Prototype of Expert System, Evaluation of Learning Activities with Written Natural Language
Experiences During the Design Phase in the Case of Health Administration
DOI:
https://doi.org/10.37467/revedu.v11.3958Keywords:
Expert system , Knowledge about information system, Writing natural language recognition, Knowledge management, Training skillsAbstract
The expert system of the prototype is an educational technology that contributes to the virtual instrumentation of reality in professional practice aimed at students and provides automated evaluation to teachers, especially in activities based on written natural language. During software engineering the system design involved a multidisciplinary framework and organizational transformation that include the standardization of instructional design and computer governance during the Knowledge Engineering process. In addition, this prototype contributes to the improvement of quality, knowledge management and intellectual capital of the institution.
References
Abeliuk, A., & Gutiérrez, C. (2021). Historia y evoluación de la inteligencia artificial. Revista Bits de Ciencia, 21, 14-21. https://revistasdex.uchile.cl/index.php/bits/article/view/2767/2700
Bádaro, S.; Ibañez, L. & Agüero, M. (2013). Sistemas expertos: fundamentos, metodologías y aplicaciones. Ciencia y Tecnología, 13, 349-364. https://doi.org/10.18682/cyt.v1i13.122 DOI: https://doi.org/10.18682/cyt.v1i13.122
Carrillo, L. (2008). Sociedad del conocimiento. Academia, administración, complejidad y tecnología. Universidad Nacional Autónoma de México-SITESA.
Carrillo, L. (2022). Diseño instruccional y prototipo de un sistema experto para la evaluación de actividades formativas con lenguaje natural escrito en la dirección en salud. Proyecto PAPIME300423-DGAPA, Universidad Nacional Autónoma de México.
Conaway, C. (2021). Habilidades de colaboración: qué son y cómo manejarlas. Eebex Blog. Recuperado en abril de 2023 de: https://blog.webex.com/es/videoconferencias/habilidades-de-colaboracion-que-son-y-como-mejorarlas/
Echeverria, B. (Coord.)., Isus, S., Sarasola, L. & Blazquez, B. (1996). Orientación profesional. Universitat Oberta de Catalunya.
Espino, C., Cruz, A. & Zumba, J. (2021). Métodos de extracción de comentarios de la red social Twitter para uso en procesamiento de Lenguaje Natural. Polo de Conocimiento: revista científico-profesional 6(11), 104-123. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8219332
García, R. (2000). El conocimiento en construcción. De las formulaciones de Jean Piaget a los sistemas complejos. Gedisa.
Oliva, C. (2016) Subjetividad y objetividad. A.M. Salmerón Castro, B. F. Trujillo Reyes, A. Del Huerto Rodríguez y M. De la Torre Gamboa (Coords). Diccionario Iberoamericano de Filosofía de la Educación. Facultad de Filosofía, Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado en marzo de 2023 de: https://www.fondodeculturaeconomica.com/dife/definicion.aspx?l=S&id=21
Piaget, J. & García, R.(1987). Hacia una lógica de significaciones. Gedisa.
Rufasto Godos, D. L. (2018). Prototipo de sistema experto para diagnosticar y proponer la solución de fallas de una red de área local del Centro de Informática y Telecomunicaciones en la UNP-año 2016 [Tesis para optar al título de Ingeniero Informático, Universidad Nacional de Piura]. http://repositorio.unp.edu.pe/handle/20.500.12676/2782
Tovar, F. (2017) Sistema de Salud. Diccionario enciclopédico de legislación en salud. Ministerio de Salud Argentina. https://salud.gob.ar/dels/entradas/sistema-de-salud
Universidad Veracruzana. (2010). Pasos para el diseño de tareas/proyectos de aprendizaje para el desarrollo de competencias y pensamiento complejo. Proyecto Aula, Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/personal/joacosta/files/2010/07/4-Pasos-D.I.1.pdf
Universidad Veracruzana. (s.f). Componentes del diseño instruccional. Proyecto Aula. Estrategia para la innovación de la práctica docente. http://www.acet-latinoamerica.net/aula_taller/index.htm
Valiente Barderas, A., Y Galdeano Bienzobas, C. (2009). La enseñanza por competencias. Educación química, 20(3), 369-372. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30038-7 DOI: https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30038-7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org