Attitudinal Scale in Adults Face of New Communication Technologies
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v4.692Keywords:
ITC, Attitudes, Technology, Adults, Technological AlphabetizationAbstract
At the present time, technology is part of everyday life for people of all ages around the world. Persons who use it, face different situations in their attempt to utilize these new tools, like ignorance, fear, lack of access to the media and exclusion due to their inability to use such technologies. To shorten the current generation gap, a workshop in order to bring adults excluded from use new technologies and technological literacy skills was conducted. To measure its impact and taking into account that it is important to measure the attitudes that participants have about using ICT, the purpose of this investigation was to validate a scale of attitudes towards ICT. For this aim, the above scale was answered by group of 61 adults aged between 22 and 76 years, with a mean of 52.6 (13.99), the results showed that the psychometric properties of the instrument were adequate. Also, exploratory factor analysis yields two factors, which were called accepting attitudes to ICT and availability for using ICT. Therefore, it is recommended that the scale can be used in future studies to measure attitudes towards TICS in general population.
References
Cabero, J. (2006). La rosa de los vientos. Dominios tecnológicos de las TICs por los estudiantes. España: Grupo de Investigación Didáctica.
Corral, V., Frías, M. & González, D. (2001). Análisis cuantitativo de variables latentes: Aplicación a las ciencias sociales y del comportamiento. Hermosillo, Son: Universidad de Sonora.
Gómez S., y Núñez O. (2005). Un modelo de implementación para reducir la resistencia o Cambio Tecnológico El Internacional Diario de Factores Humanos enManufactura, 4(1), 65-80.
Maldonado, L. (2007). Manual Práctico Para El Diseño De La Escala Likert. Revista Xihmai, 2(4). DOI: https://doi.org/10.37646/xihmai.v2i4.101
Organización Mundial de la Salud. (2003). Informe sobre la salud en el Mundo 2003: forjemos el futuro. Ginebra: Autor.
Pavón, F., y Ruiz, A. (2002). Las personas mayores y la sociedad de la información. Dykinson. Madrid. (163-196). Recuperado en http://www.redadultosmayores.com.ar/buscador/files/EXCLU006.pdf
Reunión de Expertos de Alfabetización (2003). Hacia una sociedad alfabetizada en información. Biblioteca Regional. España. Recuperado en http://www.alfared.org/blog/pol-ticas-p-blicas-pro-alfin/40
Rodríguez, F. (1995). Estudio de la influencia de variables sociodemográficas y psicológicas sobre las actitudes. Revista Argentina de Gerontología y Geriatría, XV(3), 137- 144.
Santrock, J. (2002). Psicología de la educación. México: Mc Graw-Hill.
UNESCO (2003). Informe Global de Seguimiento: Educación para Todos.¿Va el Mundo por el Buen Camino?. París: UNESCO.
Yagosesky, R. (1998). Autoestima. En Palabras Sencillas. Caracas: Júpiter Editores C.A.
Zavala, M., Ruíz, V. y Valenzuela, M. En González, I., Zavala, M., Rodríguez, A. y Vázquez, M.(Comp). Actitud del adulto hacia las tecnologías de la información y comunicación, Aportaciones de inclusión al conocimiento y alfabetización tecnológica para adultos (pp. 105-129), México: editorial TABOOK
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org