Create and Transform Critically: Design Responsibility and Commitment

Authors

  • Luz del Carmen Vilchis Esquivel Escuela Nacional de Artes Plásticas / Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v3.809

Keywords:

Design, Sustainability, Transformation, Responsibility

Abstract

The design, in sustainability territory, faces various conditions of development, so it must analyze the conditions under which they carry out their projects to create and transform into an environment where good design has the innovation, competitiveness and environmental awareness as added values. The contemporary design considerations refer to the impact that each of the products involved in the environment and quality of life of human beings directly or indirectly. The design project and therefore its methodology should include, in addition to the resources that are used, how they are processed and how is reused, recycled or disposed of, without forgetting the importance of meeting the needs of functionality objects and materials, the efficiency of space, simplicity and clarity of graphical or visual communication. The design has become voracious eater that feeds on open markets, regardless of user or recipient, regardless of how their actions affect the environment. One of the great dangers of the new political design is precisely the increased production of useless objects in total obstruction of the market, generating expectations of consumption objects at some time become deadly elements to the environment. A critical judgment about good design would reduce rather than expand, the return to ideas that less is more, simplicity versus complexity, simplicity over saturation, use of resources rather than waste, face reality or fiction, a challenge of sustainability for architectural, industrial and graphic designers.

Author Biography

Luz del Carmen Vilchis Esquivel, Escuela Nacional de Artes Plásticas / Universidad Nacional Autónoma de México

Catedrática desde 1979 de la UNAM y otras universidades. Primera dise- ñadora gráfica en ingresar al Sistema Nacional de Investigadores. Estudió Diseño Gráfico y Filosofía; Maestra en Comunicación y DG; Doctora en Bellas Artes y Filosofía; Doctora Honoris Causa, CICE Uruguay. Autora de 19 libros, 27 colaboraciones y 81 artículos internacionales, coordinando 21 proyectos de investigación, formando 69 investigadores. Pionera en tecnología digital, organizó 4 laboratorios, cursos para 3,000 diseñadores y 200 empresas. Elaboró programas en 7 universidades, dirigiendo más de 200 tesis, impartiendo 85 cursos y dictando 142 conferencias en 24 países. Arbitrando 121 proyectos y 67 artículos internacionales en prestigiadas instituciones, pertenece a DRS, FHD, DHS, ISCH UNESCO Grecia, MERLOT y 13 comités editoriales. Diseñadora para más de 100 empresas, recibiendo premios en México y Suiza. 106 exposiciones en 45 países. Única mujer Directora de la ENAP-UNAM.

References

Barth, Casandra (2008). Sustainable graphic for the Print Industry . California: Graphic Communication. College of Liberal Arts.

Crul, M.R.M. y J.C. Diehl (2007). Diseño para la sostenibilidad . Países Bajos: PNUMA / Universidad Tecnológica de DELFT.

Frascara, Jorge y otros (2004). Diseño gráfico para la gente: Comunicaciones de masa y cambio social. 3ª ed. Buenos Aires: Ediciones Infinito.

VanderLans, Rudy (2004). “Graphic design vs style, globalism, criticism, science, authenticity and humanism” en Emigre Nº 67. USA, Enrique/Princeton Architectural Press.

Hoyo Canfield, Luis Javier (1995). “Ambiente, desarrollo y salud” en Derechos humanos y medio ambiente 2(13). México, Comisión de los Derechos Humanos del Estado de México.

Leff, Enrique (Coord.) (2002). Ética, vida, sustentabilidad . México: PNUMA/ Red de formación ambiental para América Latina y el Caribe.

Leff, Enrique y Julia Carabias (coords.) (1993). Cultura y manejo sustentable de los recursos naturales. México: CIICH-UNAM.

López Rodríguez, Ramón (1998). “El desarrollo sostenible: ¿Una utopía o una necesidad urgente?” en Revista Complutense de Educación 9(2), Madrid: Universidad Complutense, pp. 257-274.

Jaquenod de Zsogon, Silvia (2000). “Conclusiones al Congreso Internacional Ambiente y Desarrollo Sostenible en el umbral del tercer milenio” en Revista Observatorio Medioambiental Nº 3 . Madrid, Instituto Universitario de Ciencias Ambientales, Universidad Complutense, pp. 437-444.

Mercado García, Alfonso e Ismael Aguilar Barajas (eds.) (2005). Sustentabilidad ambiental en la industria. Conceptos, tendencias internacionales y experiencias mexicanas . México: El Colegio de México.

Nadal, Alejandro (ed.) (2007). Desarrollo sustentable y cambio global . México: El Colegio de México. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvhn09kv

Papanek, Victor (1985). Diseñar para el mundo real . Madrid: Blume.

Pelta, Raquel (2004). Diseñar hoy. Barcelona: Paidós.

Ricard, André (2008). “El Diseño en la Sociedad del Espectáculo” en FOROALFA , Buenos Aires, 23/06/2008. http://foroalfa.org/articulos

Scott, Nicky (2007). Reduce, Reuse, Recycle. Vermont: Chelsea Green Guides.

Smythe Junior, Nelson Luis y otros (2007). Susgraf: para promover a sustentabilidade na área de design grafico. Brasil: CIDI.

Vilchis Esquivel, Luz del Carmen(2000). Diseño Universo de Conocimiento. Investigación de proyectos en la comunicación gráfica. México: UNAM, Claves Latinoamericanas.

Walker, Stuart y Ed Dorsa (2002). “Making Design work. Sustainability, Product Design and Social Equity” en The Journal of Sustainable Product Design , 1. Países Bajos: Elsevier Academic Publishers, pp. 41-48. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1014412307092

Published

06-03-2014

How to Cite

Vilchis Esquivel, L. del C. (2014). Create and Transform Critically: Design Responsibility and Commitment. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 3(2). https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v3.809

Issue

Section

Research articles