Conceptual Analysis of Methodologies in the Teaching of Law from a Socioformative Approach in the Knowledge Society

Authors

  • Miriam Carrillo Ruiz Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
  • Josemanuel Luna-Nemecio Centro de Investigación y Formación de Emprendedores

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v8.2521

Keywords:

Knowledge Society, Law, Methodology, Socioformation, Teaching

Abstract

The purpose of this research was to carry out a documentary analysis in relation to various concepts, in order to identify which of them would be useful for the design of a methodology for teaching Law from a socio-formative approach. The main results showed that one of the challenges of socioformation has been to respond to the needs of the knowledge society, achieving concrete products that meet specific needs of the environment. In the teaching of Law, the existence of various methodologies was evidenced, which recognize the approach to legal problems in a real and simulated way.

References

Benfeld, J. (2017). El nuevo paradigma universitario de acceso universal: su origen, características y alcances en relación a la enseñanza del Derecho. Revista Chilena de Derecho 44(2), 575-597. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-34372017000200575 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-34372017000200575

Cerroni, A. (2018). Steps towards a theory of the knowledge-society. Social Science Informacion, 57(2), 322-343. doi: 10.1177/0539018418767069 DOI: https://doi.org/10.1177/0539018418767069

CIFE (2016). Metodología del registro documental para la búsqueda y organización de la información científica. México: CIFE.

Cobo, R. y Moravec, J. (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Col·lecció Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius / Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. Barcelona. http://www.razonypalabra.org.mx/varia/AprendizajeInvisible.pdf

Corbí, M. (2017). La cualidad humana y la cualidad humana profunda en las sociedades afectadas por la dinámica acelerada de las tecnociencias. INTERACOES, 12(21), pp. 29-44. http://seer.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/P.1983-2478.2017v12n21p29/12059 DOI: https://doi.org/10.5752/P.1983-2478.2017v12n21p29

Dulzaides Iglesias, M. E. y Molina, A. M., (2004). Análisis documental y de información: dos componentes de un mismo proceso. ACIMED, 12(2), p. 1. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352004000200011

González I. (2017). Adaptación e implementación del ensayo modificado en la didáctica del Derecho. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, 4(1), 115-145. doi: 10.5354/0719-5885.2017.46252 DOI: https://doi.org/10.5354/0719-5885.2017.46252

Gutiérrez, A., Herrera, L., Bernabé M. y Hernández, J.S. (2016). Problemas de contexto: un camino al cambio educativo. Paradigma, 12(6), 227-239. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46148194015 DOI: https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.14.ag

Hernández-Ayala, H., y Tobón-Tobón, S. (2016). Análisis documental del Proceso de Inclusión en la Educación. Ra Ximhai, 12(6, 339-420. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46148194028 DOI: https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.27.hh

Hernández, J.S., Tobón, S., Ortega, M.F. y Ramírez, A.M. (2018). Evaluación socioformativa en procesos de formación en línea mediante proyectos formativos. Educar, 54(1), 147-163. https://doi.org/10.5565/rev/educar.766 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.766

Hernández, M., Guerrero, R., Tobón, T. (2015). Los problemas del contexto: base filosófica y pedagógica de la socioformación. Ra Ximhai 11(4), 125-140. http://www.redalyc.org/pdf/461/46142596008.pdf DOI: https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.08.jh

Hernández, P. (2017). Breve diagnóstico sobre la oferta académica para la formación de los profesionales del Derecho en México. Revista de Educación Superior, 46(181), 55-74. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0185276017300043 DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.10.003

Londoño, B. (2016). Los cambios que requieren las clínicas Iberoamericanas. Estudio de caso en seis países de la región. Boletín Mexicano de Derecho Comparado, 49(146), 119-148. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0041-86332016000200119&script=sci_abstract

Luna-Nemecio, J. (2020). Para pensar el desarrollo social sostenible: múltiples enfoques, un mismo objetivo. Mount Dora (USA)/Quito (Ecuador): Kresearch/ Religación. Centro de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades desde América Latina. doi: https://doi.org/10.35766/dss20 DOI: https://doi.org/10.35766/dss20

