The Role of Subjectivation in the Educational Process
A Critical Review from the Theories of Power and Knowledge
DOI:
https://doi.org/10.62701/revedu.v12.5408Keywords:
Subjectivation, Power, Knowledge, Education, Technology, Hidden curriculumAbstract
This article analyzes the process of subjectivation in education from a critical perspective, based on theories of power and knowledge. It examines how educational dynamics, such as pedagogical practices, assessments and the hidden curriculum, shape the subjectivations of students and teachers, reinforcing or challenging hierarchies of power in institutions. Through examples, we explore how some groups experience exclusion, placing them at a structural disadvantage. Finally, the implications for educational policies and the need to investigate subjectivation in the digital age are discussed.
Downloads
Global Statistics ℹ️
653
Views
|
56
Downloads
|
709
Total
|
References
Ávila-Fuenmayor, F., (2006). El concepto de poder en Michel Foucault. Telos, 8(2), 215-234.
Ayala-Colqui, J. (2020). Poder y subjetivación en Michel Foucault - Ayala-Colqui, J., Lugo, M., Soto, L. (comp.), Lima, UNMSM, 2020. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/352931511_Poder_y_subjetivacion_en_Michel_Foucault_-_Ayala-Colqui_J_Lugo_M_Soto_L_comp_Lima_UNMSM_2020
Ball. S, J. (1990). Foucault y La Educación: Disciplinas y saber. Ed. Morata. Madrid
Baracaldo-Quintero, M, E. (2011). La subjetividad en la formación de maestros. Nómadas, (34), 247-259. Retrieved from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-75502011000100017&lng=en&tlng=es.
Cepeda-Sánchez, J. C. (2021). Re-pensar al sujeto en el campo de las ciencias cognitivas. Sophía, 30, 125–153. https://doi.org/10.17163/soph.n30.2021.04 DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n30.2021.04
CLACSO. (2018). Formación docente y pensamiento crítico en Paulo Freire. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20181113025736/Formacion_docente_Paulo_Freire.pdf
Cuadra-Martínez, D., & Castro-Carrasco, P. (2018). Cambio educativo: propuesta de un modelo de transformación de teorías subjetivas. Liberabit Revista Peruana De Psicología, 24(1), 147–164. https://doi.org/10.24265/liberabit.2018.v24n1.10 DOI: https://doi.org/10.24265/liberabit.2018.v24n1.10
Devís, J. D., Miguel, J. F., & Sparkes, A. C. (2005). ¿Qué permanece oculto del currículum oculto? Las identidades de género y de sexualidad en la educación física. Revista Iberoamericana De Educación, 39, 73–90. https://doi.org/10.35362/rie390805 DOI: https://doi.org/10.35362/rie390805
Fandiño-Parra, Y. (2022). De formación docente hacia subjetivación del maestro. Un giro epistémico necesario en el siglo XXI. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 138–159. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.36.1188 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.36.1188
García-Puchades, W. G. (2021). Alain Badiou y la educación como proceso de subjetivación a través de verdades. Sophía, 31, 167–188. https://doi.org/10.17163/soph.n31.2021.06 DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n31.2021.06
García-Puchades, W., & Chiva-Bartoll, Ó. (2018). The play as a process of subjectivation and its justification in the curriculum of Physical Education. Cultura Ciencia Y Deporte, 13(38), 147–156. https://doi.org/10.12800/ccd.v13i38.1070 DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v13i38.1070
Herrera-Pardo, E. (2021). La formación de la subjetividad en las prácticas [PhD Tesis, Universidad de Los Andes]. https://repositorio.uniandes.edu.co/server/api/core/bitstreams/f320696b-54b1-414a-ba39-6102e40a7e49/content
Hilario, K. E. (2015). La teoría del poder de Foucault en el ámbito educativo. Horizonte De La Ciencia, 5(9), 127. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2015.9.169 DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2015.9.169
Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico [IDEP]. (2015). Subjetividades y diversidad en la escuela, en estudiantes de educación media. https://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/idep/20160129021816/subjetividadesydiversidadenlaEscuela.pdf
Izaguirre-Remón, R. I., & Martínez, D. A. (2016, April 4). Reflexiones sobre el papel de la subjetividad en el proceso docente-educativo. Izaguirre Remón | MULTIMED. https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/165/213 Muñoz, A. S. (2017). La sociedad de control: una mirada a la educación del siglo XXI desde Foucault. Revista De Filosofía, 73, 317–336. https://doi.org/10.4067/s0718-43602017000100317 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-43602017000100317
Jacinto, C., Fuentes, S., & Montes, N. (2022). Interrelaciones entre desigualdades sociales y educativas en el nivel secundario. Una revisión teórica, multidimensional y (post) pandémica. Por Claudia Jacinto, Sebastián Fuentes y Nancy Montes. https://www.redalyc.org/journal/4030/403072620002/html/
López, M. (2019). La pedagogía crítica como propuesta innovadora para el aprendizaje significativo en la educación básica. Rehuso, 4(1), 76 - 86. Recuperado de: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1684 DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.2120
Lucas, A.S. (1991). El currículum oculto en los textos: una perspectiva semiótica. Revista De Educación, 245-259.
