Implementation of Creative Strategies in University Students: Pedagogical proposal for a real and meaningful learning
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.1882Keywords:
Creative Strategies, Teaching-Learning, Significant Learning, Motivation in University Students, Higher Education TeachingAbstract
Creative strategies benefit the students in order to guide them to the achievement of a meaningful learning, because they help to a greater concentration by presenting the content of the class, understanding then the nature, reach and sequence of the information provided. The present field practice was carried out with a group of university students of the third semester of the Faculty of Languages at the Autonomous University of Baja California. Starting with the theme of motivation, five educational strategies are implemented to later know the perspective of the students through a survey.
References
Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento: una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidos Ibérica.
Ballester, A. (2002). El aprendizaje significativo en la práctica. Recuperado de http://www.aprendizajesignificativo.es/mats/El_aprendizaje_significativo_en_la_practica.pdf
De Bono, E. (2000). El pensamiento lateral: Manual de creatividad. Argentina: Paidós
De la Torre, S. y Violant, V. (2013). Estrategias creativas en la enseñanza universitaria. Recuperado de http://sistemaucem.edu.mx/bibliotecavirtual/oferta/maestria/educacion/ME308/estrategias_creativas_en_la_ensenanza_universitaria.pdf
Díaz Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. México: McGraw-Hill.
Gallarreta, A. y Merino, G. (2006). Aportes para la utilización de analogías en la enseñanza de las ciencias. Ejemplos en biología del desarrollo. Revista Iberoamericana de Educación, 37(6), 1-10. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/2678
García, C., Loredo, E. y Carranza, J. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 1-15. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15511127006
Gómez, M. (2007). Manual de Técnicas Dinámicas. Tabasco: ECOSUR.
Iglesias, I. (1999). La creatividad en el proceso de enseñanza-aprendizaje de ELE: caracterización y aplicaciones. Manuscrito inédito. Facultad de Filología, Universidad de Oviedo.
Monereo, C., Castelló, M., Clariana, M., Palma, M., y Pérez, L. (2011). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Barcelona: GRAÓ.
Ontoria, A., Ballesteros, A., Cuevas, C., Giraldo, L., Martín, I., Molina, A. y Vélez, U. (2006). Mapas conceptuales. Una técnica para aprender. Madrid: NARCEA.
Ramírez, D. A., Cardona, M., y Álvaro, D. (2010). Aprendizaje significativo a través de secuencias didácticas de planeación, ejecución y evaluación en el programa de Psicología. International Journal of Psychological Research, 3(2), 93-108. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299023506011
Rivera, J. (2004). El aprendizaje significativo y la evaluación de los aprendizajes. Revista de Investigación Educativa, 8(14), 47-52. Recuperado de http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtualdata/publicaciones/inv_educativa/2004_n14/a07.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org