The Whole Child Approach: An Opportunity to Transform our Educational Reality in the 21st Century

Authors

  • Christian Rafael Quevedo Lezama Investigador

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v8.2522

Keywords:

Holistic Education, Whole Child Approach, Knowledge, Social, Emotional, Spirituality

Abstract

This essay proposes an analysis of holistic education, its postulates referring to integrating the emotional and spiritual aspects and building knowledge in students' education. In support of this framework, some significant initiatives proposed by remarkable authors are presented. As a result of this research, it is expected to identify holistic education as a model of sustainable, transformative, and creative teaching that generates in the learners a greater individual awareness of the problems of society, making them part of their essential role within their communities, this as a result of an approach to the emotional and cognitive aspect of students .

References

Ancheta, A. (2019). Equidad y educación de la primera infancia en la agenda educativa mundial. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17 (1), 47-59. Recuperado de: http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/3325/980 DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.17102

Asiri. (2020). Informe Grupo Asiri. Recuperado de: http://www.metodoasiri.org/nosotros.php

Barreda, H. Tamayo, D. (2011). Gestión Universitaria: un enfoque holístico. Revista Gual, Florianópolis, 4 (1), 140-149. Recuperado de: http://stat.ijie.incubadora.ufsc.br/index.php/gual/article/view/803/933 DOI: https://doi.org/10.5007/1983-4535.2011v4n1p140

Barrientos, P. (2017). Modelo educativo y desafíos en la formación docente. Revista Horizonte de la ciencia, 2 (3), 175-191. Recuperado de: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:V1G8BO6Sf20J:revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/download/462/362+&cd=18&hl=es&ct=clnk&gl=pe

Castillo, I. Marín, C. (2009). Hacia una visión holística de la educación universitaria: el amor y el caos un proceso creativo para el aprendizaje. Revista Electrónica Educare, XIII (1), 135-143. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/1941/194114416010.pdf DOI: https://doi.org/10.15359/ree.13-1.10

Duek, C. Infancia, desarrollo y conocimiento: los niños y niñas y su socialización. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8 (2), 799-808. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/773/77315155002.pdf

Delgado, A. (2012). La dimensión holística creactiva y la educación en el nuevo paradigma. Revista de lenguas Modernas, 2 (16), 293-303. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/12615/11871

Esquivel, N. (2009). Un acercamiento a la visión holística de la educación y al lenguaje de la creatividad artística. Revista La Retreta, 2 (2), 1-6. Recuperado de: http://www.laretreta.net/0202/orff.pdf

Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona, España: Paidós.

Gluyas, R. Esparza, R. Romero, M. Rubio, J (2015). Modelo de Educación Holística: una propuesta para la formación del ser humano. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”. 3 (15), 1-25. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/447/44741347022.pdf

Gómez, J. (2017). Nuevos estilos de enseñanza en la era de la convergencia tecno-mediática: hacia una educación holística e integral. Revista internacional de investigación e innovación educativa. 8 (3), 60-78. Recuperado de: https://rio.upo.es/xmlui/bitstream/handle/10433/5314/2601-8077-1-PB.pdf?sequence=1&isAllowed=y

López, C. (2018). La Educación Holística desde una Perspectiva Humanista. Revista Scientific, 3 (8), 301-318. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7011904 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.8.16.301-318

ONU (2001). Propósitos de la educación. Recuperado de: https://www.refworld.org/cgi-bin/texis/vtx/rwmain/opendocpdf.pdf?reldoc=y&docid=4ffd41092

Gil, S. (2013). Educación holística: una educación para los nuevos tiempos. Revista Esfinge, 2, 73-95. Recuperado de: https://www.revistaesfinge.com/entrevistas/item/899-educacion-holistica-una-educacion-para-los-nuevos-tiempos

Gluyas, R. Esparza, R., y Romero, M., y Sánchez, J. (2015). Modelo de educación holística: una propuesta para la formación del ser humano. Revista Actualidades Investigativas en Educación (15), 3, 1-25. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.20654 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.20654

Redondo, P., Naval, C. y Arbués, E. (2018). Hacer la universidad en el espacio social. Bordón. Revista De Pedagogía, 71(3), 225-226. Recuperado a partir de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/71652

Savina, E., Garrity, K., Kenny, P., & Doerr, C. (2016). The benefits of movement for youth: A whole child approach. Contemporary School Psychology, 1–11. Recuperado de: http://doi.org/10.1007/s40688-016-0084-z DOI: https://doi.org/10.1007/s40688-016-0084-z

Slade, S. y Griffith, D. (2013). A whole child approach to student success. KEDI Journal of Educational Policy, 21-35. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/287320346_A_whole_child_approach_to_student_success/citation/download

Solórzano, Y. (2011). Proyecto de aula y la formación holística de los estudiantes del subsistema de educación primaria como alternativa en la enseñanza de la historia FACE-UC. Especialista en planificación y evaluación de la educación, 151-172. http://servicio.bc.uc.edu.ve/postgrado/manongo37/art07.pdf

UNESCO (2000). Foro Mundial sobre la Educación, Dakar, Senegal, 26-28 de abril de 2000. Recuperado de: http://iin.oea.org/Cursos_a_distancia/Lectura%2017_disc.Dakar.pdf

Published

09-11-2020

How to Cite

Quevedo Lezama, C. R. (2020). The Whole Child Approach: An Opportunity to Transform our Educational Reality in the 21st Century. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 8(3), pp. 165–179. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v8.2522

Issue

Section

Research articles