Vocational Guidance and Media Literacy
A Podcast Proposal in the Educational Sphere
DOI:
https://doi.org/10.62701/revedu.v12.5410Keywords:
Vocational Guidance, Higher Education, Sixth Form, Podcast, Media Literacy, Educommunication, PBSAbstract
Vocational guidance (OV) responds to the abilities and talents of secondary school students in the choice of a professional career or a university degree. This study proposes an experience based on the production of a podcast using a mixed methodological approach, combining qualitative and quantitative techniques, and targeting secondary school students. The project is based on the need to create synergies between Secondary Education and Sixth Form together with Higher Education (universities) to meet the needs of students in terms of OV, as well as to improve the quality of education and promote teaching media literacy.
References
Alarcón Montiel, E. (2020). Elección de carrera: motivos, procesos e influencias y sus efectos en la experiencia estudiantil de jóvenes universitarios de alto rendimiento académico. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, 30(77), 53-74. https://www.redalyc.org/journal/340/34065218004/html/
Aldana Pérez, Y. (2018). Integración lingüística en la enseñanza del inglés en Colombia mediante el aprendizaje basado en proyectos. Revista Chakiñan, 5. https://www.redalyc.org/journal/5717/571763394009/
Andrade Mejía, D., Valarezo Cueva, A. S., Torres Díaz, S. y Sizalima Cuenca, S. (2018). Orientación vocacional y elección de la carrera profesional en la Universidad Nacional de Loja. Uniandes Episteme. Revista digital de Ciencia, Tecnología e Innovación, 5(4), 372-387. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=564677250005
Aranzubia Cob, A. y Gallego Pérez, J. I. (2013). Audio digital y podcasting. Algunas aplicaciones docentes. Estudios sobre el mensaje periodístico, 19, 45-53. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.41960
Artíles-Rodríguez, J., Guerra-Santana, M., Aguiar-Perera, Ma. V., y Rodríguez-Pulido, J., (2021). Agente conversacional virtual: la inteligencia artificial para el aprendizaje autónomo. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 62, 107-144. https://doi.org/10.12795/pixelbit.86171
Atabekova A., Belousov A., y Shoustikova T. (2015). Web 3.0-Based Non-Formal Learning to Meet the Third Millennium Education Requirements: University Students’ Perceptions. Worldwide trends in the development of education and academic research. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 214, 511-519. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.754
Barba-Martín, R. A., Sonlleva Velasco, M. y García-Martín, N. (2018). «Presencia, participación y progreso»: el aprendizaje basado en proyectos en la trayectoria de una maestra en formación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 13-25. https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.323201
Borges, F. (2009). Profcast: Aprender y enseñar con podcast. Editorial UOC.
Botella Nicolás, A. M., y Ramos Ramos, P. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Perfiles educativos, 41(163), 109–122. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.163.58923
Caballero Rodríguez, T., Paz Domínguez, I. M. y Rodríguez Rodríguez, D. (2023). Modelo de gestión educativa institucional en la orientación profesional de estudiantes de escuelas pedagógicas. Varona. Revista Científico Metodológica, 76, 1-14. https://www.redalyc.org/journal/3606/360674839005/html/
Castelló, A. y Cladellas, R. (2021). Assessment of Implicit Interests through an Unobtrusive Computer Task. Their Relations with Career Decision, Anxiety, and Personality Traits. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(23), 1-23. https://doi.org/10.3390/ijerph182312366
Celaya, I., Ramírez-Montoya, M. S., Naval, C., y Arbués, E. (2020). Usos del podcast para fines educativos. Mapeo sistemático de la literatura en WoS y Scopus (2014-2019). Revista Latina de Comunicación Social, 77, 179–201. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1454
Dillon-Pérez, F., Rojas-Londoño, D., Lara-Ramos, E. y Freire-Muñoz, I. (2023). Orientación vocacional y profesional como alternativa en la elección de carreras universitarias. Revista Cátedra, 6(1), 78-91. https://doi.org/10.29166/catedra.v6i1.4109
Domínguez, G., Álvarez, F. J., y López, A. M. (2013). Acción tutorial y orientación en el periodo de transición de la Educación Secundaria a la Universidad. La orientación en el alumno de nuevo ingreso. REDU, Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 221-241. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5574
Drew, M. R.; Falcone, B. y Baccus, W. L. (2018). What Does the System Usability Scale (SUS) Measure? En A. Marcus y W. Wang (eds.) Design, User Experience, and Usability: Theory and Practice. Duxu: International Conference of Design, User Experience, and Usability (pp. 356-366). Springer Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-91797-9
Fernández Mellizo, M. (2022). Análisis del abandono de los estudiantes de grado en las universidades presenciales en España (Estudio de abandono universitario). Ministerio de Universidades. https://lc.cx/sIPQa6
Fueyo Gutiérrez, A. y Belver Domínguez, J. L. (2016). Proyectos interdisciplinares de aprendizaje en servicio: la radio y el uso responsable de las TIC en la formación inicial de los profesionales de la educación. En R. Roig-Vila (ed.) Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 458-466). Octaedro.
