Perceptions of University Students about their Communicative Competence
DOI:
https://doi.org/10.37467/revedu.v10.3422Keywords:
Generic skills, Communication skills, Higher education, Initial teacher trainingAbstract
In today's society, knowledge is generated and broadcast using multiple channels and codes that university students do not always master. The carried out research aims to know the shortcomings that these students present in the performance of communicative competence. In this article we present the starting situation in which future teachers of two Spanish universities, Jaén (149 students) and Oviedo (125 students), find themselves with respect to communicative competence. To do this, a questionnaire was developed and its results show significant differences between the students of both universities, especially in the socio-linguistic dimension.
References
Aguirre, D. A. (2005). Reflexiones acerca de la competencia comunicativa profesional. Educación Médica Superior, 19(3). https://bit.ly/3foyjl3
Amar, J., Abello, R. y Tirado, D. (2004). El desarrollo humano. En J. Amar, R. Abello y D. Tirado, Desarrollo Infantil y construcción del mundo social (pp. 1-31). Ediciones Uninorte.
Arnao, M. O. y Medina, I. (2014). Percepción de los estudiantes de educación superior sobre el desarrollo de su competencia comunicativa. UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, 3 (1), 40-53. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5472522
Barrera, J. A. y Castillo, M. (2019). La competencia escrita, oral y gráfica en el currículo educativo. Avances en Supervisión Educativa, 31, 1-22. https://doi.org/10.23824/ase.v0i31.648
Bermúdez, L. y González, L. (2011), La competencia comunicativa: elemento clave en las organizaciones. Quorum Académico, 8(15), 95-110. https://bit.ly/3xQKmxS
Bernal, J. L. y Teixidó, J. (2012). La competencia comunicativa en la formación del profesorado. En J. L. Bernal y J. Teixidó, Las competencias docentes en la formación del profesorado (pp. 119-144). Editorial Síntesis.
Cano, Mª E. (2005). Competencias comunicativas. En E. Cano, Cómo mejorar las competencias de los docentes. Guía para la autoevaluación y el desarrollo de las competencias del profesorado (pp. 65-88). Editorial Graó.
Cano, Mª E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12 (3). https://bit.ly/3CcnOdi
Consejo de Europa (2002). Marco Común Europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje enseñanza, evaluación. Editorial Anaya e Instituto Cervantes. https://bit.ly/3DUWEZD
De la Peña, C., & Luque-Rojas, M. J. (2021). Levels of Reading Comprehension in Higher Education: Systematic Review and Meta-Analysis. Frontiers in Psycholy, 12, 1-11. https://bit.ly/3DQIGIp DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.712901
Devi, I., & Shahnaz, F. (2008). Oral Communication Apprehension and Communicative Competence with Electrical Engineering Undergraduates in UTeM. Journal of Human Capital Development, 1(1), 1-10. https://journal.utem.edu.my/index.php/jhcd/article/view/2506/1583
Domingo, J., Gallego, J. L., García, I. y Rodríguez, A. (2010). Competencias comunicativas en maestros en formación. Profesorado. Revista de currículum y formación de profesorado, 14(2), 303-323. https://bit.ly/3BQIeHm
Gallego, J. L. y Rodríguez, A. (2014). Percepción del alumnado universitario de Educación Física sobre su competencia comunicativa. Movimiento. Revista da Escola de Educação Física, 20(2), 425-444. https://bit.ly/3SwtlRk DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.42802
García, Mª P. y Morillas, L. R. (2011). La planificación de evaluación de competencias en Educación Superior. REIFOP, 14(1), 113-124. https://bit.ly/3ShAUf5
González, M. y Ramírez, I. (2011). La formación de competencias profesionales: un reto en los proyectos curriculares universitarios. Odiseo: Revista Electrónica de Pedagogía, 8(16). http://www.odiseo.com.mx/2011/8-16/gonzalez-ramirez-formacion-competencias.html
Gràcia, M., Jarque, M. J., Astals, M. y Rouaz, K. (2020) Desarrollo y evaluación de la competencia comunicativa en la formación inicial del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 11(30), 115-136. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.30.591 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.30.591
Gràcia, M., Josep, M., Astals, M. y Rouaz, K. (2019). La competencia comunicativa y lingüística en la formación inicial de maestros: un estudio piloto. Multidisciplinary Journal of School Education, 16(2), 103-125. https://doi.org/10.14632/mjse.2019.16.103 DOI: https://doi.org/10.7764/PEL.55.2.2018.3
Grimaldi, C. (2009). Competencia lingüística y competencia comunicativa. Contribuciones a las Ciencias Sociales. www.eumed.net/rev/cccss/06/cgh2.htm
Hartono, D. A., & Prima, S. A. B. (2021). The correlation between Indonesian university students’ receptive vocabulary knowledge and their reading comprehension level. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 11(1), 21-29. https://doi.org/10.17509/ijal.v11i1.34590 DOI: https://doi.org/10.17509/ijal.v11i1.34590
Herrero, R., Martín, Mª A. y Quintero, B. (2012). Evaluación de competencias con actividades académicas interdisciplinares. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 12(1), 106-126. https://bit.ly/3rbQZad DOI: https://doi.org/10.30827/eticanet.v12i1.16835
Marín, M. (1997). Conceptos clave de gramática, lingüística y literatura. Aiqué.
