Teaching Mathematics with Style, Change the Attitude of the Students

Authors

  • Issac Aviña Camacho Universidad Autónoma de Baja California
  • Alma Adriana León Romero Universidad Autónoma de Baja California
  • Claudia Araceli Figueroa Rochín Universidad Autónoma de Baja California
  • Isis Alhelí Castro Pineda Universidad Autónoma de Baja California

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v4.205

Keywords:

Style Learning, eaching Strategies, Attitudes toward Mathematics

Abstract

At present, the study of the mathematics represents a difficulty which some students face during its school stay turning out to be reflected in the school use and the negative attitudes towards the same one. For such a motive, it is important that from a basic training the teachers present the mathematics to the students of a dynamic, different way to asitisgiven nowadays, considering the form in which the students appropriate better than the knowledge. The following work presents the investigation realized in the Secondary school Institute Homeland of the Northwest, in the city of Mexicali, to identify the impact that has the implementation of didactic strategies based on the styles of learning in the attitudes towards the mathematics of the students of the first grade.

References

Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática-estadística en las enseñanzas media y universitaria. Características y medición . España: Ediciones Mensajero.

Ballester, A. (2002). El aprendizaje significativo en la práctica. Cómo hacer el aprendizaje significativo en el aula . España. Recuperado de: http://www.aprendizajesignificativo.es/mats/El_aprendizaje_significativo_en_la_practica.pdf

De la Barrera, M., Donolo, D. y Rinaudo, M. (2010). Estilos de aprendizaje en alumnos universitarios: peculiaridades al momento de aprender . Revista Estilos de aprendizaje. 6 (6), 1-27.

Del Pilar, R. (2009). La contextualización de la matemática como un factor motivante en el docente para la enseñanza de la distribución normal . Recuperado de: http://www.matedu.cicata.ipn.mx/tesis/doctorado/gilbert_2010.pdf

Campbell, D. y Stanley, J. (1973). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social . Argentina: Amorrortu editores. Recuperado de: https://sociologiaycultura.files.wordpress.com/2014/02/campbell-stanley-disec3b1osexperimentales-y-cuasiexperimentales-en-la-investigacic3b3n-social.pdf

Cantoni, N. (2009). Técnicas de muestreo y determinación del tamaño de la muestra en investigación cuantitativa. Revista Argentina de Humanidades y Ciencias Sociales. 7 (2). Recuperado de http://www.sai.com.ar/metodologia/rahycs/rahycs_v7_n2_06.htm

Guzmán, M. (2007). Enseñanza de las Ciencias y la Matemática. Revista Iberoamericana de Educación, 43. Recuperado de: http://www.rieoei.org/rie43a02.pdf

Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos . Argentina: Paidós

Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. Colombia: Universidad Surcolombiana. Recuperado de: http://carmonje.wikispaces.com/file/view/Monje+Carlos+Arturo+-+Gu%C3%ADa+did%C3%A1ctica+Metodolog%C3%ADa+de+la+investigaci%C3%B3n.pdf

Moya, M., Hernández, J., Cózar, R. y Hernández, J. (2009). Un estilo de aprendizaje, una actividad. Diseño de un plan de trabajo para cada estilo . Revista estilos de aprendizaje. 4 (4). 140-152.

Petriz, M. (2006). Algunos factores que influyen en el aprendizaje de las Matemáticas: el caso de los estudiantes de la Facultad de Contaduría Administración e Informática (FCAeI) de la UAEM. Tesis doctoral, México: CIDHEM.

Polya, G. (1965). Cómo plantear y resolver problemas . México: Trillas.

SEP. (2010). Modelo de gestión educativa estratégica. Módulo I . México: Secretaría de Educación Pública. Recuperado de: http://basica.sep.gob.mx/pec/pdf/dprograma/MatGestModulo1.pdf

Published

22-04-2016

How to Cite

Aviña Camacho, I., León Romero, A. A., Figueroa Rochín, C. A., & Castro Pineda, I. A. (2016). Teaching Mathematics with Style, Change the Attitude of the Students. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 4(1). https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v4.205

Issue

Section

Research articles