Martínez-Corona, J. I., Palacios-Almón, G. E., & Oliva-Garza, D. B. (2023). Guía para la revisión y el análisis documental: propuesta desde el enfoque investigativo. Ra Ximhai, 67–83. https://doi.org/10.35197/rx.19.01.2023.03.jm DOI: https://doi.org/10.35197/rx.19.01.2023.03.jm
Martínez, E. P., & Pineda, P. O. (2016). Currículo, interdisciplinariedad y subjetividades: otros modos de pensar y hacer educación desde la pedagogía praxeológica. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 15(29), 125–148. https://doi.org/10.21703/rexe.2016291251488 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.2016291251488
Mendoza M., E., Buitrago T., W., & González-Gutiérrez, L. F. (2014). Construcciones críticas sobre las prácticas pedagógicas: reflexiones a partir de la psicología cultural y discursiva. Estudios Pedagógicos, XL(1), 359-372. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000100021
Molina-Arboleda, F. (2011). ¿Y qué de las pedagogías críticas? (Artículo de reflexión no derivado de investigación) Revista Q, 5 (10), 11, enero-junio. Disponible en: http://revistaq.upb.edu.co
Oliverio, S. (2021). Subjectification and existentialism in contemporary educational theory. Teoría De La Educación Revista Interuniversitaria, 34(1), 11–32. https://doi.org/10.14201/teri.26668 DOI: https://doi.org/10.14201/teri.26668
Ortega Valencia, P., (2009). La Pedagogía Crítica: Reflexiones en torno a sus prácticas y sus desafíos. Pedagogía y Saberes, (31), 26-33. DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.31pys26.33
Palma, E., & Tapia, S. (2006). De la subjetivación a la apropiación. Aportes del psicoanálisis a los problemas del aprender. Revista De Psicología, 15(2), 95. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2006.17148 DOI: https://doi.org/10.5354/0719-0581.2006.17148
Parra, M.E. (1998). La Etnografía de la Educación. Cinta De Moebio, 7.
Patiño-Garzón, L., & Rojas-Betancur, M. (2009). Subjetividad y subjetivación de las prácticas pedagógicas en la universidad. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942009000100007
Ramírez Bravo, R., (2008). La pedagogía crítica. Una manera ética de generar procesos educativos. Revista Folios, (28), 108-119. DOI: https://doi.org/10.17227/01234870.28folios108.119
Ramírez-Grajeada, B., & Anzaldua-Arce, R. (2001). Subjetividad y relación educativa. In CORE Reader (2nd ed., Vol. 1). Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco. https://core.ac.uk/reader/83079980 Tirado, C. B. (2015). Concepciones epistemológicas y práctica docente. Una revisión. REDU Revista De Docencia Universitaria, 13(1), 35. https://doi.org/10.4995/redu.2015.6436 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2015.6436
Ramírez-Romero, J. L., & Quintal-García, N. A. (2011). ¿Puede ser considerada la pedagogía crítica como una teoría general de la educación? Revista Iberoamericana De Educación Superior. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722011000300006 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2011.5.49
Romero, T. M. Z., & Ruiz, M. J. E. (2022). Subjetividades juveniles mediadas por tecnologías digitales en el nivel medio superior. https://www.redalyc.org/journal/140/14074127005/html/
Sanches-Gómez, N., Sandoval-Valero, E., Goyeneche, R., Gallego, E., & Aristizabal, L. (2017). La pedagogía crítica desde la perspectiva de Freire, Giroux, y McLaren: Su pertinencia en el contexto de Colombia y América Latina. Revista Espacios.
Tocarruncho-Ramos, A. E. T., & Velandia-Moncada, N. Y. V. (2022). Proceso de subjetivación y uso de TIC en la escuela. Abordajes y perspectivas. Revista Latinoamericana Ogmios, 3(6), 58–68. https://doi.org/10.53595/rlo.v3.i6.054 DOI: https://doi.org/10.53595/rlo.v3.i6.054
Tonioni, A. R. (2021). Procesos de subjetivación (Foucault): el caso de Don Quijote de la Mancha. https://www.redalyc.org/journal/279/27968017010/html/
Torres-Carrillo, A., (2006). Subjetividad y sujeto: Perspectivas para abordar lo social y lo educativo. Revista Colombiana de Educación, (50), 86-103. DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.7741
Torres, C. d. & Reyes, E. Y. (2014). Subjetivación en la escuela : una mirada crítica al programa de competencias ciudadanas. Recuperado de: http://hdl.handle.net/20.500.12209/638.
Vercellino, S. (2015). Revisión bibliográfica sobre la ‘relación con el saber’. Desplazamientos teóricos y posibilidades para el análisis psicopedagógico de los aprendizajes escolares. Revista Electrónica Educare, 19(2), 53–82. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.4 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.19-2.4
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EDU REVIEW. International Education and Learning Review / Revista Internacional de Educación y Aprendizaje

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).