García Marín, D. (2020). La podcastfera española como comunidad de aprendizaje no formal. Competencias y estrategias educomunicativas desarrolladas por los podcasters independientes. Fonseca Journal of Communication, 20, 201–220. https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/fjc202020201220
García Marín, D., & Aparici, R. (2020). Voces domesticadas y falsa participación: Anatomía de la interacción en el podcasting transmedia. Comunicar, 63, 97-107. https://doi.org/10.3916/C63-2020-09
Gaspar González, E. (2018). Un acercamiento teórico para el desarrollo de la orientación profesional a través de la formulación y evaluación de proyectos. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, VI(1), 1-31. https://lc.cx/grX8Ah
Godínez, F. (2015). Movimiento podcaster: la nueva concreción de la radio libre. Question/Cuestion, 1(46), 135-150. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/2462
Guiza, M., Rivera, R., Lamadrid, L. y Aguilar, W. (2016). Podcast educativo como herramienta en el proceso de enseñanza/aprendizaje: un estudio de caso universitario. Universidad Autónoma de Baja California (México). En R. Roig-Vila (ed.) Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza- aprendizaje (pp. 614-621). Octaedro.
Hernández Armentos, J. y Pérez García, J. A. (2023). La universidad española en cifras. CRUE Universidades Españolas. https://lc.cx/3RBFA7
Hofer, A. R. (2020). The role of labour market information in guiding educational and occupational choices (Número de informe 229, Education Working Paper). Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). https://lc.cx/xZDm9J
Hubackova, S. (2013). The use of podcasting in university education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, 309-312. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.060
Lazo, C. M. y De Casas, P. (2016). Educación mediática en la sociedad digital: entornos, agentes y mensajes. En R. Mancinas Chávez (ed.) Comunicracia y Desarrollo Social: Actas del I Congreso Internacional Comunicación y Pensamiento (pp. 1199-1202). Egregius.
Lewis, J. (2018). The system usability scale: past, present, and future. International Journal of Human–Computer Interaction, 34(7), 577-590. https://doi.org/10.1080/10447318.2018.1455307
López Fernández, M., y Sánchez Herrera, S. (2018). Relación entre la madurez vocacional y la motivación hacia el aprendizaje académico. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 21-30. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v1.1150
Martínez Martínez, A., Castro Sánchez, M., Lucena Zurita, M. y Zurita Ortega, F. (2015). Elección de titulación universitaria y expectativas de resultados de los adolescentes de Granada. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(3), 63-77. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338245392004
Mazinn (2023). Cómo consume entretenimiento la generación Z. Darwin&Verne. https://mazinn.es/zshots/entretenimiento/
McStay, A. (2019). Emotional AI: The Promise and Peril of AI Technologies for the Future of Humanity. Taylor & Francis.