Marino, M. (2015). E-learning y Comunicación Oral y Escrita. Una perspectiva sobre el diseño, la implementación y el impacto académico en el contexto universitario. Enseñanza & Teaching, 2(33), 123-150. https://doi.org/10.14201/et2015332123150 DOI: https://doi.org/10.14201/et2015332123150
Miras, F.; Pérez, Mª T.; Rodríguez, C.; Padilla, D. y Martínez, Mª C. (2008). La competencia lingüística como base del aprendizaje. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2 (1), 177-184. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832317019
Monereo, C. y Pozo, J. I. (2003). La universidad ante la nueva cultura educativa. Enseñar y aprender para la autonomía. Síntesis.
Nazarova, O. L., Rudakova, S., Akasheva, T., Velikanova, S., Bakholskaia A., & Chernykh, O. (2019). The development of communicative competence of university students in the process of their professional training. Revista Práxis Educacional, 15(36), 599-609. https://bit.ly/3BEPciw DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i36.5936
Núñez-Cortés, J. A. y Moreno-Núñez, A. (2017). Percepción de los estudiantes universitarios iberoamericanos sobre la competencia comunicativa y la alfabetización académica. Zona Próxima. Revista del Instituto de Estudios en Educación y del Instituto de Idiomas. Universidad del Norte, 26, 44-60. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6416726 DOI: https://doi.org/10.14482/zp.26.10212
Ocaña, N. (2020). Fortalecimiento de la competencia oral y escrita en la formación universitaria. Revista Observatorio de las Ciencias Sociales en Iberoamérica, 1(4), 1-8. https://bit.ly/3DTlObj
Parra, J. F. y Más, P. R. (2004). La Competencia Comunicativa Profesional Pedagógica. Monografías. http://www.monografias.com/trabajos12/compcomu/compcomu.shtml
Pilleux, M. (2001). Competencia comunicativa y análisis del discurso. Estudios filológicos, 36, 143-152. http://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132001003600010 DOI: https://doi.org/10.4067/S0071-17132001003600010
Pompa, Y. y Pérez, I. (2015). La competencia comunicativa en la labor pedagógica, Revista Universidad y Sociedad, 7(3), 160-167. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/273/270
Prado, J. (2001). Hacia un nuevo concepto de alfabetización. El lenguaje de los medios. Comunicar, 8(16), 161-170. https://bit.ly/3UIKqtl DOI: https://doi.org/10.3916/C16-2001-22
Reche, E., Martín, M.A. y González, I. (2019). Autopercepción de la adquisición de las competencias informacional y comunicativa para la elaboración de trabajos académicos en la universidad. Perfiles educativos, 165, 131-146. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59170 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59170
Rizo, M. (2006). La interacción y la comunicación desde los enfoques de la psicología social y la sociología fenomenológica. Breve exploración teórica. Análisis, 33, 45-62. https://bit.ly/3dJwHlb
Romero, M.F., & Corpas A. (2019). Students' perception of Virtual Learning Environments and the development of oral communication competence. A case study. Espacios, 40(5), 1-10. https://revistaespacios.com/a19v40n05/a19v40n05p02.pdf
Ruiz-San Miguel, F.J., Ruiz-Gómez, L., Hinojosa-Becerra, M. y Maldonado-Espinosa, M. (2020). Uso de Instagram como herramienta de debate y aprendizaje. En 15th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 1-16. https://doi.org/10.23919/CISTI49556.2020.9140998 DOI: https://doi.org/10.23919/CISTI49556.2020.9140998
Tejera, J. F. y Cardoso, Mª A. (2015). Tratamiento de las habilidades comunicativas en el contexto universitario. Revista Universidad y Sociedad, 7 (2), 168-172. https://bit.ly/3DSsw1d
Xiuwen, Z. y Bakar A. (2021). An Overview of the Utilization of TikTok to Improve Oral English Communication Competence among EFL Undergraduate Students. Universal Journal of Educational Research, 9(7), 1439-1451. https://doi.org/10.13189/ujer.2021.090710 DOI: https://doi.org/10.13189/ujer.2021.090710
Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Narcea.
Zlatić, L., Bjekićb, D., Marinkovića, S., & Bojovićc, M. (2014). Development of teacher communication competence. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 606-610. https://bit.ly/3Sftadz DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.265
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org