Educational innovation
Promotion of innovative practices related to directive management in a network of schools served by Fe y Alegría Nicaragua
DOI:
https://doi.org/10.37467/revedu.v11.3576Keywords:
Challenges, Covid19, Directive Management, Innovative Practice, Gender Approach, TICAbstract
This work shows the challenges that teachers have had, as a result of the COVID 19 pandemic, which has hit the world population. It has a mixed approach, prevailing throughout the study the triangulation of quantitative and qualitative data. The Executive Management Excellence Index (IEGD) was calculated using the indicators of the quality, improvement system of the International Federation of Fe y Alegría; likewise, the assessment of 35 innovative practices with a gender perspective and the use of Information and Communication Technologies (ICT), using established criteria.
References
Accerenzi, M., Camarero, E., Hernández, A., Muñoz, Y., Tórrez, M. y Vásquez, M. J. (2020). Evaluación del cierre de escuelas debido a la COVID 19 en Nicaragua: estudio de la incidencia que está teniendo en las familias, en la situación de la pobreza y en el incremento de la brecha educativa. Fundación ETEA.
Aguilar, M. (2018). Reflexiones críticas sobre igualdad de género desde la perspectiva del derecho a la educación. EDUCA, 1, 12-17.
Coordinación regional Occidente. (s.f.). Guía metodológica para la sistematización de prácticas innovadoras. Fe y Alegría Nicaragua.
Fe y Alegría Nicaragua. (2019). El impacto de la formación a los grupos metas (equipos directivos, docentes y estudiantes) del convenio Acción 3 y 8 en centros de Fe y Alegría. Autor.
Federación Internacional Fe y Alegría. (2013). Mundo escolar. Obtenido de Simposio Internacional Innovación Fe y Alegría: https://bit.ly/3JeCE5f
Federación Internacional Fe y Alegría. (2010). Programa Educación de Calidad (V edición). Bogotá: Autor.
Fidalgo, A. (2011). La innovación docente y los estudiantes. La cuestión universitaria, 84-91.
García, F. (2018). Informática inmersa en la propuesta pedagógica de Fe y Alegría. EDUCA, 1, 25-30.
González, L., Glasserman, L., Ramírez, M. y Peñalvo, F. G. (2017). Repositorios como soportes para diseminar experiencias de innovación educativa. En M. Ramírez-Montoya y J. Valenzuela-González, Innovación Educativa. Investigación, formación, vinculación y visibilidad (pp. 259-272). Madrid.
Llancavil, D., & Lagos, L. (2016). Importancia de la educación inclusiva para el trabajo con niños con talento. Redalyc.org, 5(1), 168-183. DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.55-Iss.1-Art.391
Méndez, M. (2018). Una auténtica cultura de innovación en Fe y Alegría. EDUCA, 1, 32-38.
Méndez, M. y García, F. (s/f). Ruta metodológica para registro de prácticas innovadoras integrando género y TIC. Fe y Alegría Nicaragua.
Mora, D. Y. (2017). Curso de actualización en gestión educativa y comunitaria con énfasis en la dimensión humana, pedagógica, organizacional y comunitaria. Fe y Alegría Nicaragua.
Murillo, V., Riveros, E. y Castillo, L. F. (2014). Género tantas perspectivas como personas. Calidad, 5.
Nascimiento, M., & Segundo, M. (2011). Hombres, masculinidades y políticas públicas: aportes para la equidad de género en Brasil. En F. Aguayo y M. Sadler, Masculinidades y políticas públicas: involucrando hombres en la equidad de género (pp. 50-63).
Riveros, E. (12 de octubre de 2016). El concepto de calidad de Fe y Alegría y su sistema de mejora. Una mirada alternativa. Obtenido de https://bit.ly/3FksJKe
Valenciano, G. (2009). Construyendo un concepto de educación inclusiva: una experiencia compartida. En M. P. Sarto y M. E. Venegas, Aspectos claves de la Educación Inclusiva (pp. 13-24). Publicaciones del INICO.
Zambrano, P. (2019). La innovación formativa en el proceso de enseñanza y aprendizaje basado en el modelo experiencial. Rehuso, 4(2), 94-102. DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i2.2901
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org