Knowledge and management of ICT by teachers in Trade and Marketing

Changes produced by the Covid-19 pandemic and in the Information Era

Authors

  • María Patricia Soroa de Carlos Universidad CEU San Pablo
  • María del Mar Hernández Suárez Universidad CEU San Pablo

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedutech.v8.2947

Keywords:

Professional Training, ICT, Trade and Marketing, Social Networks, COVID-19, Tools, Innovate experiences

Abstract

Due to the pandemic of COVID-19 and the state of alarm it brought with it, there were lots of teachers who had to adapt themselves and to a new learning situation, facing the demands of Education 2.0 in a brief period. The lack of training and adjustment to the specific needs of teachers entails that many times, these professionals have to acquire knowledge on their own. In the field of Professional Training in Trade and Marketing, we find ourselves in a context where lots of teachers hardly have the knowledge of  ICT.

References

Armayones Ruiz, M. (21 de enero 2021). Redes Sociales: como consiguen que las utilicemos continuamente. Recuperado de: https://www.uoc.edu/portal/es/news/actualitat/2021/015-redes-sociales-uso-continuo.html

Buxarrais, M. R. (2016). Redes sociales y educación. Education in the Knowledge Society, 17(2),15-20. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5355/535554762002

Calvo, S. T., Cervi, L., Tusa, F. y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21.

Fundación Bankia por la Formación dual. Dualiza. (2020) Observatorio de la Formación Profesional en España Informe anual. Recuperado el 4 de junio de 2021 de: https://www.researchgate.net/profile/Juan-Gamboa-2/publication/347985099_Observatorio_de_la_Formacion_Profesional_en_Espana_Informe_2020/links/5feb71f1a6fdccdcb8167d62/Observatorio-de-la-Formacion-Profesional-en-Espana-Informe-2020.pdf

Garrote Rojas, D., Jiménez-Fernández, S. y Serna Rodríguez, R. (2018). Gestión del tiempo y uso de las TIC en estudiantes universitarios. Píxel-Bit, 53, 109-121. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.07

Grande-de-Prado, M., García-Peñalvo, F. J., Corell, A. y Abella-García, V. (2021). Evaluación en Educación Superior durante la pandemia de la COVID-19. Campus Virtuales, 10(1), 49-58.

Jorge Vázquez, J., Nañez-Alonso, S.L., Sanz-Bas, D. y Chivite- Cebolla, Mª P. (2020). Contribuciones de la tecnología digital en el desarrollo educativo y social. Edit Adaya Press.

Marín Díaz, V. Cabrero Almenara, J. (2019). Monográfico Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa. Revista Iberoamericana de educación a distancia, 22(2).DOI: https://doi.org/10.5944/ried.22.2.24248

Observatorio Tecnológico (2012). Monográfico: Redes Sociales. Recuperado de: http://recursostic.educacion.es/observatorio/web/en/internet/web-20/1043-redes-sociales?start=3

Olmedo Torre, N. y Farrerons Vidal, O. (2017). Modelos constructivistas de aprendizaje en programas de formación. Cataluña. Universidad Politécnica de Cataluña. Recuperado de: https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/112955/modelos_constructivistas.pdf;seque

Peña Martínez, E. y M. Esteve-Mon, F. (2017). Capítulo 3 Tag2learn: una herramienta para la integración de redes sociales y plataformas de teledocencia. En Zapata Boluda, R. (dir.) Educación, salud y TIC en contextos multiculturales: Nuevos espacios de intervención. Edit. Universidad de Almería

Ricardo Barreto, C. e Iriarte Diezgranados, F. (2017). Las TIC en educación superior: Experiencias de innovación. Universidad del Norte.

Published

25-08-2021

How to Cite

Soroa de Carlos, M. P. ., & Hernández Suárez, M. del M. (2021). Knowledge and management of ICT by teachers in Trade and Marketing: Changes produced by the Covid-19 pandemic and in the Information Era. EDUTECH REVIEW. International Education Technologies Review Revista Internacional De Tecnologías Educativas, 8(1), pp. 77–88. https://doi.org/10.37467/gka-revedutech.v8.2947

Issue

Section

Research articles