero, M. (2006). Relación entre las oportunidades de desarrollo profesional disponibles en la empresa y el compromiso organizacional. [Proyecto de Trabajo de Grado para optar por el título de Industriólogo Mención Recursos Humanos, Universidad Católica Andrés Bello Venezuela]. Recuperado de http://biblioteca2.ucab.edu.ve/anexos/biblioteca/marc/texto/AAQ7156.pdf
Rojas, R. (1986). Guía para realizar investigaciones sociales. México: Plaza y Valdés editores. Recuperado de https://books.google.co.cr/books?id=lNHY5Yet-xQC&pg=PA216&dq=t%C3%A9cnicas+de+recolecci%C3%B3n+de+informaci%C3%B3n+entrevista&hl=es&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=t%C3%A9cnicas%20de%20recolecci%C3%B3n%20de%20informaci%C3%B3n%20entrevista&f=false
Santana, J. (2015) La importancia del Marco Común Europeo. Revista virtual de Metodología y Recursos. Recuperado de https://verbigracia.es/2015/10/15/marco-comun/
Truscott, A., Fonseca, L. (2006). Lineamientos para políticas bilingües y multilingües nacionales en contextos educativos lingüísticos mayoritarios en Colombia. Bogotá: Universidad de los Andes. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/productos/1685/articles-266111_archivo.pdf
Universidad Estatal a Distancia (UNED) (2016). Programa de Fortalecimiento del Inglés para Estudiantes y Funcionarios UNED. Inglés CONARE Intermedio 2 (I2). San José: Centro de Idiomas UNED.
Velasco, P. y Cancino, H. (2012). Los retos de la educación bilingüe en inglés y español en las escuelas públicas de Nueva York: objetivos, modelos y currículos. Revista Educación: International Review of Education 58(5). 658. Recuperado de file:///H:/TESIS%20mely%202017/Ejemplo%20de%20tesis/articulo%20Jstor.pdf DOI: https://doi.org/10.1007/s11159-012-9328-y
Yuni, J. y Urbano, C. (2006). Técnicas para investigar y formular proyectos de investigación. Volumen 1. Córdoba: Editorial Brujas. Recuperado de https://books.google.co.cr/books?id=r8tKbJBkvbYC&pg=PA57&dq=t%C3%A9cnicas+de+recolecci%C3%B3n+de+informaci%C3%B3n&hl=es&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=t%C3%A9cnicas%20de%20recolecci%C3%B3n%20de%20informaci%C3%B3n&f=false
Zúñiga, M. (1989). Educación bilingüe: Materiales de apoyo para la formación docente en educación bilingüe intercultural. Santiago: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000814/081413so.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org