Methodology for the didactic and research of Sociology of Education
DOI:
https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v10.3137Keywords:
Sociology of education, Methodology, Didactics, Educational research, Semantic differential, DichotomiesAbstract
A methodology is presented that, fulfilling the scientific criteria, is valid for both didactics and the investigation of education as a social fact. To do this, the fundamental sociological dimensions of education, collected in the manuals on the matter, are treated dichotomously; applying the social research technique known as semantic differential, not only to their research but also to their teaching and learning. Thus, addressing the Sociology of Education, both empirically and didactically, through the same referential, descriptive and quantifiable continuums: Conceptions: educare-educere. Sources: nature-society. Functions: change-play. Forms: formal-non-formal-informal. Actors: family-school-environment.
References
Álvarez Munárriz, L. (2015). La naturaleza específica del Homo sapiens. [Discurso de entrada] Real Academia de Ciencias Morales y Políticas de España. https://www.racmyp.es/docs/corr/ALVAREZ%20MUNARRIZ%20discurso-textol2015.pdf
Arnal, J., Rincón, D. del y Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Editorial Labor.
Ballester Brage, L., Nadal Cristóbal, A. y Amer Fernández, J. (2017). Métodos y técnicas de investigación educativa (2ª ed.). Edicions UIB (Universitat de les Illes Balears).
Ballesteros Velázquez, B. (Coord.) (2019). Investigación social desde la práctica educativa. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa: Guía práctica. Ediciones CEAC.
Bisquerra Alzina, R. (Coord.), Dorio Alcaraz, I., Gómez Alonso, J., Latorre Beltrán, A., Martínez Olmo, F., Massot Lafon, I., Mateo Andrés, J., Sabariego Puig, M., Sans Martin, T., Torrado Fonseca, M. y Vilà Baños, R. (2019). Metodología de la investigación educativa (6ª ed.). Editorial Arco/Libros-La Muralla.
Callejo Gallego, J. (Coord.), Vid Cid, C. Del, Gutiérrez Brito, J. y Viedma Rojas, A. (2019). Introducción a las técnicas de investigación social. Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.
Castro Cáceres, R. A. y Jaramillo Azema, C. A. (2018). Autopercepción de estudiantes novatos de pedagogías relativa a la vocación y talento pedagógico. Revista Reflexión e Investigación Educacional, 1(1), 33–56. http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/3404
Domínguez Rodríguez, F. J. y Molina Jaén, M. D. (2020). Sociedad, familia y educación. Universidad de Jaén (UJA Editorial).
Durkheim, E. (1989). Educación y sociología (2ª ed.). Editorial Península.
García Ferrando, M., Alvira, F., Alonso, L. E. y Escobar, M. (Comps.) (2015). El análisis de la realidad social: Métodos y técnicas de investigación. Alianza Editorial.
García-Varcálcel, A. y Basilotta, V. (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 35, 113-131. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.246811 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.35.1.246811
Gómez Núñez, M. I.; Cano-Muñoz, M. A. y Torregrosa, M. S. (2020). Manual para investigar en educación: guía para orientadores y docentes indagadores. Narcea Ediciones.
Guerrero Serón, A. (1996). Manual de sociología de la educación. Editorial Síntesis.
Gutiérrez-Castillo, J. J. (2021). Desarrollo de la competencia digital en estudiantes de posgrado. En Aveleyra, E. E., Proyetti Martino, M., Bonelli, F., Mazzoni, D., Musso, G., Perri, J. y Veiga, R. (Comps.). Convergencia entre educación y tecnología: hacia un nuevo paradigma. Ediciones Eudeba.
Hernández-Vicente, I. A., Moguel-Ortíz, O., Hernández-Ramírez, M., Lumbreras-Delgado, I. y Banderas-Tarabay, J. A. (2018). Actitud de los estudiantes de enfermería hacía los adultos mayores evaluada con las escalas de Osgood y Kogan. Enfermería universitaria, 15(2). https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2018.2.65172 DOI: https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2018.2.65172
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista electrónica de investigación educativa, 20, 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
Méndez Coca, M. (2020). Iniciarse en la metodología de investigación: Materiales e ideas para investigar en las ciencias sociales. CCS
Osgood, C., Suci, G. y Tannenbaum, P. (1976). La medida del significado. Editorial Gredos.
Pérez-Fuentes, M. del C. (Ed.) (2019). Innovación Docente e Investigación en Ciencias de la Educación y Ciencias Sociales. Editorial Dykinson.
Sáez, J. y González, Á. (1991). De la teoría a la práctica: Análisis comparado de tres modelos de pensar la Educación. Anales de Pedagogía, 9, 139-172.
Sánchez Santamaría, J. (2013). Paradigmas de investigación educativa: de las leyes subyacentes a la modernidad reflexiva. Entelequia, 16, 91-103.
Sánchez, S. (1979). Valor diferencial semántico y actitudes. Un estudio sociológico entre estudiantes de bachillerato. El Basilisco, 6, 9-17.
Sancho Gil, J. M., Hernández Hernández, F., Montero Mesa, L., Pablos Pons, J. De, Rivas Flores, J. I. y Ocaña Fernández, A. (Coords.) (2020). Caminos y derivas para otra investigación educativa y social. Editorial Octaedro.
Stenhouse, L. (1997). Cultura y educación. Publicaciones MCEP.
Sotelino Losada, A., Mella Núñez, Í. y Rodríguez-Fernández, J. E. (2019). Aprendizaje-servicio y desarrollo de la expresión corporal en la formación del profesorado de educación infantil. PUBLICACIONES, 49(4), 199-218. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11736 DOI: https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11736
Trinidad Requena, A., Álvarez de Sotomayor, A., Becerril Ruiz, D., Bejerano Bella, J. F., Contreras Montero, B., Delgado Rocha, B., Duque Calvache, R., Elboj Saso, C., Entrena Durán, F., Fernández Castaño, F., Flecha, R., Fuentes Esparrel, J. A., Galindo Calvo, P., García Lastra, M., Gentile, A., Íñiguez Berrozpe, T., Jiménez Roger, B., Lozano Pérez, M. A., Lozano Martín, A. M. y Vanegas Medina, M. (2021). La educación desde la sociología: comunidad, familia y escuela. Editorial Tecnos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org