Quality Management Systems (QMS) in Educational Institutions
Educational Quality in the Social State of Law
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v8.2601Keywords:
Education, Quality in Education, Quality Management Systems, Social Rule of Law, Social Justice, Educational InstitutionAbstract
This article presents the development of a doctoral thesis whose objective was to analyze the role of the leadership of the teaching directors in the processes of the Quality Management System (QMS) for the achievement of the quality of the educational service in two educational institutions in Colombia. The perception of the teaching establishment regarding the processes of the SGC, in addition to the theoretical foundation of the research, made possible a critical reflection on the importance of the quality of education in the context of a Social State of Law and the construction of social justice.
References
Arendt, H. (1982). Los orígenes del totalitarismo. Madrid: Alianza.
Asamblea Nacional Constituyente . (2018). Constitución Política de 1991. Bogotá: Leyer.
Bedoya, C. (2016). Diseño de un instrumento tipo escala Likert para la descripción de las actitudes hacia la tecnología por parte de los profesores de un colegio público de Bogotá. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Maestría en Educación.
Bonilla, E., & Rodríguez, P. (2010). Más allá del dilema de los métodos. Bogotá DC: Norma.
Congreso de la República de Colombia. (2016). Ley General de Educación (Ley 115 de 1994). Bogotá: Temis.
Cubillos, R. (2015). La gestión educativa como posibilidad para el mejoramiento de la educación. Manizales: Universidad Católica de Manizales.
Cufiño, J. (2017). La calidad educativa y el modelo de gestión de excelencia para la formación y el desarrollo integral de los estudiantes: el caso del colegio "Entre Nubes Suroriental (IED)". Bogotá: Universidad Santo Tomas (Trabajo de grado para optar por el título de Maestría en Planeación para el Desarrollo).
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional para la Educación del Siglo XXI. Madrid: UNESCO /Santillana.
Díaz, A. (2015). Estadística aplicada a la administración y la economía. Bogotá: Mc Graw-Hill.
Dworkin, R. (2008). Freedom's law: the moral reading of the American Constitutions. Cambridge: Harvard University Press.
Espinosa, P. (2020). El liderazgo de los directivos docentes en los procesos del Sistema de Gestión de Calidad en dos instituciones educativas del departamento de Cundinamarca (Colombia). Tesis doctoral para optar por el título de Doctor en Educación: Universidad Benito Juarez. Facultad de Educación.
Habermas, J. (1973). Conocimiento e Interés. Ideas y Valores. Número 42, 61-76.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2014). Metodología de la Investigación. México DF: Mc Graw Hill.
Laval, C. (2004). La escuela no es una empresa: el ataque neoliberal a la enseñanza pública. Barcelona: Paidós.
Medina, N. (s.f.). Las variables complejas en investigaciones pedagógicas. Revista Apuntes Universitarios, 5(2), 9-18.
MEN. (08 de 08 de 2019). La gestión educativa es la vía al mejoramiento de la educación. Al Tablero (Ministerio de Educación Nacional).
Meneses, J. (2010). Técnicas de Investigación Social y Educativa. Editorial UOC.
Mesa, V. (2012). Teoría constitucional e instituciones políticas. Bogotá DC: Temis.
NTC ISO 9001. (2020). Sistema de gestión de la calidad. Bogotá DC: Instituto Colombiano de Normas Técnicas.
Nussbaum, M. (2012). El cultivo de la humanidad : una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós.
ONU. (2020). Organización de las Naciones Unidas. Obtenido de ¿Qué son los Derechos Humanos?: https://www.un.org
PNUD. (2020). Objetivos de Desarrollo Sostenible . Obtenido de ONU: https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html
Quivy, R., & Campenhoudt, L. (2002). Manual de investigación en ciencias sociales. México: Limusa.
Reyes, G., Díaz, G., Dueñas, J., & Bernal, A. (2017). ¿Educación de calidad o calidad de la educación? Uno de los Objetivos de Desarrollo Sostenible y el camino para el desarrollo humano. Revista de la Universidad de la Salle, 251-273.
Weber, M. (2005). Economía y Sociedad. México DF: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org