Strategic management: School leadership in higher education institutions in Mexico

Authors

  • Marcela Reyes Pazos Universidad Autónoma de Baja California
  • Raul González Núñez Universidad Autónoma de Baja California

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v1.624

Keywords:

School Leadership, Strategic Direction, Leading Profile, Educational Administration, Higher Education

Abstract

ABSTRACT:

The purpose of this research is to define the profile of the school leader in higher education institutions in Mexico. This research is descriptive, with theoretical approach, which presents the needs demanded by the environment (students, society, among others.), about leaders, such as managers or teachers, in educational institutions, who develop strategies for decision making. It points to the school leader in the management process of any organization of higher education in the management stage, specifically strategic management to be carried out in the educational organization. It describes the actual characteristics of school leaders in the Mexican context, strengths and weaknesses. It explains the ideal profile of the school leader in higher education institutions, and the tools with which you must have to perform good leadership, framing areas of opportunity.

References

Bazarra Lourdes, Casanova Olga, García Jerónimo. (2004). Ser profesor y dirigir profesores en tiempos de cambio. Narcea ediciones.

Bennetts Fernández María del Socorro. (2007). El liderazgo transformacional y la evaluación de programas académicos universitarios en México. Educar 40. México.

Cásares Arrangoiz David. (2001). Líderes y educadores: el maestro, creador de una nueva sociedad. Edición Biblioteca presidencial para la paz. Gobierno de la Republica. Ministerio de Educación. Guatemala.

Chiriboga P. Hernán, Calva E. Juan. (2010). Formando agrolíderes: metodología para el fortalecimiento del liderazgo en el sector agropecuario . Instituto interamericano de cooperación para la agricultura.

Daft, Richard. (2006). La experiencia del liderazgo. 3ra.edicion. Editorial Thomson.

Griffin Ricky W., Moorhead Gregory (2010). Comportamiento Organizacional. 9na. Ed. México: Cengage, Learning.

Harvard Business Review (1999). Liderazgo. EdicionesDeusto.

Koontz Harold, Weihrich Heinz, Cannice Mark (2008). Administración. 13 era. Ed. Mc. Graw Hill.

Lussier Robert N., Achua Christopher F. (2011). Liderazgo. 4ta. Ed. México. Cengage, Pearson. Learning.

Mañú Noáin José Manuel. (2009). Manual básico de Direc ción escolar. Dirigir es un arte y una ciencia. Narcea ediciones.

Morera Montes Manuel. (2012). El embrujo de los primogénitos. Editorial Grijalbo.

OECD. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2010). Mejorar las escuelas estrategias para la acción en México.

Rojas Figueroa Alfredo y Lambrech Nora (2009). Construyendo autoridad moral desde las aulas. Reflexiones y propuestas para la acción. UNESCO. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. OREALC/UNESCO Santiago.

Published

05-05-2013

How to Cite

Reyes Pazos, M., & González Núñez, R. (2013). Strategic management: School leadership in higher education institutions in Mexico. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 1(1). https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v1.624

Issue

Section

Research articles