Implementation of Creative Strategies in University Students: Pedagogical proposal for a real and meaningful learning

Authors

  • Nahomy Casas Barrera Universidad Autónoma de Baja California
  • Lorena Acevedo Universidad Autónoma de Baja California

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.1882

Keywords:

Creative Strategies, Teaching-Learning, Significant Learning, Motivation in University Students, Higher Education Teaching

Abstract

Creative strategies benefit the students in order to guide them to the achievement of a meaningful learning, because they help to a greater concentration by presenting the content of the class, understanding then the nature, reach and sequence of the information provided. The present field practice was carried out with a group of university students of the third semester of the Faculty of Languages at the Autonomous University of Baja California. Starting with the theme of motivation, five educational strategies are implemented to later know the perspective of the students through a survey.

References

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento: una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidos Ibérica.

Ballester, A. (2002). El aprendizaje significativo en la práctica. Recuperado de http://www.aprendizajesignificativo.es/mats/El_aprendizaje_significativo_en_la_practica.pdf

De Bono, E. (2000). El pensamiento lateral: Manual de creatividad. Argentina: Paidós

De la Torre, S. y Violant, V. (2013). Estrategias creativas en la enseñanza universitaria. Recuperado de http://sistemaucem.edu.mx/bibliotecavirtual/oferta/maestria/educacion/ME308/estrategias_creativas_en_la_ensenanza_universitaria.pdf

Díaz Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. México: McGraw-Hill.

Gallarreta, A. y Merino, G. (2006). Aportes para la utilización de analogías en la enseñanza de las ciencias. Ejemplos en biología del desarrollo. Revista Iberoamericana de Educación, 37(6), 1-10. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/2678

García, C., Loredo, E. y Carranza, J. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 1-15. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15511127006

Gómez, M. (2007). Manual de Técnicas Dinámicas. Tabasco: ECOSUR.

Iglesias, I. (1999). La creatividad en el proceso de enseñanza-aprendizaje de ELE: caracterización y aplicaciones. Manuscrito inédito. Facultad de Filología, Universidad de Oviedo.

Monereo, C., Castelló, M., Clariana, M., Palma, M., y Pérez, L. (2011). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Barcelona: GRAÓ.

Ontoria, A., Ballesteros, A., Cuevas, C., Giraldo, L., Martín, I., Molina, A. y Vélez, U. (2006). Mapas conceptuales. Una técnica para aprender. Madrid: NARCEA.

Ramírez, D. A., Cardona, M., y Álvaro, D. (2010). Aprendizaje significativo a través de secuencias didácticas de planeación, ejecución y evaluación en el programa de Psicología. International Journal of Psychological Research, 3(2), 93-108. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299023506011

Rivera, J. (2004). El aprendizaje significativo y la evaluación de los aprendizajes. Revista de Investigación Educativa, 8(14), 47-52. Recuperado de http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtualdata/publicaciones/inv_educativa/2004_n14/a07.pdf

Published

18-02-2019

How to Cite

Casas Barrera, N., & Acevedo, L. (2019). Implementation of Creative Strategies in University Students: Pedagogical proposal for a real and meaningful learning. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 7(1), 23–28. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.1882

Issue

Section

Research articles