Influence of Student Profile and Pre-University Education on Academic Performance

Study in the First Year Undergraduate Chemistry Course in Four UCM Degrees

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v10.3160

Keywords:

Science education, Pre-university training, Student profile, First course of degree, Chemistry, Student opinions

Abstract

This paper analyzes and compares the characteristics of the profile of new students in four science degrees at the UCM. In addition, the academic performance of students entering the University in the subject of Chemistry is examined, as well as its relationship with their starting situation. Likewise, the deficiencies they present in this subject have been detected, based on the degree of knowledge's self-evaluation of the pre-university syllabus of the subject. The results show that the majority of students would have chosen another university course if they had obtained the necessary qualifications for it, and less knowledge in subjects specifically taught in the pre-university course.

References

Bain, K. (2014). Lo que hacen los mejores estudiantes de universidad. Universidad de Valencia.

Bowden J. y Marton, F. (2012). La Universidad: Un espacio para el aprendizaje. Más allá de la calidad y la competencia. Narcea.

Conde, L., Donoso, J. M. y del Río, E. (2006). El fracaso de la formación científica en la enseñanza preuniversitaria y la L.O.E. Revista Española de Física, 20(1), 1-6.

Cuervo Rodríguez, R., García Fresnadillo, D., Moreno Jiménez, F., García Pereira, F.J., Martínez Sánchez, J.C., y Sánchez Arroyo, A.J. (2018). Introducción al diseño de cursos cero para materias básicas del primer curso de Grado en Ciencias mediante enseñanza virtual. Eprints Complutense. https://eprints.ucm.es/45951/.

Fernández-Mellizo, M. y ConstanteAmores, A. (2020). Determinantes del rendimiento académico de los estudiantes de nuevo acceso a la Universidad Complutense de Madrid. Revista de Educación, 387, 213-240. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-387-433

Gaviria Soto, J. L. (2005). La equiparación del expediente de bachillerato en el proceso de selección de alumnos para el acceso a la universidad. Revista de Educación, 337, 351-387.

García Fresnadillo, D. (Coord.) (2008) Adquisición de competencias profesionales por estudiantes de primer curso de la titulación en química. Universidad Complutense de Madrid.

Johnston, B. (2013). El primer año de universidad. Una experiencia positiva de transición. Narcea.

Paredes, J., de la Herrán, A. (Coords.) (2010). Cómo enseñar en el aula universitaria. Pirámide.

Rué, J. (2007). Enseñar en la universidad. El EEES como reto para la educación superior. Narcea.

Vázquez Córdova A. S., (2021). Estrategias de aprendizaje de estudiantes universitarios como predictores de su rendimiento académico. Revista Complutense de Educación, 32(2), 159-170. https://dx.doi.org/10.5209/rced.68203 DOI: https://doi.org/10.5209/rced.68203

Published

17-02-2022

How to Cite

María Rocío Cuervo Rodríguez, David García Fresnadillo, Florencio Moreno Jiménez, & Julio Ramirez Castellanos. (2022). Influence of Student Profile and Pre-University Education on Academic Performance: Study in the First Year Undergraduate Chemistry Course in Four UCM Degrees. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 10(1), 15–26. https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v10.3160

Issue

Section

Research articles