School Management in Public Centers from the Appreciation of Distributed Leadership
DOI:
https://doi.org/10.37467/revedu.v10.3417Keywords:
School management teams, Public education, High School Students, Descriptive study, Distributed leadership, Improvement of education, TriangulationAbstract
Distributed leadership (DL) is a current solution for the management of school, given its democratic, fair and equitable nature. The objective is to determine the appreciation that management teams have regarding ML. Methodologically it is holistic, quantitative, descriptive, the global variable LD and dimensions are analyzed. The data collection instrument was an ad hoc Likert scale. The scientific rigor of the scale met the validity (Cronbach's Alpha 0.86) and reliability (Spearman's Rho Correlation was 0.75). Teamwork was observed among managers, they fostered a democratic distributed culture and delegation of tasks.
References
Aguilar, S., y Osuna, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Pixel-bit. Revista de medios y educación, 47(1), 73-88. https://bit.ly/2R49SYn DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05
Amador, L., Guzmán., V., García, I. y Mateos, F. (2019). Liderazgo distribuido y la teoría de la actividad: una aproximación conceptual. En La Pedagogía Social en un entorno VICA ¿Viejos problemas, nuevas perspectivas? (pp. 397-409). Universitat Ramon Llull, Facultat de Psicologia i Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna.
American Psychological Association (APA) (2016). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct.
Azorín, C., Harris, A. y Jones, M. (2020). Taking a distributed perspective on leading professional learning networks. School Leadership and Management, 40(2), 111-127. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1647418 DOI: https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1647418
Bolden, R. (2011). Distributed Leadership in Organizations: A review of theory and research. International Journal of Management Reviews, 13(3), 251-269. https://bit.ly/3DnzNnU DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2011.00306.x
Bolívar, A. (2012). Políticas actuales de mejora y liderazgo educativo. Ediciones Aljibe.
Bolívar, A. (2019). Marco español para la dirección escolar e identidad profesional: Contexto, desarrollo e implicaciones. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(114), 45-59. https://doi.org/10.14507/epaa.27.4544 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.27.4544
Calder, B. (1977). An attribution theory of leadership. NuevaDirections in Organizational Behavior, 179(1), 204-225.
Consejería de Educación, Juventud y Deporte de la Comunidad de Madrid. (2020). Educación Primaria. https://www.comunidad.madrid/etiquetas/educacion-primaria
Coutinho, P. (2015). Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: teoria e prática. Almedina.
Donolo, D. (2009). Triangulación: Procedimiento incorporado a nuevas metodologías de investigación. Revista Digital Universitaria, 10(8), 1-10.
Elmore, R. (2000). Building a new structure for school leadership. Albert Shanker Institute.
Elmore, R. (2005). Accountable leadership. The Educational Forum, 69(2) 134-142. https://doi.org/10.1080/00131720508984677 DOI: https://doi.org/10.1080/00131720508984677
Engeström, Y. (2000). Activity theory as a framework for analyzing and redesigning work. Ergonomics, 43(7), 960-974. https://doi.org/10.1080/001401300409143 DOI: https://doi.org/10.1080/001401300409143
Follett, M. (1940). Dynamic administration. The collected papers of Mary Parker Follett. Harper y Row.
Follett, M. (1949). The basis of authority. Freedom y coordination: Lectures in business organization, Management Publications, 1(1), 34–46.
Follett, P. (1957). Dynamic administration: the collected papers of Mary Parker Follett. Pitman.
García, I. (2012). Liderazgo distribuido: enfoques y taxonomía de Gronn y Spillane como respuestas emergentes desde la organización de instituciones educativas. In M. Delgado y M. López (Eds.). Propuestas Emergentes desde la Organización de Instituciones Educativas (pp. 234-247). Editorial de la Universidad de Granada.
García, I. (2019). El liderazgo distribuido y la percepción de los equipos directivos de las escuelas públicas de educación primaria madrileñas [Tesis de doctorado, Universidad Pablo de Olavide]. http://hdl.handle.net/10433/6575w
García, I. (2021a). Distributed Leadership in Educational Organizations Madrileñas: Study case. Revista Iberoamericana, 16(1), 18-38.
García, I. (2021b). Análisis integrado del liderazgo distribuido con las diferentes variables de contexto en las escuelas de Madrid. En M. Pallarès Piquer, J. Gil Quintana y A. L. Santisteban Espejo (Coords.) Docencia, ciencia y humanidades: hacia una enseñanza integral en la universidad del siglo XXI (pp. 921-946), Editorial Dykinson.
