Contributions for the Common Training Cycle of Teachers in History and Geography in the Argentine Educational System: The historiographical renovation and the territorial categories in the study of the social reality

Authors

  • Gustavo Norberto Duperré Dirección General de Cultura y Educación

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.2037

Keywords:

Educational Policies, Teacher Training Degree, Social Sciences, Geography, History, Territorial categories, Historiographical renovation, Interdisciplinary studies

Abstract

At the end of the 20th century, the Teacher Preparation Program in Argentina experienced a series of changes, as result of the renewal of public policies. In this aspect, teachers in History and Geography, as well as others of different academic orientations, have modified the choice of their contents and the processing of their objects of study, generating new challenges in the different levels of the performance of educators. Considering these processes, the redefinition of territorial categories and historical reality represents a new and a valid alternative to reinterpret social phenomena.

Author Biography

Gustavo Norberto Duperré, Dirección General de Cultura y Educación

Gustavo Norberto Duperré es Licenciado en Gestión e Historia de las Artes por la Universidad del Salvador en Argentina, con titulación homologada en la Universidad Complutense de Madrid, España. Posee estudios superiores de Profesorado en Geografía con Trayecto en Ciencias Sociales y cuenta con catorce años de experiencia como Docente Titular en la jurisdicción de Dirección General de Cultura y Educación en Buenos Aires. Es candidato al Diploma Cátedra UNESCO de Turismo Cultural UNTREF/AAMNBA Patrimonio y Turismo Sostenible: Posgrado Internacional de la Universidad Nacional de Tres de Febrero y Asociación Amigos del Museo Nacional de Bellas Artes, Argentina. Se ha desempeñado en distintas actividades del campo de la cultura, tanto en el ámbito de la investigación, en el académico, la curaduría y el de la gestión. Ha contribuido en varios congresos internacionales en Madrid, Roma, París, Ottawa y Cuba. Entre sus líneas de investigación se destacan, los flujos de trabajo digitales para la conservación del Patrimonio, la imagen pública del museo y su proyección social, la literatura de Jules Verne, y las vinculaciones entre las ciencias ambientales y el arte contemporáneo; algunas de cuyas temáticas, han sido publicadas en las plataformas de la International Society for Photogrammetry and Remote Sensing, el Museo Arqueológico Nacional de España, el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte y la Sociedad Hispánica Jules Verne

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Published

24-04-2019

How to Cite

Duperré, G. N. (2019). Contributions for the Common Training Cycle of Teachers in History and Geography in the Argentine Educational System: The historiographical renovation and the territorial categories in the study of the social reality. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 7(2), 105–116. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.2037

Issue

Section

Research articles