Moeen-Uz-Zafar Khan & Muhammad Aljarallah Badr (2011). Evaluation of Modified Essay Questions (MEQ) and Multiple Choice Questions (MCQ) as a tool for assessing the cognitive skills of undergraduate medical students, International Journal of Health Sciences 5(1), 39–43. Board of CENSORS of the Royal College Of General Practitioners. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3312767/

Morin, E., Kern, A.B. (1993). La Tierra. Barcelona, España: Kairos.

Pérez, L.F. (2018). El sistema de enseñanza del Derecho y acceso a las profesiones jurídicas en Alemania: Lecciones para el debate en México. Boletín Mexicano de Derecho Comparado, (141), 263-311. doi: http://dx.doi.org/10.22201/iij.24484873e.2018.151.12295 DOI: https://doi.org/10.22201/iij.24484873e.2018.151.12295

Pérez. R., Mercado, P., Martínez, M. y Mema, E. (2018). La sociedad del conocimiento y la sociedad de la información como piedra angular en la innovación tecnológica educativa. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), s/p., DOI: 10.23913/ride.v8i16.371 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.371

Ramírez, G.M. (2017). Reflexiones sobre algunos retos para la enseñanza-aprendizaje del Derecho en el contexto del siglo XXI. Revista Conrado, 13(60), 115-119. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/776/807

Rodríguez, O. y Luna-Nemecio, J. (2019). Educación musical para el desarrollo sostenible: una revisión documental. Revista da abem. Associaçap brasileira de edicaçao musical, 27(43), 132-149. DOI: https://doi.org/10.33054/ABEM2019b4307

Sánchez, M. (2015). De la sociedad de la información a la sociedad del conocimiento. Utopía y Praxis Latinoamericana, 20 (69), 125-130. http://www.redalyc.org/pdf/279/27942241010.pdf

Sanromán, R. y Morales L. (2016). La educación por competencias en el campo del Derecho. Boletín Mexicano de Derecho Comparado, 49(146), 179-203. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-86332016000200179 DOI: https://doi.org/10.22201/iij.24484873e.2016.146.10510

Siemens, G. (2005). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology, and Distance Learning, 2 (1). https://jotamac.typepad.com/jotamacs_weblog/files/Connectivism.pdf

Silvera, A., Garcés, L. F. y Pineda, M. (2018). Una reflexión pedagógica del Derecho (parteI): Proyección de competencias y contextos de enseñanza. Espacios, 38 (23), 1. http://www.revistaespacios.com/a18v39n23/a18v39n23p01.pdf

Tobón, S., (2015). La socioformación: avances y retos en la sociedad del conocimiento. En Conferencias Magistrales del Congreso Nacional de Investigación Educativa. (179-234), D.F., México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A.C.

Tobón, S., González, L., Nambo, J. M., y Vázquez, J. M. (2015). La Socioformación: Un Estudio Conceptual, Paradigma, Vol, XXXVI (1), 7-29. http://revistas.upel.edu.ve/index.php/paradigma/article/view/2661

Tobón, S., Guzmán, C.E., Hernández, J.S. y Cardona, S. (2015). Sociedad del Conocimiento: Estudio documental desde una perspectiva humanista y compleja, Paradigma, Vol, XXXVI (2), 7-36. http://revistas.upel.edu.ve/index.php/paradigma/article/view/3023/1433

Torres, I. (2017). Experiencias de aprendizaje situado para la apropiación del derecho humano al desarrollo. Nuestramerica, 5(9), 55-74. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6196179

Published

02-01-2021

How to Cite

Carrillo Ruiz, M., & Luna-Nemecio, J. (2021). Conceptual Analysis of Methodologies in the Teaching of Law from a Socioformative Approach in the Knowledge Society. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 8(4), pp. 275–290. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v8.2521

Issue

Section

Research articles