A Gender Perspective: a Intersubjectivity, Embodied Consciousness and Corporeality

Authors

  • Raquel Flores Universidad Autónoma de Chile

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v4.796

Keywords:

Gender, Embodied Consciousness, Corporeality

Abstract

This essay is part of a reflection whose purpose is to discuss and clarify some points and tensions around gender issues from the perspective of embodied consciousness, corporeality and temporality. The texts to be discussed for this purpose are the authors Edgar Morin: Introduction to Complex Thought (1994) and The Mind Sorted Bien (2001); Jacques Luc Nancy, Community DOA (2000) and Merleau-Ponty (1975) Phenomenology of Perception, authors who have allowed a glimpse of new theoretical contributions to gender. The challenge arises from the Philosophical Anthropology is trying to understand the “human phenomenon”, from a metaphysical perspective, according to this conception, the human being is the result of what he does to himself in his relationship with nature. To start this reflection, it is necessary to recognize that it arises from the Phenomenology, which is also considered a philosophy for which the world is always “already there” before reflection as an inalienable presence and allows to account for the space, time and "lived" world. Hurssel the theorist who founded this movement says: I'm not the result or crosslinking of the many coincidences that determine my body or my “psyche” but rather, all I know the world, I know from a prospect or mine experience the world without which the symbols of science would not want to say anything. (Husserl, 1913, p. 369-370)

Author Biography

Raquel Flores, Universidad Autónoma de Chile

Directora del Centro de Investigación y Evaluación Educacional. Universidad Autó- noma de Chile. Profesora de Educación General Básica, Universidad de Chile, estudios de postgrado en Currículo y Evaluación, Magíster en Educación y Doctora en Ciencias de la Educación Pontificia Universidad Católica de Chile. En la trayectoria profesional docente destacan catorce años de experiencia en aula en primer y segundo ciclo básico y en cargos directivos principalmente entregando asesoría técnica a ambos niveles educacionales. Diez años de trabajo en la formulación de políticas públicas a través de la formación inicial docente en conjunto con el MINEDUC y Consejo Superior de Educación, y el trabajo académico como Docente Escuela de Pregrado. Departamento Educación. Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Chile. En la formación continúa de profesores realizando asesoría técnica, seguimiento y evaluación a través de la formación de equipos directivos y en el perfeccionamiento de profesores a través de universidades en coordinación con el Centro de Perfeccionamiento y Experimentaciones Pedagógicas CPEIP. En el área de la investigación, asesoría técnica en materias de Gestión al Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. (CNCA); Dirección Nacional de Bibliotecas y Museos (DIBAM); la Comisión Nacional de Ciencias y Tecnología CONICYT; al Consejo Superior de Educación y la creación de grupos de investigadores en materias educacionales en ambos organismos estatales.

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Published

06-03-2015

How to Cite

Flores, R. (2015). A Gender Perspective: a Intersubjectivity, Embodied Consciousness and Corporeality. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 4(1). https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v4.796

Issue

Section

Research articles