Shortages in Learning about Editorial Design at the University
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v7.1677Keywords:
Deficiency, Programming, Design, Editorial, UniversityAbstract
The investigation comes as a result of the concern that arises when they detect that students reach the final straight of the degree, the question why students are not learning enough about editorial design? The Hypothesis certain: if applied interviews with a group of students from the degree. The qualitative method, complemented with the tool of the interview semi guided. The results obtained, it is necessary that the professor hold a strong interest toward the subject to infect their students; the updating of educational program. Finally, after concluding the investigation establishes that it has met the objective of the same, finding with this the main causes of the deficiency in the learning, obtained from the students themselves.
References
Alberto. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Alcaraz, J., Garone Gravier, M., Kimura, D., Paoli, C., & Sagahón , L. (2016). Diseño editorial: más allá de la página. Recuperado el 5 de Agosto de 2017, de TERRA ADENTRO: http://www.tierraadentro.cultura.gob.mx/diseno-editorial-mas-alla-de-la-pagina/
Ambrose , G., & Harris, P. (2013). LAYOUT. Parramon.
Ana. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
AnaKaren. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Antonio. (2017).
Antonio. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Brignhurst, R. (2014). Los elementos del estilo tipográfico. México: FONDO DE CULTURA ECONÓMICA (FCE).
Cadena Flores, S., & Mínguez García , H. (2012). De la tipografía en el libro al libro-arte tipográfico. . El Artista.
Caldwell, C., & Zappaterra, Y. (2016). DISEÑO EDITORIAL. Periódicos y revistas / Medios impresos y digitales. Barcelona: Gustavo Gili, SL.
Carrion, U. (2012). EL ARTE NUEVO DE HACER LIBROS. TUMBONA.
Castillo, M. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Collazos González , G. (2011). Tesis. Diseño editorial como expresión y afirmación de la ideología política, social y cultural. Palermo, Argentina.
De Buen Unna, J. (2014). Manual de diseño editorial (4a edición). Epaña: TREA.
DiMarco, J. (2010). Digital design for print and web . Estados Unidos: John Wiley & Sons.
Fernández del Castillo, G. (2016). Ponencia. Ponencia: Discursos, imaginarios y conflictos en la inserción del diseño en el campo de la edición. Mèxico: UNAM.
Fleitas Rodríguez , P. (2013). InDesign CS6: Los mejores consejos de diseño y diagramación. Argentina: RedUsers.
French, N. (Diciembre de 2013). Ocho consejos para combinar tipografía. Obtenido de ADOBE CREATE MAGAZINE: http://create.adobe.com/2013/12/1/eight_tips_for_combining_typefaces.html
Gabriela. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Giménez Fayos, M. (2015). Tesis. PROYECTO DE DISEÑO EDITORIAL Concepción del proyecto editorial: La italiana y prototipo impreso. Valencia, España.
Guerrero Reyes, L. (2016). Tesis. El Diseño Editorial. Guía para la realización de libros y revistas. Madrid, España.
Guerrero Reyes, L., & Jaramillo Escobar, B. (2016). Diseño Editorial. Aplicado a libros y revistas impresos. Guayaquil, Ecuador: Digráfica.
Hernández Cardona, M. (2010). Tesis. GUÍA DE DISEÑO EDITORIAL PARA REVISTAS DE DIVULGACIÓN ACADÉMICA. Medellín, Colombia.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación. México: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.
Hernández, M. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Junior. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Kane, J. (2012). Manual de tipografía. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili.
Kloss, G. (2011). De libros, editores y las nuevas tecnologías: Entrevista con Gerardo Kloss. http://contratiempo.net/2011/11/de-libros-editores-y-las-nuevas-tecnologias-entrevista-con-gerardo-kloss/. (E. Morales-Guerrero, Entrevistador) Chicago.
L. Eisenstein, E. (2010). La imprenta como agente de cambio. Comunicación y transformaciones culturales en la Europa moderna temprana. México: FONDO DE CULTURA ECONÓMICA (FCE).
Ledesma, D. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Leo. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Leticia. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Liliana. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Lupton, E. (2015). Pensar con Tipos. España: GUSTAVO GILI.
Lupton, E., & Cole Phillips, J. (2016). Diseño gráfico: Nuevos fundamentos. Editorial Gustavo Gili.
Mendoza Zaragoza, E., & Trejo Guerrero, J. (2016). La construcción de una Universidad comprometida con su tiempo. Querétaro: EU.
Mendoza, L. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Michelle. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Montero, F. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Müller-Brockmann, J. (2012). Sistemas de retículas. Un manual para diseñadores gráficos. España: Editorial Gustavo Gili.
Ortega, P. (23 de Agosto de 2017). La deficicencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Pérez Gómez, Á. (2012). La etnografía como método integrativo. Revista Colombiana de Psiquiatría. DOI: https://doi.org/10.1016/S0034-7450(14)60015-9
Pérez, A. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Ponce, P. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el parendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Portillo, K., & Velís, C. (2011). Principios básicos del diseño editorial. México: VEINTI/CUATRO.
Rodriguez, S. (2017). Reports in and from smartphones: A new way of doing journalism (Informes en y desde smartphones: Una nueva forma de hacer periodismo). Advances in Intelligent Systems and Computing. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-46068-0_63
Rojas Cairampoma, M. (2015). Tipos de Investigación científica: Una simplificación de la complicada incoherente nomenclatura y clasificación. REDVET.
Samara, T. (2008). Los elementos del diseño. Manual de estilo para diseñadores gráficos. Barcelona: Gustavo Gili, SL.
Santa Rubio, M. (2014). Tesis. EL DISEÑO EDITORIAL APLICADO A REVISTAS ESPECIALIZADAS IMPRESAS: PROTOTIPO DE LA REVISTA ARTZ. Valencia, España.
Scientific Software Development GmbH. (Agosto de 2017). v spanish intro | Qualitative Data Analysis with ATLAS.ti. Obtenido de http://atlasti.com/es/
Sergio. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el parendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Trejo Martínez, F. (2010). Fenomenología como método de investigación: Una opción para el profesional de enfermería. Enf Neurol.
Universidad Autónoma de Querétaro. (2017). Universida Autónoma de Querétaro. Recuperado el Agosto de 2017, de Oferta educativa.
Velázquez, M. (23 de Agosto de 2017). La deficiencia en el aprendizaje de Diseño Editorial. (M. Rodríguez Borrayo, Entrevistador)
Vendrell Lahosa, N. (2015). Tesis. Diseño Editorial. Propuesta de diseño para la revista de tendencias Yorokobu. Valencia, España.
Yunquera Nieto, J. (2015). Tesis. Tabletas y smarthphones. El diseño editorial obligado a adaptarse a los nuevos soportes infotmativos digitales. Madrid, España. DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2015.9.9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org