Innovative Teaching Strategies Applied to University Courses in Chemistry

Authors

  • Rafael Sirera Universidad de Navarra
  • José Ignacio Álvarez Universidad de Navarra
  • Adrián Durán Universidad de Navarra
  • José M. Fernández Universidad de Navarra
  • Gustavo González-Gaitano Universidad de Navarra
  • José Ramón Isasi Universidad de Navarra
  • Iñigo Navarro-Blasco Universidad de Navarra

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v2.612

Keywords:

Audiovisual Media, Undergraduate Students, Chemistry, Learning

Abstract

Audiovisual media are nowadays appropriate tools to help illustrate the development of lectures by university professors. The 21st century students use them at ease, finding them an excellent companion to study certain subject topics. In particular, in the field of experimental sciences –as Chemistry- the advantages of using these materials are clear, both in portraying in a more visible way some abstract concepts and related phenomena and in the student's own approach to more practical aspects related to professional skills and practice upon completion of studies. This paper evaluates the results of applying the new technologies in the teaching of chemistry to undergraduate students of the University of Navarra. It also aims to target examples of the professional day to day activity of a Chemist and provide sound theoretical background as well as practical approaches to problem-solving tasks in any areas of Chemistry.

References

Alonso Tapia, J. (1995). Motivación y aprendizaje en el aula. Cómo enseñar a pensar. Madrid: Santillana.

Álvarez, J.I.; Fernández, J.M.; Isasi, J.R.; Durán, A.; Navarro-Blasco, I.; González-Gaitano, G.; Sirera, R. (2013). Incorporación de vídeos e infográficos de interés a la docencia en Química. Pamplona: Universidad de Navarra. Disponible en: http://www.unav.edu/documents/29813/3102148/pidciencias1-2012-2013.pdf.

Brockbank, A., McGill, I. (1998). Facilitating Reflective Learning in Higher Education. London: Society for Research into Higher Education.

Fernández, J.M.; Álvarez, J.I.; Navarro-Blasco, I.; Durán, A. (2013). Mejora del perfil profesional del químico en la enseñanaza de Química Inorgánica y Analítica. Pamplona: Universidad de Navarra. Disponible en: http://www.unav.edu/documents/29813/3102148/pidciencias2-2012-2013.pdf.

Fry, H.; Ketteridge, S.; Marshall, S. (2003). A Handbook for Teaching y Learning in Higher Education. Enhancing Academic Practice. London: Routledge Falmer.

Fullan, M. (2002). Liderar en una cultura de cambio. Barcelona: Octaedro.

Gairín, J.; Feixas, M.; Guillamón, C.; Quinquer, D. (2004). “La tutoría académica en el escenario europeo de educación superior”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18: 66-77.

González J., Wagenaar, R. (2003). Tunning Educational Structures in Europe. Bilbao: Universidad de Deusto-Universidad de Groningen.

Ortega Cuenca, P.; Ramírez Solís, M. A.; Torres Guerrero, J. L.; López Rayón, A. E.; Servín Martínez, C. Y.; Suárez Téllez, L.; Ruiz Hernández, B. (2007). “ Modelo de Innovación Educativa. Un marco para la formación y el desarrollo de una cultura de la innovación”. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 10(1): 145-173. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.1.10.1023

Pérez i Garçías. (2002). “Nuevas estrategias didácticas en entornos digitales para l a enseñanza superior”. En Didáctica y tecnología educativa para la Universidad en un mundo digital , Salinas, J y Batista, A. (coords.). Universidad de Panamá: Imprenta Universitaria, Panamá.

Ramsden, P. (2003). Learning to Teach in Higher Education. Londres: Routledge Falmer. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203507711

Salinas, J. (2004). “ Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria” . RevistaUniversidad y Sociedad del Conocimiento 1(1): 1-16.

Schmuck, R. (1972). Handbook of Organization development in schools. National Press Oregón.

Tomusk, V. (2006). Creating the European Area of Higher Education: Voices from the periphery. Dordrecht: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-4616-2

Zabalza, MA. (2002). La enseñanza universitaria: el escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.

Published

04-05-2014

How to Cite

Sirera, R., Álvarez, J. I., Durán, A., Fernández, J. M., González-Gaitano, G., Isasi, J. R., & Navarro-Blasco, I. (2014). Innovative Teaching Strategies Applied to University Courses in Chemistry. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 2(1). https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v2.612

Issue

Section

Research articles