Martín Álvarez, F. (2014). El podcasting en la enseñanza de las lenguas extranjeras [Tesis Doctoral]. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Ministerio de Trabajo y Economía Social (2023). Informe «Jóvenes y mercado de trabajo» (Número de informe 40, 2023T4). Ministerio de Trabajo y Economía Social. https://lc.cx/xOMA_M
Mulero-Henríquez, I., Álamo-Bolaños, A. y Pérez de los Cobos, M. (2024). Una experiencia innovadora a través del podcast en la educación superior. Formación Universitaria, 17(1), 23-32. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062024000100023
Navarro Martínez, E. (2016). La educación mediática con perspectiva de género. En A. Martín Oller y M. C. Tornay Márquez (coord.) Comunicación, periodismo y género. Una mirada desde Iberoamérica (pp. 99-128). Egregius.
Pedrero Esteban, L., Barrios Rubio, A., y Medina Ávila, V. (2019). Adolescentes, smartphones y consumo de audio digital en la era de Spotify. Comunicar, 60, 103-112. https://doi.org/10.3916/C60-2019-10
Piñeiro Otero, T. (2012). Los podcasts en la educación superior. Hacia un paradigma de formación intersticial. Revista Iberoamericana de Educación, 58(1), 2-12. https://doi.org/10.35362/rie5811462
Popescu, S. N. (2021). A counselling model of career guidance for youth. Journal of Educational Sciences, XXII, 1(43), 63-84. https://doi.org/10.35923/JES.2021.1.05
Rascovan, S. (2023). La orientación vocacional como experiencia subjetivante. Tilde Editora.
Rodríguez Ortiz, R. (2022). Una propuesta teórico-metodológica para el análisis del podcast social. En E. F. Rodríguez Gómez y A. Barranquero (eds.) De lo viejo a lo nuevo. Teorías, métodos e instituciones de la investigación en comunicación (pp. 247-256). Dykinson. https://doi.org/ 10.2307/j.ctv36k5dvj.18
Sacoto Figueroa, F. K., Hermann Acosta, E. A. y Castro Salazar, A. Z. (2022). Podcast en la educación superior: estrategias metodológicas para la enseñanza-aprendizaje en Odontología. Dominio de las ciencias, 8(3), 911-927. https://doi.org/10.23857/dc.v8i3.2965
Sánchez Fernández, R. y Jiménez Castillo, D. (2014). ¿Cómo crear vídeo podcasts efectivos? Una aplicación al contexto de la enseñanza universitaria. En E. Martín y J. Hernández Ortega (eds.) Pedagogía audiovisual. Monográfico de experiencias docentes multimedia (pp. 37-52). Universidad Rey Juan Carlos.
Santiago, R. y Bárcena, E. (2016). El potencial del podcast como recurso didáctico para el desarrollo de las destrezas orales de segundas lenguas con dispositivos móviles. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, 1, 61-72. https://doi.org/10.30827/Digibug.54089
Sauro, J., y Lewis, J. R. (2011). When designing usability questionnaires, does it hurt to be positive? En D. Tan (ed.). CHI '11: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 2215-2224). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/1978942.1979266
Soto Rojas, A. D., Murillo Yañez, J. y Perdomo Sanciprián, G. (2016). El uso de podcast educativo como herramienta innovadora para el aprendizaje del italiano en el nivel empresarial. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 57, 63-86. https://doi.org/10.21556/edutec.2016.57.680
Toledo Morales, P. y Sánchez García, J. M. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia universitaria. Revista de currículum y formación del profesorado, 22(2), 471-491. https://doi.org/ 10.30827/profesorado.v22i2.7733
Viteri, C. (2018). Pluralidad de causas en la demanda por una carrera universitaria, estudio de la zona 3–Ecuador. Revista Educación, 42(2), 356-378. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27263
Yugsán-Gómez, W., Mejía-Gavilánez, P. G., Hidalgo-Montesinos, K., y Rosero-Morales, A. (2019). Podcasts as an Educational Tool for EFL Educators. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 12(1), 1–11. http://doi.org/10.1344/reire2019.12.121711
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EDU REVIEW. International Education and Learning Review / Revista Internacional de Educación y Aprendizaje
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org