An Approach to Teachers’ opinion on the Assessment Process of Online Universities

Authors

  • Blanca Arteaga Martínez Universidad Internacional de La Rioja
  • Laura Bujalance Fernández-Quero Universidad Internacional de La Rioja
  • Paola Perochena González Universidad Internacional de La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v2.609

Keywords:

Evaluation, Teaching, Training, Online, University

Abstract

The European Space of Higher Education (ESSE) has brought several structural changes into the Spanish space of Higher Education along some other changes in the University’s identity as an institution. Among the areas that have endured the deepest transformations, the process of evaluation is one. Thus, it is necessary to introduce changes in the way evaluation is done in the Spanish universities. These changes have to be undertaken within the framework of a formative perspective of the evaluation, integrating the concept of educational competences as well. In this article, the opinions and the abilities of a group of faculty members is analyzed. This group is compound by the staff of the Elementary Teaching Education Degree of the International University of La Rioja. In order to gather data, a survey was carried out during the second term of the 2012-2013 year-course.

References

Álvarez, B., González, C. & García, N. (2007). La motivación y los métodos de evaluación como variables fundamentales para estimular el aprendizaje autónomo. Revista de Docencia Universitaria (REDU) , 5(2). DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2007.6275

Benito, A. & Cruz, A. (2011). Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior . Madrid: Narcea.

Delgado, A. M. & Oliver, R. (2003). Enseñanza del Derecho y tecnologías de la información y la comunicación [artículo en línea]. UOC. Consultado (29/05/2013) en http://www.uoc.edu/dt/20310/index.html.

Dorrego, E. (2006). Educación a Distancia y Evaluación del Aprendizaje. RED. Revista de Educación a Distancia , M6 (Número especial dedicado a la evaluación en entornos virtuales de aprendizaje). Consultado (02/06/2013) en http://www.um.es/ead/red/M6.

Navarro, A., López, J., Navarro, F. J. & Rojas B. (2009). ¿Sabemos enseñar y evaluar hoy? Consultado (10/01/2012) en http://www.eduinnova.es/monografias09/ENSENARYEVALUARHOY.pdf.

Onrubia, J. (2005). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. RED. Revista de Educación a Distancia , número monográfico II. Consultado (04/07/2013) en http://www.um.es/ead/red/M2.

Palma, M. (2011). Innovación y aprendizaje: Un nuevo modelo para la formación universitaria: ¿Por qué y para qué? Arbor 187(Extra_3): 77-81. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3130

Porto, M., García, M., & Navarro, E. (2013). ¿Qué evalúan los instrumentos de evaluación? Valoraciones de estudiantes. Arbor 189(760): a018 DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2013.760n2004

Rodríguez, G. & Ibarra, M.S. (2012). Reflexiones en torno a la competencia evaluadora del profesorado en la Educación Superior. Revista de Docencia Universitaria REDU. Número monográfico dedicado a las Competencias docentes en la Educación Superior, 10(2): 149-161. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6101

Published

04-05-2014

How to Cite

Arteaga Martínez, B., Bujalance Fernández-Quero, L., & Perochena González, P. (2014). An Approach to Teachers’ opinion on the Assessment Process of Online Universities. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 2(1). https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v2.609

Issue

Section

Research articles