Analysis for Migration from Presential Settings to Virtual Settings in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v10.3126Keywords:
U-learning, Hybrid model, Students , Higher educationAbstract
The objective of this research is to propose a model that allows the change between learning modalities through the u-learning and rotation model, where teachers obtain digital and pedagogical skills to develop meaningful learning in their students regardless of the environment where they are; this is due to the practices that have had to be modified due to the COVID-19 pandemic, the research was applied in the Faculty of Informatics of the Autonomous University of Querétaro.
References
Abiztar. (2020). ¿Qué es el aprendizaje ubicuo? Abiztar. https://www.abiztar.com.mx/articulos/que-es-u-learning-aprendizaje-ubicuo.html
Báez, C., y Clunie, C. (2019). Una mirada a la Educación Ubicua. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22 (1)(2019), 325–344. https://doi.org/https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22422 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22422
Battaglia, N., Neil, C., De Vincenzi, M., Martínez, R., y González, D. (2017). UCASE - CL: aprendizaje colaborativo de la ingeniería de software en entornos virtuales ubicuos. XII Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 1, 439–452. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/63452
Burbules, N. C. (2014a). El aprendizaje ubicuo: nuevos contextos, nuevos procesos. Entramados : educación y sociedad, 1(1), 131–134. http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/1084
Burbules, N. C. (2014b). Los significados de “aprendizaje ubicuo”. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22, 1–10. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.v22.1880
Centre d’Educació i Noves Tecnologies de la UJI. (2014). Selección de un entorno virtual de enseñanza/aprendizaje de código fuente abierto para la Universitat Jaume I. Centre d’Educació i Noves Tecnologies (CENT) de la Universitat Jaume I, 29. Selección de un entorno virtual de enseñanza/aprendizaje de código fuente abierto para la Universitat Jaume I
Chong-Baque, P. G., y Marcillo-García, C. E. (2020). Estrategias pedagógicas innovadoras en entornos virtuales de aprendizaje. Revista científica Dominio de las ciencias, 6, 56–77.
Clayton, M., Horn, M. B., y Staker, H. (2013). Is K-12 Blended Learning Disruptive? Clayton Christensen Institute for Distuptive Innovation, May, 1–48. https://www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2014/06/Is-K-12-blended-learning-disruptive.pdf
Coto, M., Collazos, C. A., y Mora-Rivera, S. (2016). Modelo Colaborativo y Ubicuo para apoyar los procesos de enseñanza-aprendizaje a nivel Iberoamericano. Revista de Educación a Distancia (RED), 48. https://doi.org/10.6018/red/48/10 DOI: https://doi.org/10.6018/red/48/10
Damián, P., y Elizalde, Z. (2021). La representación social del éxito escolar en jóvenes sinaloenses : elementos hegemónicos vs . prácticas concretas Elements vs . Concrete Practice. 23. DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e15.3724
De Benito-Crosetti, B., y Salinas-Ibáñez, J. M. (2016). La Investigación Basada en Diseño en Tecnología Educativa. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. https://doi.org/10.6018/riite2016/260631 DOI: https://doi.org/10.6018/riite2016/260631
Falcón, M. (2013). La educación a distancia y su relación con las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones. MediSur, 11(3), 280–295. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2013000300006
Freiberg-Hoffmann, A., Fernández-Liporace, M., y Abal, F. (2020). Nuevas evidencias psicométricas en población argentina. Acta colombiana de Psicología, 23(2), 339–348. DOI: https://doi.org/10.14718/ACP.2020.23.2.13
Garay-Ruiz, U., Tejada-Garitano, E., y Portillo-Berasaluce, J. (2020). ¿Y si el modelo híbrido fuera el futuro de la universidad? https://theconversation.com/y-si-el-modelo-hibrido-fuera-el-futuro-de-la-universidad-139895
García-Aretio, L. (2017). Educación a distancia y virtual: calidad, disrupción, aprendizaje adaptativo y mòvil. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 09–25. http://dx.doi.org/10.5944/ried.20.2.18737 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.20.2.18737
García-Aretio, L. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 9. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.19683 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.21.1.19683
Gemita-Flores, C., Hadermann-Bofill, C., y Osorio-Rivera, M. (2020). ¿Qué constituye el aprendizaje combinado? Principios y desafíos para el desarrollo de un modelo de aprendizaje-enseñanza con integración de tecnología (ti)? En Trilogía (Vol. 32, pp. 22–34).
González-Zamar, M. D., y Abad-Segura, E. (2021). Aprendizaje ubicuo en educación artística y lenguajes visuales : Análisis de tendencias. 10, 125–139. DOI: https://doi.org/10.17993/3cemp.2021.100145.17-39
Hernández-Sellés, N. (2021). Herramientas que facilitan el aprendizaje colaborativo en entornos virtuales: nuevas oportunidades para el desarrollo de las ecologías digitales de aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 39(2), 81–100. https://doi.org/10.6018/educatio.465741 DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.465741
Horn, M. (2021). Blended: Using Disruptive Innovation to Improve Schools. Jossey- Bass.
INEE. (2021). INEE Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. https://www.inee.edu.mx/audiencia/investigadores/
López, J., Pozo, S., y Moreno, A. J. (2019). Consideraciones sobre el b-learning en el proceso de enseñanza aprendizaje. 8(2), 24–39.
Miguel-Román, J. A. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo [Higher education in times of pandemic: a view from within the training process]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(ESPECIAL), 13–40. https://n9.cl/ov5w4 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95
Noriega, L. A., y Torres, E. (2011). Aulas Virtuales: ¿Desarrollo pedagógico y didáctico o avance tecnológico? Universidad Militar Nueva Granada.
Quicios, M. del P., Ortega, I., y Trillo, M. de la P. (2015). Aprendizaje Ubicuo de los Nuevos Aprendices y Brecha Digital Formativa. Revista de Medios y Educación. No Enero, 46, 155–166. DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.10
Ramirez, G. M., Collazos, C. A., y Moreira, F. (2018). All-Learning: The state of the art of the models and the methodologies educational with ICT. En Telematics and Informatics (Vol. 35, Número 4, pp. 944–953). Elsevier Ltd. https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.10.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.10.004
Sáez, R. (2020). Hacia un nuevo sistema educativo híbrido. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/vida/formacion/20200522/481319495410/sistema-educativo-clases-online-presenciales-clase-invertida-futuro.html
Silva, J. E., y Jeldres, R. M. (2014). La virtualidad una oportunidad para innovar en educación un modelo para el diseño de entornos virtuales de aprendizaje. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 5(1), 1–23.
Universia. (2017). Universia. https://noticias.universia.es/educacion/noticia/2017/09/28/1156000/ubiquitous-learning-aprendizaje-ubicuo-como-puede-cambiar-educacion.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org