García, I. (2022). Análisis descriptivo del liderazgo distribuido de los equipos directivos de las escuelas públicas madrileñas las dimensiones: prácticas, decisiones compartidas, misión, visión y metas compartidas y el desarrollo profesional. En M. del C. Romero García (Coord.) Innovación docente y prácticas educativas para una educación de calidad (pp. 864-897). Editorial Dykinson.
García-Carreño, I. (2021c). Distributed Leadership: A Bibliometric Analysis Using Scopus Database (1981-2020). The European Educational Researcher, 2(6), 227-249. https://bit.ly/3Fx0kS8 DOI: https://doi.org/10.31757/euer.426
García-Garnica, M. y Caballero, K. (2019). ¿La formación de los equipos directivos es suficiente para desempeñar prácticas eficaces de liderazgo pedagógico? Profesorado, 23(2), 83-106. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i2.9576 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i2.9576
Gibb, C.A. (1954). Leadership. In G., Lindzey, (Ed.), Handbook of Social Psychology (Vol. 2, pp. 877-917), Addison-Wesley.
Gronn, P. (2002). Distributed leadership as a unit of analysis. Leadership Quarterly, 13(4), 423-451. https://doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00120-0 DOI: https://doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00120-0
Harris, A. (2008). Distributed leadership: According to the evidence. Journal of Educational Administration, 46(2), 172-188. http://dx.doi.org/10.1108/09578230810863253 DOI: https://doi.org/10.1108/09578230810863253
Harris, A. (2012). Distributed leadership: implications for the role of the principal. Journal of Management of Development, 31(1, SI), 7-17. http://dx.doi.org/10.1108/02621711211190961 DOI: https://doi.org/10.1108/02621711211190961
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education.
Hurtado, J. (2000). Metodología de la Investigación Holística. Fundación Sypal.
Hurtado, J. (2010). El proyecto de investigación comprensión holística de la metodología y la investigación. Quirón.
Leithwood, K. (2019). Characteristics of effective leadership networks: a replication and extension School Leadership and Management, 39(2), 175–197. https://bit.ly/3sNiEik DOI: https://doi.org/10.1080/13632434.2018.1470503
Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A., & Hopkins, D. (2006). Successful school leadership. What it is and how it influences pupil learning. University of Nottingham.
Likert, R. (1961). New patterns of management. McGraw-Hill.
Maroco, J., & García, T. (2006). Qual a fiabilidade do alfa de Cronbach? Questões antigas e soluções modernas? Laboratório de Psicologia, 4(1), 65-90. https://bit.ly/3FtWWrd DOI: https://doi.org/10.14417/lp.763
Martínez, C. (2012). Estadística y muestreo. Ecoe Ediciones.
Maureira, O., Garay, S., & López, P. (2016). Remodeling the sense of leadership within contemporary school organizations: Distributed leadership perspective. Revista Complutense de Educación, 27(2), 689-706. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.47079
McGregor, D. (1960). The human side of enterprise. McGraw-Hill.
Ministerio de Educación y Formación Profesional (MEFP). (2020). Teaching and Learning International Survey (TALIS, 2018). Estudio internacional de la enseñanza y el aprendizaje. Informe español. (Volumen II). Secretaría General Técnica-Subdirección General de Documentación y Publicaciones.
Organization Economic Cooperation and Development (OECD). (2019). TALIS 2018 Technical Report. OECD.
Ritacco, M. y Bolívar, A. (2016). Impacto del modelo español de dirección escolar en la identidad profesional los líderes escolares. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(119). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2512 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.24.2512
Rodríguez-Revelo, E. (2018). El ejercicio de la función directiva en contextos complejos: Su profesionalización. Perspectiva Educacional, 57(3), 131-152. https://bit.ly/3TU0oQu DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.57-Iss.3-Art.775
Ruiz Salazar, J. M., Huaita Acha, D. M., Vásquez Tomás, M. R. y Holguin-Alvarez, J. (2022). Percepción del liderazgo distribuido en la educación peruana. Revista Venezolana de Gerencia, 27(Especial 7), 248-265. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.17 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.17
Spillane, J. (2006). Distributed Leadership. Jossey-Bass.
Triola, M. (2018). Estadística. Pearson Educación de México.
Villa, A. (2019). Liderazgo: una clave para la innovación y el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 301-326. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.365461 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.37.2.365461
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org