The blog as a teaching strategy to strengthen the basic concepts of organic chemistry
Types of bond and functional groups
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedutech.v8.2932Keywords:
Blog, Didactic, Chemistry, Technology, EducationAbstract
The changing modalities that the teaching and learning processes in organic chemistry have experienced are further diversified with the incorporation of ICT. In this sense, it is important to consider the approach to learning difficulties that arise due to the complexity and extension of the contents of this subject, in which it is essential to select, evaluate and effectively implement technological tools that favor interaction and self-learning. The work developed proposes a didactic strategy supported by ICT -the blog- to promote the learning of the basic concepts of organic chemistry.
References
Barragán, N. (2017). El uso del blog y la producción del texto escrito en los estudiantes del grado Octavo de la Institución Educativa Vallecitos, Tolima – Colombia, 2016. Universidad Privada Norbert Wiener. Escuela de Posgrado. http://repositorio.uwiener.edu.pe/bitstream/handle/123456789/1439/MAESTRO%2
Díaz-Barriga, F. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 4(10), 3-21. Doi: 10.1016/S2007-2872(13)71921-8 DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-2872(13)71921-8
Fernández, C. y Criado, C. (2012). Innovación educativa: edublog del profesor y de los alumnos, en el aprendizaje basado en problemas. http://diarium.usal.es/delvalle/files/2013/01/L0306.pdf: Innovagogía.
García, A (2008). Aproximación al uso del BLOG como recurso de enseñanza y aprendizaje. Eduweb, Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 2(1). http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/eduweb/vol2n1/art5.pdf
García, S. y Cantón I. (2019). Use of technologies and academic performance in adolescent students. [Uso de tecnologías y rendimiento académico en estudiantes adolescentes]. Comunicar, 59, 73-81. https://doi.org/10.3916/C59-2019-07 DOI: https://doi.org/10.3916/C59-2019-07
Gargallo, A. (2018). La integración de las TIC en los procesos educativos y organizativos. Educ. rev. vol.34 no.69 Curitiba May/June 2018. https://doi.org/10.1590/0104-4060.57305 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.57305
Gil, P. (2018). El Edu-Blog como dinamizador del proceso enseñanza – aprendizaje de las ciencias. Bogotá. Colombia. Recuperado de file:///C:/Users/LAESTACION/ -1-10-
González, J. y Blanco, N. (2011). Estrategia didáctica con mediación de las tic, propicia significativamente el aprendizaje de la Química Orgánica en la educación secundaria. file:///C:/Users/USER/Downloads/Dialnet-Estrategcipdf
Gutiérrez, M. (2017). El blog como herramienta educativa para Educación Secundaria. Su uso en la materia de Música. Universidad Carlos III de Madrid. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=129738
Hákonardóttir, P. (2016) El uso del blog de aula como herramienta interactiva en la enseñanza de ELE. https://skemman.is/bitstream/1946/24264/1/
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Editorial McGraw Hill. 6ta Edición. México.
Lambraño, J. (2016). El blog: un recurso didáctico que favorece la comprensión en los estudiantes sobre la formulación de compuestos inorgánicos. Revista del Sistema de Práctica Pedagógica y Didáctica. PPDQ. 54. 5.11. https://revistased DOI: https://doi.org/10.17227/PPDQ.2015.num54.4048
Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Serie Investigación Educativa. Editorial GRAÓ. Barcelona. p.138.
López, P. (2004). Población, muestra y muestreo. Punto Cero. ISSN 1815-0276.
Pacheco, J. y Acuña, J. (2018). El blog interactivo como estrategia de motivación y mejoramiento del proceso de enseñanza-aprendizaje del área de producción agrícola de la Institución Educativa Urbano Molina Castro del Corregimiento los Andes de Nueva Granada Magdalena. Universidad Evangélica Nicaragüense. Martin Luther King Jr. UENIC MLK Jr. Facultad de Educación. https://cismlk.co
Ramírez, I. (2016). El blog una herramienta metodológica para la adquisición de nuevos conocimientos y evaluación de los saberes en el proceso educativo. Machala. http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/8640
Rodríguez, A. (2016). Aproximación a un estado del arte en el uso de las TIC para la enseñanza de la química en la educación básica y media en Bogotá. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/2276/TE-y
Rodríguez, S. (2015). Uso de blogs como herramienta de producción escrita en estudiantes de segundo de primaria. (tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas, Bogotá, Colombia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org