The Whole Child Approach: An Opportunity to Transform our Educational Reality in the 21st Century
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v8.2522Keywords:
Holistic Education, Whole Child Approach, Knowledge, Social, Emotional, SpiritualityAbstract
This essay proposes an analysis of holistic education, its postulates referring to integrating the emotional and spiritual aspects and building knowledge in students' education. In support of this framework, some significant initiatives proposed by remarkable authors are presented. As a result of this research, it is expected to identify holistic education as a model of sustainable, transformative, and creative teaching that generates in the learners a greater individual awareness of the problems of society, making them part of their essential role within their communities, this as a result of an approach to the emotional and cognitive aspect of students .
References
Ancheta, A. (2019). Equidad y educación de la primera infancia en la agenda educativa mundial. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17 (1), 47-59. Recuperado de: http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/3325/980 DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.17102
Asiri. (2020). Informe Grupo Asiri. Recuperado de: http://www.metodoasiri.org/nosotros.php
Barreda, H. Tamayo, D. (2011). Gestión Universitaria: un enfoque holístico. Revista Gual, Florianópolis, 4 (1), 140-149. Recuperado de: http://stat.ijie.incubadora.ufsc.br/index.php/gual/article/view/803/933 DOI: https://doi.org/10.5007/1983-4535.2011v4n1p140
Barrientos, P. (2017). Modelo educativo y desafíos en la formación docente. Revista Horizonte de la ciencia, 2 (3), 175-191. Recuperado de: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:V1G8BO6Sf20J:revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/download/462/362+&cd=18&hl=es&ct=clnk&gl=pe
Castillo, I. Marín, C. (2009). Hacia una visión holística de la educación universitaria: el amor y el caos un proceso creativo para el aprendizaje. Revista Electrónica Educare, XIII (1), 135-143. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/1941/194114416010.pdf DOI: https://doi.org/10.15359/ree.13-1.10
Duek, C. Infancia, desarrollo y conocimiento: los niños y niñas y su socialización. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8 (2), 799-808. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/773/77315155002.pdf
Delgado, A. (2012). La dimensión holística creactiva y la educación en el nuevo paradigma. Revista de lenguas Modernas, 2 (16), 293-303. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/12615/11871
Esquivel, N. (2009). Un acercamiento a la visión holística de la educación y al lenguaje de la creatividad artística. Revista La Retreta, 2 (2), 1-6. Recuperado de: http://www.laretreta.net/0202/orff.pdf
Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona, España: Paidós.
Gluyas, R. Esparza, R. Romero, M. Rubio, J (2015). Modelo de Educación Holística: una propuesta para la formación del ser humano. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”. 3 (15), 1-25. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/447/44741347022.pdf
Gómez, J. (2017). Nuevos estilos de enseñanza en la era de la convergencia tecno-mediática: hacia una educación holística e integral. Revista internacional de investigación e innovación educativa. 8 (3), 60-78. Recuperado de: https://rio.upo.es/xmlui/bitstream/handle/10433/5314/2601-8077-1-PB.pdf?sequence=1&isAllowed=y
López, C. (2018). La Educación Holística desde una Perspectiva Humanista. Revista Scientific, 3 (8), 301-318. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7011904 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.8.16.301-318
ONU (2001). Propósitos de la educación. Recuperado de: https://www.refworld.org/cgi-bin/texis/vtx/rwmain/opendocpdf.pdf?reldoc=y&docid=4ffd41092
Gil, S. (2013). Educación holística: una educación para los nuevos tiempos. Revista Esfinge, 2, 73-95. Recuperado de: https://www.revistaesfinge.com/entrevistas/item/899-educacion-holistica-una-educacion-para-los-nuevos-tiempos
Gluyas, R. Esparza, R., y Romero, M., y Sánchez, J. (2015). Modelo de educación holística: una propuesta para la formación del ser humano. Revista Actualidades Investigativas en Educación (15), 3, 1-25. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.20654 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.20654
Redondo, P., Naval, C. y Arbués, E. (2018). Hacer la universidad en el espacio social. Bordón. Revista De Pedagogía, 71(3), 225-226. Recuperado a partir de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/71652
Savina, E., Garrity, K., Kenny, P., & Doerr, C. (2016). The benefits of movement for youth: A whole child approach. Contemporary School Psychology, 1–11. Recuperado de: http://doi.org/10.1007/s40688-016-0084-z DOI: https://doi.org/10.1007/s40688-016-0084-z
Slade, S. y Griffith, D. (2013). A whole child approach to student success. KEDI Journal of Educational Policy, 21-35. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/287320346_A_whole_child_approach_to_student_success/citation/download
Solórzano, Y. (2011). Proyecto de aula y la formación holística de los estudiantes del subsistema de educación primaria como alternativa en la enseñanza de la historia FACE-UC. Especialista en planificación y evaluación de la educación, 151-172. http://servicio.bc.uc.edu.ve/postgrado/manongo37/art07.pdf
UNESCO (2000). Foro Mundial sobre la Educación, Dakar, Senegal, 26-28 de abril de 2000. Recuperado de: http://iin.oea.org/Cursos_a_distancia/Lectura%2017_disc.Dakar.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org