Impacts of Physical Treatment in Communicate Skills in Autism Spectrum Disorder: Preliminary Results

Authors

  • Joanne Mampaso Desbrow Universidad Camilo José Cela
  • Diana Ruiz Vicente Universidad Camilo José Cela
  • Juan José Salinero Martín Universidad Camilo José Cela
  • Ana Seoane Ruiz Universidad Camilo José Cela
  • Miriam de los Santos López Universidad Camilo José Cela
  • Gema Sa Hernández Universidad Camilo José Cela

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v4.206

Keywords:

Autism Spectrum Disorder (TEA), Motor Treatment, Language, Musical Support, Communication Skills

Abstract

The study of the treatment in people with TEA (Autism spectrum disorder) has been development for the last few years. In this paper, we reflect how physical treatment and musical support can increase the development of communication skills in a group of 27 subjects diagnosed as TEA. The results show that there are differences between the pilot and control groups with significant evidences improvements in the variables study, qualitative and quantitative.

References

American Psychiatric Association. (2001). DSM-IV-TR: Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales . Barcelona, España: Masson.

American Psychiatric Association. (2014). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, (DSM-5) . Arlington, Estados Unidos: APA. DOI: https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

Baca Lobera, A. L. y Ríos Orlandi, Y. (2005). Sesiones de psicomotricidad relacional educativa con niños con problemas generalizados del desarrollo y sus madres . Revista iberoamericana de psicomotricidad y técnicas corporales, (18), 5-18.

Bermell, M. A. (2001). Atención a la diversidad a través del ritmo y la danza. Música y Educación. (36), 101-116.

Burton, W. A. y Miller, E. D. (1998). Movement skills assesment . Champaing, Estados Unidos: Human Kinetics.

Dunn, L. M. y Dunn, L. M. (1997). PPVT-III: Peabody Picture Vocabulary Test . Circle Pines, Estados Unidos: American Guidance Service. DOI: https://doi.org/10.1037/t15145-000

Dunn, L. M. y Dunn, L. M. (2006). PPVT-III PEABODY. Test de vocabulario en imágenes Peabody (Adaptado por Arribas, D.) . Madrid, España: TEA.

Ferrante, L., Panerai, S., Caputo, V., y Impellizzeri, C. (1998). Primeras experiencias sobre la puesta en práctica de los principios y estrategias del programa Teacch en Sicilia. En V Congreso Internacional Autismo-Europa, La esperanza no es un sueño (917-925).

Gómez Rodríguez, O. (2013). La motricidad en TEA-AF y SA: Propuesta para la mejora del déficit motor y de la interacción social . Recuperado el 14 de abril de 2015, de http://uvadoc.uva.es/handle/10324/3817

Gómez, M. F. (1995). El autismo y la música. En Actas del VIII CONGRESO “Autismo: La respuesta educativa”, p. 273- 280.

Leganés Lavall, E. N. (2012). La música como terapia complementaria en la mejora de la comunicación y el lenguaje autista . Psicologia.com, 16 (6). Recuperado el 23 de abril de 2015, de http://hdl.handle.net/10401/5457 .

Levinson, L. J. y Reid, G. (1993). The effect of exercise intensity on the stereotyped behavior of individuals with autism . Adapted Physical Activity Quarterly, 10 , 255-268. DOI: https://doi.org/10.1123/apaq.10.3.255

Olaya, L. A. y Otálora, M. C. (2011). De la motricidad a la diversidad funcional . Revista Corporeizando, 1 (5), 53-62.

Prupus, A. y Reid, G. (2001). Effects of exercise frequency on stereotypic behaviors of children with developmental disabilities . Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 36 , 196-206.

Puerta-Melguizo, C., Macizo Soria, P., Bajo Molina, M. T. y Gómez- Ariza, C. J. (2000). Cognición musical . Relaciones entre música y lenguaje, Cognitiva, 12 (1), 63-88. DOI: https://doi.org/10.1174/021435500760374012

Quintela Díaz, U. (2009). Programa de intervención de audición y lenguaje en un alumno con necesidades educativas especiales asociadas a autismo . Revista Digital Ciencia y Didáctica (25), 135-145.

Reid, G. y Collier, D. (2002). Motor behavior and the autism spectrum disorders. Palaestra, 18 (4), 20-44.

Vega, A. (2005). Autismo y Educación Física: una experiencia en el centro de día de Alfahar. Tándem, 19, 92-98.

Vitoria Gallastegi, J. R. (2005). Evaluación musical y desarrollo psicolingü.sitico de personas con necesidades educativas especiales . Revista psicodidáctica, 10 (2).

Wigram, T. y Gold, C. (2006). Research evidence and clinical applicability of music therapy for autism spectrum disorder . Child Care: Health and development, 32 (5), 535-542. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2006.00615.x

Published

22-04-2016

How to Cite

Mampaso Desbrow, J., Ruiz Vicente, D., Salinero Martín, J. J., Seoane Ruiz, A., de los Santos López, M., & Sa Hernández, G. (2016). Impacts of Physical Treatment in Communicate Skills in Autism Spectrum Disorder: Preliminary Results. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 4(1). https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v4.206

Issue

Section

Research articles