Promotion of Reading Comprehension Through the Virtual Library and Educational Platform and the Reader’s Rate of Second Graders from the Elementary School “Miguel Hidalgo y Costilla”
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v1.629Keywords:
Promotion of Reading Comprehension, Virtual Library, Educational PlatformAbstract
The purpose of this research is to analyze the relationship between the promotion of reading comprehension through the virtual library and educational platform and the reader’s rate of second graders from the Elementary School ¨Miguel Hidalgo y Costilla¨, located in Mexicali, Baja California, Mexico, during the 2011-2012 school years. The student performance in reading was measured through the reader rating instrument validated by the Ministry of Basic Education, specifically by the National Reading Program, as part of the National Strategy 11 + 5 actions. Also there was a conducted survey to the student´s parents to observe the characteristics of the research subjects. With this instrument also underpinned the justification of the study, comparing the national and local reading habits with the families of the sample group of students.
References
Ardila-Rodríguez, Mireya (2011). Indicadores de calidad de las plataformas educativas digitales. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá, Colombia.
Arguelles, Juan Domingo (2003). ¿Qué leen los que no leen?, Paidós, México.
Asociación Andaluza de Bibliotecarios (2010). “La influencia de los nuevos dispositivos electrónicos en el fomento de la lectura”, Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 25, julio 2010, pp. 252-254, 3p.
Cámara Nacional de la Industria Editorial Mexicana (2010). Principales indicadores del sector editorial mexicano 2009. México.
Carrasco, Alma (2000). “Leer, leyendo, lectura”. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 5(9), Enero-Julio 2000, pp. 166-171.
Castillo, Antonio (2005). Historia mínima del libro y la lectura. Editorial Siete Mares. Madrid, España.
Cassany, Daniel, et al. (2001). Enseñar lengua. Graó Editores, Barcelona, España.
Chávez Méndez, María Guadalupe (2005). “La lectura masiva en México: apuntes y reflexiones sobre la situación que presenta esta práctica social”, Estudios Sobre las Culturas Contemporáneas, 11(21), junio 2005, pp. 71-84, 14p.
Chávez, Víctor (2002). “Analfabetas funcionales, 32 millones”, El Financiero, 30 de agosto, México.
Colomer, Teresa, et al. (1996). Enseñar a leer, enseñar a comprender. Celeste-Mec, Madrid, España.
Cuadrado Fernández, María Isabel, et al. (2009). “Pregunte: las bibliotecas responden. Servicio de referencia virtual de las bibliotecas públicas españolas”, El Profesional de la Información, 18(6), nov./dic. 2009, pp. 642-648. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2009.nov.07
Freire, Paulo (1985). La importancia de leer y el proceso de liberación. 3a ed. Siglo XXI. Mexico D.F., 176 p.
Escalante, Fernando (2007). A la sombra de los libros. El Colegio de México.
Gómez Nashiki, Antonio (2008). “La práctica docente y el fomento de la lectura en Colima”, Revista Mexicana de Investigación Educativa 13, pp. 1017-1053, 37p.
Gómez-Palacio, Margarita (1995). La lectura en la escuela. Biblioteca para la Actualización del maestro, SEP, México.
Gómez-Palacio, Margarita (1995). Español sugerencias para su enseñanza. Primer grado. Biblioteca para la Actualización del maestro. SEP, México.
Greaves, Cecilia (2005). Historia de la lectura en México. COLMEX.
Inegi (2012). Escolaridad. Recuperado el 16 de abril de 2012 de http://cuentame.inegi.org. mx/poblacion/escolaridad.aspx?tema=P
Lerner, Delia (2001). “Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario”. Biblioteca para la actualización del maestro. Secretaría de Educación Pública. México.
Ley del fomento para la lectura y el libro (2008). Recuperado el 30 de abril de 2012 de http://www.leydellibro.org.mx/.
Manguel, Alberto (1998). Una historia de la lectura. Alianza Editorial. Madrid, España.
Mardones, José María (2005). Filosofía de las Ciencias Humanas y Sociales. Ediciones Coyoacán, México.
Menéndez Echavarría, A. y J. Tinoco Alfaro (2009). “Propuesta para la implementación del servicio de referencia virtual en la Biblioteca General de la Pontificia Universidad Javeriana”, Signo y Pensamiento 28(54), pp. 317-329.
Organización Editorial Mexicana (2010). Se leen 2.9 libros por persona al año, revelan cifras. Recuperado el 05 de julio de 2012 de http://www.oem.com.mx/elmexicano/notas/n1523000.htm
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2010). Panorama de la Educación 2010. Indicadores de la OCDE. Recuperado el 08 de abril de 2012 de http://browse. oecdbookshop.org/oecd/pdfs/free/9610074e.pdf.
Posner, G. (2004). Perspectivas teóricas del currículo. Editorial Mc Graw Hill. México.
Ramírez Leyva, Elsa M. (2008). “La poca lectura de libros: una trayectoria con dos sentidos”. Investigación Bibliotecológica 22(44), México, pp. 33-64. DOI: https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2008.44.4142
Ramos Curd, Enrique (2009). “Plan de fomento de la Lectura en Chile: Un proceso de construcción participative”. Serie Bibliotecología y Gestión de Información, junio 2009, 45, pp. 5-54, 50p. Chile.
Ramos Curd, Enrique (2008). “Web, Bibliotecas y Fomento de la Lectura”, Serie Bibliotecología y Gestión de Información, Jun 2008, pp. 3-37, 35p. Chile.
Real Academia Española (2012). “Concepto de prehistoria”. Recuperado el 30 de abril de 2012 de: http://lema.rae.es/drae/
Resnick, Lauren (2006). El alfabetismo dentro y fuera de la escuela. Secretaría de Educación Pública. México.
Secretaría de Educación Pública (2011). Plan y programas de Estudio, Educación Primaria. México.
Secretaría de Educación Pública (2000). Programa de Estudio de la Asignatura de Español. México.
Secretaría de Educación Pública (2006). Programa Sectorial de Educación 2007-2012. México.
Secretaría de Educación Pública (2011). ENLACE: Resultados obtenidos en la Escuela “Miguel Hidalgo y Costilla”. Recuperado el 30 de abril de 2012 de http://201.175.44.204/Enlace/Resultados2011/Basica2011/R11CCTGeneral.aspx
Subsecretaría de Educación Básica (2012). “Programa Nacional de Lectura”. Recuperado el 30 de abril de 2012 de: http://lectura.dgme.sep.gob.mx/. Solé, Isabel (2001). Estrategias de lectura. Graó Editores. Barcelona, España.
Torres Septién, Valentina (2005). Historia de la lectura en México. El Colegio de México.
Universidad del Sur (2012). “Biblioteca virtual”. Recuperado el 30 de abril de 2012 de http://www.universidaddelsur.edu.mx/biblioteca.php.
Vidal Ledo María, et al. (2009). “Plataformas didácticas como tecnología educativa”, Educación Médica Superior 23(4), pp. 261-271. Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org