Homework: Educational Practice that Builds Interactive and Educational Influence in the Family Situation Transnationality: a Challenge for School
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v4.554Keywords:
Homework, Interactivity, Educational Influence, Transnational Family Situation, Intermental ContextAbstract
The family at transnational, linked through glocal home, constitutes a reality that, unlike what is assumed, builds relationship processes beyond the co-presence and co-residence. In the configuration of the new experience, the family resorted to practices that make it possible to interconnect and sustainability of relational and binding sense. "Homework," emerges as educational practice in expressing content type cognitive, affective and experiential allowing the scaffolding, learning and relationship. Through homework process builds interactivity and educational influence mechanisms are deployed. Reflection corresponds to one of the findings of a research process interpretative case study, based from the sociocultural constructivism. The unit of observation, analysis and interpretation is the sequence of joint activity that the family (the girl and her grandmother in the classroom setting and the girl and her mother virtual scenario) constructed from the completion of a school assignment. The analysis is organized around three levels of interactivity structure, semiotic analysis and negotiation of meanings.
References
Acosta, A., López, S. y Villamar, D. (2004). La migración en Ecuador: oportunidades y amenazas. Economía de la migración. Ecuador: Universidad Andina Simón Bolívar.
Aguilar, M. del C. (2002). Educación familiar: una propuesta disciplinar y curricular. Málaga: Aljibe.
Alfonso, C. (2003). Participación de los padres y las madres en la escuela. Madrid: Graó.
Bajtin, M. (1981). The dialogic imagination: Four essays by M.M. Bakhtin. Austin: University of Texas Press.
Bruner, J. (1986). Actual Minds, Possible Worlds. Cambridge: MA: Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674029019
Bruner, J. (1973). Learning how do things whit words. En B. y. (eds), Human growth and development. Oxford: Claredon press.
Bruner, J. (1977). Early social interaction and language development. En Studies in mother – child interaction. Londres: Academic Press
Burbules, N. (1999). El diálogo en la enseñanza. Teoría y práctica. Buenos Aires: Amorrortu.
Coll, C. (2008). Psicología de la educación. Barcelona: Paidós.
Coll, C. y Monereo, C. (2008). Psicología de la educación virtual. Aprender y enseñar con las tecnologías de la información y comunicación. Madrid: Morata.
Colomina, R. (2001). Interacción social e influencia educativa en el contexto familiar (Tesis de doctorado). Departamento de Psicología educativa y de la educación, Universidad de Barcelona.
Colomina, R., Onrubia, J. y Rochera, M. J. (2008). Interactividad, mecanismos de influencia educativa y construcción del conocimiento en el aula. En Desarrollo psicológico y educación, II. Psicología de la Educación. Madrid: Alianza.
Edwards, D. y Mercer, N. (1988). El conocimiento compartido. El desarrollo de la comprensión en el aula. Barcelona: Paidós/MEC.
Erickson, F. (1989). Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. En La investigación de la enseñanza, II. Barcelona: Paidós/MEC.
Escribano, A. (2004). Aprender a enseñar. Fundamentos de didáctica general. Madrid: Universidad de Castilla – La Mancha.
Falicov, C. (2002). Migración, pérdida ambigua y rituales. Perspectivas Sistémicas, 69 (febrero): En línea: http://www.redsistemica.com.ar/migración2.htm
García, M. D. (2003). Construcción de la actividad conjunta y traspaso de control en una situación de juego interactivo padres – hijos (Tesis de doctorado). Tarragona: URV.
Gimeno, A. (1999). La familia: el desafío de la diversidad. Barcelona: Ariel.
Gumperz, J. (1982). The linguistic bases of communicative competence. En D. Tannen (ed), Analyzing Discourse: Text andTalk. Georgetown University Round Table on Languages and Linguistics1981 . Washington D.C.: Georgetown University Press.
Lacasa, P. (1997). Aprender y enseñar en situaciones cotidianas: observando la interacción de Teresa con los adultos. En La interacción social en contextos educativos. Madrid: Siglo XXI
Lacasa, P. (2008). Entorno familiar y educación escolar: la intersección de dos escenarios educativos. En Desarrollo Psicológico y educación. Psicología de la educación . Madrid: Alianza.
Ollivier, B. (2000). Internet, multimedia; ¿Qué cambia en realidad? México: Instituto latinoamericano de la comunicación educativa.
Rodríguez, Z. (2008). Representaciones sociales de familia para los maestros y maestras. Manizales: Universidad de Caldas.
Rogoff, B. (1993). Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto local. Barcelona: Paidós.
Solé, L. y Parella, S. (2006). Una revisión de la posición de las mujeres inmigrantes no comunitarias en el mercado de trabajo español. Sistema 190-191 (junio), pp. 193- 218.
Stodolsky, S. (1991). La importancia de los contenidos en la enseñanza. Barcelona: Paidós /MEC.
Vygotsky, L. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Wertsch, J. (1988). Vigotsky y la formación social de la mente. Madrid: Paidós.
Wertsch, J. (1999). La mente en acción. Buenos Aires: Aique.
Yin, R. (2003). Case Study Research. London: Sage.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org