Teaching Interactive Didactic Design Focused on Interactive Museography
DOI:
https://doi.org/10.37467/revedu.v10.3424Keywords:
Education, Interactivity, Design, MuseographyAbstract
The Interactive Didactic Design Method Generating Complex Narratives (DDINC), is a doctoral thesis dissertation published by the UANL, shows a structured procedure in various disciplines necessary to create didactic-interactive tools applicable in various educational environments. Based on this theory, the 2017 program of the Interactive Museography subject taught at the Universidad del Valle de México was updated, implementing the didactic structure proposed by the DDINC Method. The student was led through a process of theoretical foundation of various topics of industrial, interactive, narrative and educational design. The integrating product of each partial delivery reflects the progress and evolution of its proposals.
References
Armstrong, M. (2006). A handbook of Human Resource Management Practice (10ª edición). Kogan Page.
Bal, M. (1990). Teoría de la Narrativa (Una introducción a la Narratología). Cátedra.
Betancourt, M. J y Valadez, M. D. (1998). La creatividad en la escuela una necesidad en nuestro tiempo. Boletín Creatinforma, 9(16), octubre-noviembre, p. 3.
De Bono, E. (1994) El pensamiento creativo. El poder del pensamiento lateral para la creación de nuevas ideas. Paidós.
Desvallées, A. y Mairesse, F. (2010). Conceptos clave sobre Museología. ICOM.
Gallarato, P. (2018). El factor humano. Diseño objetual vs diseño para habitar. Escritos en La Facultad, 98, 39-46. https://bit.ly/3fg9c4d
INNTED (2017). Educación: la importancia de innovar para que sea efectiva. INNTED. https://innovandoeneducacion.es/necesario-innovar-educacion/
LanaChin. (2020). Getting started with your Microsoft Teams upgrade. Microsoft Teams. https://learn.microsoft.com/en-us/microsoftteams/upgrade-start-here
Llonch, N. y Santacana, J. (2011). Claves de la museografía didáctica. Milenio.
Magro, C. (2021). La innovación nace de una necesidad. SantillanaLAB. https://bit.ly/3UeYLgo
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2018). Entender y atender las necesidades especiales en la escuela integrada. UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001243/124394sb.pdf
Recursos Materiales (2018). ZonaEconomica. https://bit.ly/3STcIiD
Robinson, K. (2015). Creative Schools. Penguin Books.
Santacana, J. M. y Martín, C. P. (2010). Manual de museografía interactiva. Trea.
Silva, M. [Canal Mary D. Kidd] (28 may 2022). exposición de trabajos finales UVM [Archivo de video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=6-pA-rNCIl4
Silva-González, M. (2021). Innovación educativa al alcance de todos: método de Diseño interactivo de narrativas complejas aplicadas en la Educación formal. [Tesis doctoral publicada, Universidad Autónoma de Nuevo León].
Vazza, F. (2020). Clase 2: Preproducción, investigación y fuentes informativas – Taller de realización de proyectos audiovisuales. Cátedra I. https://bit.ly/3NnxFBd
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org