Construction of the Sense of Reality in the Child From the Playful Character at the Point of Inter-Relationship With the Object

Authors

  • Elizabeth Martínez Palma Universidad Austral de Chile

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v2.1231

Keywords:

Understanding of the Sense of Reality, Cognitive Representations, Yoica Identity, Game, Intersubjective Relationship Child-Objects

Abstract

From different theoretical perspectives, primarily from cognitive-developmental psychology and systemicfunctionalist currents, the infant stage has been regarded as one of the most characteristic manifestations of human life, where the game is considered fundamental, and it supports the possibilities of constructing senses of reality in the child. Both the processes of representing the world as socialization models are patented in the game at this stage, which are combined with the signed interaction between the child and objects, giving rise to symbolic thought and the formation of identity processes. The child, through the game, gets closer to the pleasure and enjoyment of free time, to the suspension of social determinism which is already confined and to the freedom of choice of its being possible.

Author Biography

Elizabeth Martínez Palma, Universidad Austral de Chile

Docente, adjunto, del Instituto de Filosofía y Estudios Educacionales de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Austral de Chile. Imparto asignaturas relacionadas con la psicología educacional y las didácticas educativas. Mi formación profesional se ha vinculado con los procesos educacionales y el desarrollo humano (Educadora de párvulos, Licenciada en Educación y Magíster en Desarrollo Humano, mención desarrollo personal y familiar). En estos momentos soy candidata a Doctor del Programa de Doctorado de Ciencias Humanas, mención discurso y cultura desarrollado por la Universidad Austral de Chile. Mi tesis de grado es patrocinada por la Dra. Mari Carmen Abengózar, docente titular del departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad de Valencia, España. Los trabajos que he desarrollado han focalizado mi investigación en el estudio del sujeto, situado en la primera infancia, desde una perspectiva evolutiva centrada en la construcción de representaciones cognitivas, la definición de procesos identitarios y la conformación discursiva dialógica en la comprensión de la realidad.

References

Amar, J. y Abello R. (1998). El niño y su comprensión del sentido de la realidad. Barranquilla: Uninorte.

Beard, R. (1971). Psicología evolutiva de Piaget. Buenos Aires: Kapelusz.

Berger, P. y Luckmann, T. (1986). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Bourdieu, P. (1988). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.

Bowlby, J. (1993). El vínculo afectivo. Barcelona: Paidós.

Deleuze, G. (1989). Lógica del sentido, trad. De M. Morey. Buenos Aires: Paidós.

Douglas, M. (1973). Pureza y Peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Madrid: Siglo Veintiuno.

Eco, U. (2000). Tratado de Semiótica General. Barcelona: Lumen.

Eisenstadt, S. N. (2001). Modernización. Movimientos de protesta y cambio social. Buenos Aires: Amorrortu.

Erikson, E. (1993). Infancia y Sociedad. Buenos Aires: Hormé, SA.

Flecha, R. y Tortajada, I. (1999). Retos y salidas educativas en la entrada del siglo XXI. Los retos del futuro inmediato. Barcelona: Biblioteca de aula.

Godelier, M. (2000). Cuerpo, parentesco y poder. Perspectivas antropológicas y críticas. Quito: ABDA-YALA.

González, A., et al. (2006). Psicología del Desarrollo. Teorías y Prácticas. Buenos Aires: Aljibe.

Goleman, D. (1996). La inteligencia emocional. Buenos Aires: Javier Vergara (Ed.).

Guidano, V. y Liotti, G. (1983). Cognitive processes and emotional disorders. New York: The Guilford Press.

Halliday, M. A. K. (1994). An introduction to functional grammar. Londres. Edward Arnold.

Holzapfel, C. (2003). Crítica de la razón lúdica. Madrid: Trotta.

Jadue, G. y Loaiza, C. (2005). “Pertenencia a familia uniparental. Efectos en el desempeño escolar y en el desarrollo emocional de los hijos”. Boletín de Investigación Educacional, 20(1), 203-215.

Jadue, G. (2003). “Transformaciones Familiares: desafío para la educación del siglo XXI”. Revista de Psicología (Pontificia Universidad Católica del Perú) XXI (2), 272-289. DOI: https://doi.org/10.18800/psico.200302.002

Jadue, G. (2009). El niño con problemas de aprendizaje y de conducta en la escuela. Chile: Bravo y Allende.

Kopytoff, I. (1991).La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías. México: Grijalbo.

Larraín, J. (1996). Modernidad: Razón e Identidad en América Latina. Santiago, Chile. Editorial Andrés Bello.

Papalia, D. y Wendkos Olds, S. (1988). Desarrollo Humano. México: Mc Graw-Hill.

Piaget, J. (1961). La formación del símbolo en el niño. Imitación, Juego, sueño, imagen y representación. México: Fondo de la cultura económica.

Piaget, J. (1973). Seis estudios de psicología. Barcelona: Seix Barral, SA.

Piaget, J. (1973). Psicología y Pedagogía. España: Ariel.

Piaget, J., Konrad, L. y Erikson, E. (1982). Juego y Desarrollo. Barcelona: Grijalbo.

Rogers, C. (1984). El proceso de convertirse en persona: Mi técnica terapéutica. Biblioteca de Psiquiatría, Psicopatología y Psicosomática. Serie Mayor.

Schunk, D. (2005). Teorías del Aprendizaje. México: Prentice- Hall.

Schutz, A. y Luckmann T. (1977). Las estructuras del Mundo de la Vida. Buenos Aires: Amorrortu.

Sepúlveda, G. (1997). “Desarrollo psicológico del niño y del adolescente: Enfoque cognitivo, estructural y evolutivo”. Boletín Sociedad de Psiquiatría y Neurología de la Infancia y Adolescencia, 2, 28-49.

Skewes, J. y Guerra, D.(2008)."¿Vernacularización, Hibridación, Enajenación, Patrimonialización?". Revista Conserva, 12, 5-37.

van Dijk, T. (1980). “El procesamiento cognoscitivo del discurso literario”. Acta Poética. Universidad Nacional Autónoma de México.

van Dijk, T. (1997). El discurso como estructura y proceso. Estudios sobre el discurso I. Una introducción multidisciplinaria. Barcelona: Gedisa.

van Dijk, T. (2009). Society and discourse. New York: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511575273

Vygotski, L. (1979). Desarrollo de procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica-Estudios y Ensayos.

Published

06-03-2013

How to Cite

Martínez Palma, E. (2013). Construction of the Sense of Reality in the Child From the Playful Character at the Point of Inter-Relationship With the Object. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 2(2). https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v2.1231

Issue

Section

Research articles