Methodology for the didactic and research of Sociology of Education
DOI:
https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v10.3137Keywords:
Sociology of education, Methodology, Didactics, Educational research, Semantic differential, DichotomiesAbstract
A methodology is presented that, fulfilling the scientific criteria, is valid for both didactics and the investigation of education as a social fact. To do this, the fundamental sociological dimensions of education, collected in the manuals on the matter, are treated dichotomously; applying the social research technique known as semantic differential, not only to their research but also to their teaching and learning. Thus, addressing the Sociology of Education, both empirically and didactically, through the same referential, descriptive and quantifiable continuums: Conceptions: educare-educere. Sources: nature-society. Functions: change-play. Forms: formal-non-formal-informal. Actors: family-school-environment.
Downloads
Global Statistics ℹ️
1517
Views
|
642
Downloads
|
2159
Total
|
References
Álvarez Munárriz, L. (2015). La naturaleza específica del Homo sapiens. [Discurso de entrada] Real Academia de Ciencias Morales y Políticas de España. https://www.racmyp.es/docs/corr/ALVAREZ%20MUNARRIZ%20discurso-textol2015.pdf
Arnal, J., Rincón, D. del y Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Editorial Labor.
Ballester Brage, L., Nadal Cristóbal, A. y Amer Fernández, J. (2017). Métodos y técnicas de investigación educativa (2ª ed.). Edicions UIB (Universitat de les Illes Balears).
Ballesteros Velázquez, B. (Coord.) (2019). Investigación social desde la práctica educativa. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa: Guía práctica. Ediciones CEAC.
Bisquerra Alzina, R. (Coord.), Dorio Alcaraz, I., Gómez Alonso, J., Latorre Beltrán, A., Martínez Olmo, F., Massot Lafon, I., Mateo Andrés, J., Sabariego Puig, M., Sans Martin, T., Torrado Fonseca, M. y Vilà Baños, R. (2019). Metodología de la investigación educativa (6ª ed.). Editorial Arco/Libros-La Muralla.
Callejo Gallego, J. (Coord.), Vid Cid, C. Del, Gutiérrez Brito, J. y Viedma Rojas, A. (2019). Introducción a las técnicas de investigación social. Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.
Castro Cáceres, R. A. y Jaramillo Azema, C. A. (2018). Autopercepción de estudiantes novatos de pedagogías relativa a la vocación y talento pedagógico. Revista Reflexión e Investigación Educacional, 1(1), 33–56. http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/3404
Domínguez Rodríguez, F. J. y Molina Jaén, M. D. (2020). Sociedad, familia y educación. Universidad de Jaén (UJA Editorial).
Durkheim, E. (1989). Educación y sociología (2ª ed.). Editorial Península.
García Ferrando, M., Alvira, F., Alonso, L. E. y Escobar, M. (Comps.) (2015). El análisis de la realidad social: Métodos y técnicas de investigación. Alianza Editorial.
García-Varcálcel, A. y Basilotta, V. (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 35, 113-131. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.246811 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.35.1.246811
Gómez Núñez, M. I.; Cano-Muñoz, M. A. y Torregrosa, M. S. (2020). Manual para investigar en educación: guía para orientadores y docentes indagadores. Narcea Ediciones.
Guerrero Serón, A. (1996). Manual de sociología de la educación. Editorial Síntesis.
Gutiérrez-Castillo, J. J. (2021). Desarrollo de la competencia digital en estudiantes de posgrado. En Aveleyra, E. E., Proyetti Martino, M., Bonelli, F., Mazzoni, D., Musso, G., Perri, J. y Veiga, R. (Comps.). Convergencia entre educación y tecnología: hacia un nuevo paradigma. Ediciones Eudeba.
Hernández-Vicente, I. A., Moguel-Ortíz, O., Hernández-Ramírez, M., Lumbreras-Delgado, I. y Banderas-Tarabay, J. A. (2018). Actitud de los estudiantes de enfermería hacía los adultos mayores evaluada con las escalas de Osgood y Kogan. Enfermería universitaria, 15(2). https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2018.2.65172 DOI: https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2018.2.65172
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista electrónica de investigación educativa, 20, 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
Méndez Coca, M. (2020). Iniciarse en la metodología de investigación: Materiales e ideas para investigar en las ciencias sociales. CCS
Osgood, C., Suci, G. y Tannenbaum, P. (1976). La medida del significado. Editorial Gredos.
Pérez-Fuentes, M. del C. (Ed.) (2019). Innovación Docente e Investigación en Ciencias de la Educación y Ciencias Sociales. Editorial Dykinson.
Sáez, J. y González, Á. (1991). De la teoría a la práctica: Análisis comparado de tres modelos de pensar la Educación. Anales de Pedagogía, 9, 139-172.
Sánchez Santamaría, J. (2013). Paradigmas de investigación educativa: de las leyes subyacentes a la modernidad reflexiva. Entelequia, 16, 91-103.
Sánchez, S. (1979). Valor diferencial semántico y actitudes. Un estudio sociológico entre estudiantes de bachillerato. El Basilisco, 6, 9-17.
Sancho Gil, J. M., Hernández Hernández, F., Montero Mesa, L., Pablos Pons, J. De, Rivas Flores, J. I. y Ocaña Fernández, A. (Coords.) (2020). Caminos y derivas para otra investigación educativa y social. Editorial Octaedro.
Stenhouse, L. (1997). Cultura y educación. Publicaciones MCEP.
Sotelino Losada, A., Mella Núñez, Í. y Rodríguez-Fernández, J. E. (2019). Aprendizaje-servicio y desarrollo de la expresión corporal en la formación del profesorado de educación infantil. PUBLICACIONES, 49(4), 199-218. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11736 DOI: https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11736
Trinidad Requena, A., Álvarez de Sotomayor, A., Becerril Ruiz, D., Bejerano Bella, J. F., Contreras Montero, B., Delgado Rocha, B., Duque Calvache, R., Elboj Saso, C., Entrena Durán, F., Fernández Castaño, F., Flecha, R., Fuentes Esparrel, J. A., Galindo Calvo, P., García Lastra, M., Gentile, A., Íñiguez Berrozpe, T., Jiménez Roger, B., Lozano Pérez, M. A., Lozano Martín, A. M. y Vanegas Medina, M. (2021). La educación desde la sociología: comunidad, familia y escuela. Editorial Tecnos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).