Pedagogical Practice: an Experience Based on Research Action Perspective

Authors

  • Mirian Terán de Serretino Universidad de los Andes

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v3.811

Keywords:

Qualitative Methodology, Social Sciences, Teaching, Learning, Research Action

Abstract

This research is based on qualitative methodology perspective of research action. The epistemology is found upon a social-historical approach; it is related to social sciences, also called “human sciences”, because it includes the study of man, its nature, development, relationships, cognitive and creative potential, affective interactions, values, beliefs and feelings. The aim of the research was to transform pedagogical practices of mathematic teachers at the elementary school “Rosario Almarza” at Trujillo State-Venezuela. The study reflects on teachers´ classroom activities and how they perform them. The information was gathered through field notes, interviews, written artifacts, photos and audio/video recordings. Data analysis was done through “source triangulation technique”. This study generated positive results so teachers could improve their pedagogical practices, and act as meaningful learning mediators; also offered a constructivist strategies manual as handout and orientation. The research offered students the opportunity to build learning from cooperative work.

Author Biography

Mirian Terán de Serretino, Universidad de los Andes

Profesora Titular Jubilada de la Universidad de los Andes-Venezuela, adscrita al Departamento de Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Educación Mención Matemática (ULA, 1983). Magíster Scientiarum en Andragogía (URU, 1986). Magíster Scientiarum en Docencia para la Educación Superior (UNERMB, 1996). Doctora en Ciencias de la Educación (ULAUNESR, 2005). Línea de Investigación: Enseñanza-Aprendizaje de la matemática y Formación Docente. Escritora de artículos en Revistas científicas EDUCERE, PARADIGMA, ÁGORA, REVISTA DE INVESTIGACIÓN, REVISTA DE PEDAGOGIA, ORBIS y PERFILES. Autora de varios Textos. Investigadora acreditada en el PEI-ULA y PPI-ONCTI. Coordinadora del Grupo de Investigación Educativa Escuela Comunidad (GIEEC).

References

Beltrán, C., Fonseca, M y Peña, A. (1999). “Una Propuesta para la Enseñanza y el Aprendizaje de los Sistemas de Numeración”. Revista EMA 4(3), p. 9.

Díaz, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill.

Frankena, W. (1975). Tres filosofías de la educación en la historia. México: Uteha Ediciones.

Gallego, R y Pérez, R. (2001). La enseñanza de las ciencias experimentales. Colombia: Magisterio.

Giraldo, I., Pantoja, M y Serrato, C. (1999). “Una Propuesta para la Enseñanza de la Noción de Conjunto y sus Relaciones”. Revista EMA 4(3), p. 9.

Laburu, C. (1996). La crítica en la enseñanza de las ciencias: Constructivismo y contradicción. Brasil: Investigación y Experiencia Didáctica. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4243

Mardones, J. (1991). Filosofía de las ciencias humanas y sociales. Barcelona: Editorial del Hombre.

Marina, J. (2000). Teoría de la inteligencia creadora. Barcelona: Editorial Anagrama.

Martínez, M. (1999). La Nueva Ciencia. Su desafío, Lógica y Método. México: Trillas.

Pérez, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid: La Muralla.

Rojas, R. (1999). Investigación-acción en el aula. Enseñanza-aprendizaje de la metodología. México: Plaza y Valdés Editores.

Ruiz, Y., García, N., García, P y Quintero, E. (1998). “Una Propuesta de Enseñanza para abordar la Representación de Fracciones Equivalentes en la Recta Numérica”. Revista EMA 3(3), p. 10.

Sarmiento, M. (2004). “ La enseñanza de la matemática y las nuevas tecnologías. Una estrategia de formación permanente”. Trabajo doctoral. ULA-URV.

Terán, M., Pachano, L. y Quintero, R. (2005). “Estrategias para la Enseñanza y el Aprendizaje de la Matemática”, Fondo Editorial “Programa de Perfeccionamiento y Actualización Docente” de la ULA, Mérida.

Terán, M., Quintero, R. y Pachano, L. (2007). Enseñanza de la Geometría en la Educación Básica. Mérida: Fondo de Ediciones Universitas.

Vizcaya, F. (2002). “Los vicios. La tarea profunda de educar”. Revista DERECHO Y SOCIEDAD 2, p. 37.

Published

06-03-2014

How to Cite

Terán de Serretino, M. (2014). Pedagogical Practice: an Experience Based on Research Action Perspective. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 3(2). https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v3.811

Issue

Section

Research articles