Social Meaning of Problem Based Learning in University Students
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v2.606Keywords:
PBL, Natural Semantic Network, Social MeaningAbstract
In recent years educational models have been changed in order to establish teaching-learning processes to set up profiles and professionalize the academic education actively. A didactic strategy is problem based learning (PBL). The purpose of this research is to analyze the impact of PBL on university students’ through social meaning that it represent themselves. Method: it was used a mixed methodology. The analysis unit was social meaning about PBL, which was analyzed through the natural semantic network technique. The sample was composed by 93 psychology students of the University of Colima in three different grades (3, 5 and 7). The test used was an open question questionnaire type. The results obtained in the SAM group showed that the main defining words with highest social representativeness regarding to PBL are: research, learning, team, analysis and debate.
References
Arias-Gundín, O., Fidalgo, R., Robledo, P. y Álvarez, L. (2009). Análisis de la efectividad del aprendizaje basado en problemas en el desarrollo de competencias. Actas do X Congresso Internacional Galego-ortuguês de Psicopedagogia . Braga: Universidade do Minho.
Camargo, L., Mizukami. M. (2005). “An experiment with PBL in higher education as appraised by the teacher and students”. Interface. 9, 357-368. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832005000200011
Coll, C. y Solé, I. (1990). La interacción del profesor/alumno en el proceso de enseñanza y aprendizaje. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (eds.). Desarrollo psicológico y educación II . Madrid: Alianza.
Dueñas, V.H. (2001). “El aprendizaje basado en problemas como enfoque pedagógico en la educación en salud”. Colombia Médica. 32,189-196 .
Fernández, M., García, J. N., De Caso, A., Fidalgo, R. y Arias, O. (2006). “El aprendizaje basado en problemas: revisión de estudios empíricos internacionales”. Revista de Educación 341, 397-418.
Font, R.A. (2004). “Las líneas maestras del aprendizaje por problemas”. Revista universitaria de formación del profesorado , 79-96.
Geoffrey, N., Schmidt, H. (1992). “Bases psicológicas del aprendizaje basado en problemas: análisis de las evidencias”. Academic Medicine , 1-8.
Hernández, A. y Lacuesta, R. (2007). “Aplicación del aprendizaje basado en problemas (PBL) bajo un enfoque multidisciplinaria: una experiencia práctica”. Conocimiento, innovación y emprendedores: camino al futuro , 30-43.
Hidalgo, R., Gallegos, P., Sandoval, G., Sempérteguí, M. (s/F). “Aprendizaje basado en problemas: un salgo en educación médica. La educación médica en la sociedad del conocimiento”. Equinoccio, 5, 46-68.
López, C. (2008). “El aprendizaje basado en problemas. Una propuesta en el contexto de la educación superior en México”. Revista interinstitucional de investigación educativa , 199-232.
Morales, P. y Landa, V. (2004). “Aprendizaje basado en problemas. Theoria”. Revista interinstitucional de investigación educativa 13, 145-157.
Morales-Mann, E.T.;Kaitell, C.A. (2001). “Problem-based learning in a new Canadian curriculum”. Journal of Advanced Nursing 33(1), 13-19. DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2001.01633.x
Navarro, N., Illesca, M., Cabezas, G. (2009). “Aprendizaje basado en problemas multiprofesional: estudio cualitativo desde la perspectiva de los tutores”. Revista médica de chile . 137:246-254. DOI: https://doi.org/10.4067/S0034-98872009000200009
Nuutila, E., Törmä, S., Kinnenen, P. y Malmi, L. (2008). Learning Programming with the PBL Method-Experiences on PBL cases and tutoring. In Bemmedsen,J., Caspersen, M., Köling M. (eds.), Reflections on the Teaching of programing , (pp. 1-261, Ch. 1). Springer-Verlag, Heidelberg. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-540-77934-6_5
Sanson, R., Lynagh, M. (2005). “Problem-based learning: a dissemination successs story?”. Medical education 183, 258-260. DOI: https://doi.org/10.5694/j.1326-5377.2005.tb07032.x
Yuan, H., Kunaviktikul, K., Klunklin, A. y Williams, A., (2008). “Promoting Critical Thinking Skills Through Problem-Based Learning”. Chiang Mai university journal of social science and humanities 2, 85-99.
Zermeño, A., Arellano, A., Ramírez, V. (2005). “Redes semánticas naturales: técnica para representar los significados que los jóvenes tienen sobre la televisión, internet y expectativas de la vida”. Estudio sobre las culturas contemporáneas 6, 305-334.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org