Covid-19 Impact on Professors of the Bachelor’s in Kindergarten Education
a Descriptive Study during March and December 2020
DOI:
https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v9.2987Keywords:
Covid-19, Professors , Burnout, ChallengesAbstract
Due to COVID-19, the Mexican educational system and the teaching approach suffered adaptations by socioeconomic and sociocultural contexts of learners in all instructional levels. Furthermore, teachers have faced complicated situations because of remote work developed since March 2020. Therefore, this study shows the pandemic impact experienced by thirteen professors of higher education during the beginning of the lockdown in Puebla, demonstrating both the advantages and the disadvantages in the following aspects: professional, academic, and personal.
References
Acosta, L. (2020, 16 de septiembre). Capacidad de respuesta frente a la pandemia de COVID-19 en América Latina y el Caribe. BBC. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-54177336 DOI: https://doi.org/10.26633/RPSP.2020.109
ADN40. (2021, 11 de mayo). Estas son las fechas de la SEP para el regreso a clases presenciales. Redacción ADN40. https://www.adn40.mx/mexico/regreso-a-clases-presenciales-sep-mayo-lmo
Balcazar, F. (2003). Investigación Acción Participativa: Aspectos conceptuales y dificultades de implementación. Redalyc, 4(7-8), 59-77. https://www.redalyc.org/pdf/184/18400804.pdf
Boletín 106/2021. (2021). Gobierno del Estado de Puebla: Proyecta Gobierno del Estado regreso a clases presenciales en agosto. https://puebla.gob.mx/index.php/noticias/item/5164-proyecta-gobierno-del-estado-regreso-a-clases-presenciales-en-agosto
Dannemann, V. (2021, 21 de mayo). COVID: Alerta por muerte de niños en América Latina. DW. https://www.dw.com/es/covid-alerta-por-muerte-de-ni%C3%B1os-en-am%C3%A9rica-latina/a-57626898
Elflein, J. (2021, October 6). COVID-19 Deaths Worldwide as of May 21, 2021, by Country. Statista. https://www.statista.com/statistics/1093256/novel-coronavirus-2019ncov-deaths-worldwide-by-country/
García-Allen, J. (2021). Burnout (síndrome del quemado): cómo detectarlo y tomar medidas. https://psicologiaymente.com/organizaciones/burnout-sindrome-del-quemado
Gobierno de México. (2021). Todo sobre el COVID – 19. https://coronavirus.gob.mx/covid-19/
Hernández, G. (2020). Consecuencias de las propuestas educativas en la salud socioemocional de diversos actores educativos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, I, 241–248. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/108/481 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.108
Horton, J. (2020, 16 de septiembre). Coronavirus en América Latina: ¿cuál es la situación de la pandemia en la región? BBC. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-54177336
Organización Mundial de la Salud. (2021). La OMS y la OIT alertan de que las jornadas de trabajo prolongadas aumentan las defunciones por cardiopatía isquémica o por accidentes cerebrovasculares.
Rovira, I. (2021). Estudio de Caso: características, objetivos y metodología. Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/psicologia/estudio-de-caso
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org